Gjest care Skrevet 22. februar 2002 #1 Del Skrevet 22. februar 2002 Hva er en umoralsk handling i følge deg. Fikk assosiasjoner da jeg så VG i dag. (Say no more)12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 22. februar 2002 #2 Del Skrevet 22. februar 2002 Stjele/utroskap. Snakke om andre på en måte som kan skade de. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Creo Skrevet 22. februar 2002 #3 Del Skrevet 22. februar 2002 "Moral" klinker ikke så fryktelig bra i mine ører, men det går vel ut på det samme som etikk kanskje? Brudd på mine etiske grenser er brudd på mine grunnleggende verdier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bria Skrevet 24. februar 2002 #4 Del Skrevet 24. februar 2002 Angående jobben: Sette ut falske rykter som du håper kan resultere i noe som er til din fordel. Bryte taushetsplikten(for oss som har det) Stjele Angående privat: Utroskap Lyge Ta opp lån, eller bruke ustyrtelig mye penger uten å innformere partneren 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Netti Skrevet 24. februar 2002 #5 Del Skrevet 24. februar 2002 Hva er en moralsk handling;det må være en handling utifra samfunnets moral eller en persons moral. Moral er vel uskrevne lover for et samfunn, for en gruppe elleren person. Da må jo moralske handlinger være å handle i trå med disse uskrevne lovene. At vi ofte reagerer negativt på ordet moral, er vel fordi at mange små samfunn eller grupper har normer og uskrevne regler som egentlig ikke er særlig medmenneskelige og ofte medfører fordømmelse og lite omsorg for de som bryter normene. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 25. februar 2002 #6 Del Skrevet 25. februar 2002 Er enig med Creo her om at det blir litt feil med moral. Etikk er bedre! For meg er god etikk å forholde seg til de normer og regler vi har her i Norge, og andre land generelt. Baksnakking, rykterspredning, juks og fanterier er dårlig etikk. For meg er det aller viktigste å ikke såre mennesker fordi jeg tror det er en uting som kan utvikle seg negativt både i din egen og andres retning. Media syns jeg også ofte er flinke til å bryte de etiske prinsippene. Det er fryktelig galt! Moral er så mye, og er først og fremst bygget på erfaringer. Så la oss erfare mer! 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Polyanna Skrevet 25. februar 2002 #7 Del Skrevet 25. februar 2002 "Du skal ikke skade andre du skal være grei og snill Og for øvrig kan du gjøre hva du vil" Litt banalt, kanskje, men min etikk baserer seg på at det jeg gjør ikke skal skade eller såre andre, det være seg mange mennesker (som å snyte på skatten) eller ett og ett (som ryktespredning). Polyanna:)12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bertha Skrevet 25. februar 2002 #8 Del Skrevet 25. februar 2002 "Ærlighet varer lengst" er ett av mine favorittordtak. Prøver å etterleve det så godt jeg kan, for det koster som regel enda mer energi å spille skuespill. Vel, en liten hvit løgn kan i enkelte tilfeller være helt nødvendig. Dersom "hensikten helliger middelet", vel å merke. Men hvem er i sin fulle rett til å bedømme når det lønner seg å være ærlig kontra uærlig, lyve versus fortelle sannheten? Hvem vet hva som er rett og galt? Ingen, egentlig. Nei, da er vi tilbake til diskusjonen omkring etikk og moral. Hvilket igjen er ganske så person- og kulturavhengig. *sukk* Det er slettes ikke enkelt å være menneske i dag...12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sexysadie Skrevet 26. februar 2002 #9 Del Skrevet 26. februar 2002 Folk som ikke er ærlig m penger provoserer meg adskillig,utroskap og løgn likeså Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå