Gjest vimse Skrevet 18. august 2006 #1 Skrevet 18. august 2006 Kan de? Ligger det noe lovmessig ifht dette?
Gjest Gjesta Skrevet 18. august 2006 #2 Skrevet 18. august 2006 Dyr som ikke holdes forsvarlig av eier kan kreves avlivet om de er til skade for andre. Det være seg katt eller hund.
Gjest Gjest Skrevet 19. august 2006 #3 Skrevet 19. august 2006 Hm, godt spørsmål. Jeg har bare sett lovbetegnelser som gjelder hunder, men dersom det er snakk om nødverge så har man nok loven på sin side.
Gjest Gjest Skrevet 19. august 2006 #4 Skrevet 19. august 2006 Jeg er nøye med å forklare ungene i nabolaget at de ikke må ha fjeset sitt midt oppi fjeset til noen katter, for da kan de risikere at de får noen klor i ansiktet og det er ikke hyggelig verken for barnet eller katteeieren. Katter kan være raske til å "fike" til folk, og det gjelder å lære seg hvordan man bør opptre overfor katter. Akkurat som jeg lærte barna mine at de skulle la hundene som sto bundet utenfor butikken være i fred, for hunder som ikke kjenner deg kan bli redde når du som er fremmed går bort til den og skal klappe den. Redde hunder kan bite, og akkurat det samme kan gjelde katter. Viktig å lære seg hundevett og kattevett og annet dyrevett.
Gjest Vilja :-) Skrevet 19. august 2006 #5 Skrevet 19. august 2006 Leste idag en artikkel om en jente her til lands, mener hun ikke var gamle spretten, som hadde gått bort til et par fremmede katter for å klappe de litt. Det hun ikke forstod var at kattene var midt inne i en uoverensstemmelse, og de valgte å midlertid slutte fred seg i mellom da den lille jenta blandet seg inn, men bare for å rotte seg sammen og angripe barnet istedet. Hun var visstnok heldig som ikke mistet synet. Det er nok ingen som kommer til å avlive disse to kranglefantene - de ble jo forstyrret i kampens hete og ble nok litt forvirret. Da jeg vokste opp hadde vi en katt som reket i gatene og ville tilsynelatende ikke gjøre en flue fortred. Katten virket alltid vennligsinnet og kom bort til oss hvis vi lokket på den. Den kunne snike seg mellom bena våres for å få kos. Men plutselig var helvete løs og den hogg til for å bite, helt ut av det blå. Jeg hadde et ganske ambivalent forhold til den katten; ønsket jo å "temme" den for å få den snill, men samtidig virket den på meg som en ondskapsfull rakker. Katten ble avlivet da det hadde kommet inn mange klager på at den gikk rundt og angrep folk. Den var eierløs såvidt meg bekjent.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå