Gjest Gjest_Trist_* Skrevet 18. august 2006 #1 Skrevet 18. august 2006 Jeg veit det er tåpelig, jeg veit det er dumt, men jeg trenger å lufte noen tanker her. Jeg har hatt pelsdyrallergi i alle år. Fram til jeg var 7 år hadde vi alle slags dyr, der i blant den gang min beste venn, en schæfer. Men så blei allergien min så ille at vi måtte gi bort alle dyrene, dette knuste meg helt og jeg brukte nesten 2 år på å komme over tapet. Dette kommer så klart av den unge alderen min den gangen. Med årene har allergien min blitt stadig bedre, og mine forhåpninger om å skaffe hund igjen har begynt å våkne til liv. Å kunne ha hund er virkelig mitt livs drøm, det kommer alltid til å være et tomrom så lenge jeg ikke ha en hund i livet mitt, så gleden var enorm når jeg i sommer bestilte en valp som skal bli født utpå vårparten. Grunnen til at jeg tok denne sjansen var at jeg hørte mange historier om hvor bra det gikk med folk som gikk på allergitabletter og kunne ha hund. Jeg var villig til å ta sjansen... På onsdag var jeg hos legen og drømmen min ble totalt knust. Han fortalte at det var en forferdelig risiko å ta da man sannsynlig vil utvikle mye mer alvorlige allergier over noen år ++++ Orker ikke å gå innpå alt han sa... Så nå har jeg avbestilt valpen igjen, og jeg er helt knust. Jeg har virkelig fått en sorgreaksjon som jeg veit er usaklig, men jeg kan ikke noe for det. Jeg savner så intenst den valpen som aldri kommer till å bli min... Ja, jeg veit jeg burde gått til lege først, men jeg antok at ettersom mine allergiske symptomer var borte så kunne jeg nå ha hund, men allergien vil visstnok alltid ligge i kroppen klar til å bli forverret.
Gjest gjest1 Skrevet 18. august 2006 #2 Skrevet 18. august 2006 Uff, ja skjønner at dette er fælt! Er sjeleglad for at jeg ikke er allergisk; MÅ HA katt, og ville blitt så lei meg om ikke det gikk an. Dyr er viktige for mange- aldri undervurder verdien av et kjæledyr. Håper du har det ok; skaff deg en bebi istedet(de har lite hår, som regel... ) Tulla, men det skjønte du forhåpentligvis!
Gjest Turboguri Skrevet 18. august 2006 #3 Skrevet 18. august 2006 Jeg har alltid hørt at Dverg schnauzer og Bischon frisee(vet ikke hvordan det skrives..), er hunder som er fine for folk som er allergiske! Har ei venninne som er allergisk.. Men huns skaffet seg en Bf og har ikke reagert, ingen av ungene heller.. Og di har heller ikke reagert på min Dverg Shcnauzer.. Så det finnes flere alternativer vettu Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 19. august 2006 #4 Skrevet 19. august 2006 Jeg har alltid hørt at Dverg schnauzer og Bischon frisee(vet ikke hvordan det skrives..), er hunder som er fine for folk som er allergiske! Har ei venninne som er allergisk.. Men huns skaffet seg en Bf og har ikke reagert, ingen av ungene heller.. Og di har heller ikke reagert på min Dverg Shcnauzer.. Så det finnes flere alternativer vettu Lykke til! ← Har hørt det samme og vet av mange som egentlig er hyperallergiere som ikke reagerer på disse to hunderasene.
Gjest Gjest_Trist_* Skrevet 19. august 2006 #5 Skrevet 19. august 2006 Jeg har dessverre reagert på alle hunderaser tidligere, deriblant bf. Mitt største problem er at jeg før hadde astma, og sjansen for at den blusser opp igjen, og kommer til å bli verre og verre er altfor stor. Men tusen takk for all støtte!!! Godt at det er flere som ikke synes det er helt trivielt. Jeg lar så klart ikke dette ta overhånd, men har noen triste stunder om dagen. De driver og utvikler en vaksine som skal kunne kurere pelsdyrallergi, men den er i hvert fall ikke ferdig før om ca 10 år, men da er jeg jo bare 34 så kan ha mange koselige år sammen med hund da *krysser fingrene for at det blir en realitet*
la Flaca Skrevet 19. august 2006 #6 Skrevet 19. august 2006 De driver og utvikler en vaksine som skal kunne kurere pelsdyrallergi, men den er i hvert fall ikke ferdig før om ca 10 år, men da er jeg jo bare 34 så kan ha mange koselige år sammen med hund da *krysser fingrene for at det blir en realitet* ← 10 år? Men det står jo 5-6 i den artikkelen jo! Skal ha hund da jeg, om 5 år! Har ikke tenkt å vente en dag lenger altså!!!
Gjest Gjest Skrevet 19. august 2006 #7 Skrevet 19. august 2006 Det er fælt å lese om alle allergiene som folk er utsatt for, jeg er selv allergisk, men ikke mot dyr, HELDIGVIS! Men vi blir bare mer og mer og mer allergiske! Jeg tror personlig jeg hadde tatt sjansen på den valpen, sååå lenge jeg hadde sluppet evt, eksemer så kunne jeg snytt meg og hatt rennende øyne til en viss grad før jeg hadde kvitta meg med dyrene. ← Jeg synes ikke det er riktig oerfor hundens del å skaffe en hund som man sannsynligvis må omplassere. Seriøse oppdrettere vil ikke selge til familier der det er stor fare for allergi. Jeg skjønner godt sorgen til TS, jeg hadde ikke klart å leve uten dyra mine. Men det er en egoistisk tanke å skulle skaffe en hund som må omplasseres etter ett års tid
Gjest Gjest Skrevet 20. august 2006 #9 Skrevet 20. august 2006 Jeg har alllergi og astma selv, og har alikevel hund. Man kan opparbeide seg toleranse mot sitt eget dyr. Men det kan ikke leger fortelle deg selvom de vet det veldig godt. Min svigerinne er lege, og vi har sittet og pratet om akkurat det. Men leger tør ikke å si det til deg, for hvis han/hun skulle si at du mest sannsynlig vil tåle ditt eget dyr, og det viser seg at du ikke gjør det, så er han/hun redd for å bli anklaget for å feilinformere. Derfor er de heller føre var og ber deg la vær å skaffe deg et dyr. Jeg syns han legen din forøvrig hørtes ut som en sur, streng, lite menneskekjenner gubbe. Faktum er at menneskekroppen er laget slik at man over tid blir mindre allergisk mot det en eksponerer seg for daglig. Min egen hund tåler jeg veldig bra, men om vi har andre hunder på besøk her, så blir jeg snørrete. Astmaen merker jeg ikke noe til, da jeg bruker medisiner. Faktisk har jeg merka meg at astmaen det siste året er på retur. Bruker mindre og mindre medisiner. Min allergiprøve viste en gang i tiden utslag på både hund, katt gress og hest og diverse. Men jeg har hatt hund i 20 år, og har ridd i 25 år. I stallen tar jeg bare med noen lommetørkler for der merker jeg at jeg blir litt snørrete. Sikkert fordi jeg eksponerer meg selv for det kun et par ganger i uka. Mitt råd til deg er altså krystallklart: Skaff deg hund!!
Gjest Gjest Skrevet 2. september 2006 #10 Skrevet 2. september 2006 Hva med å prøve å få passe en hund en stund, og se hvordan det går?
Gjest gjesta Skrevet 2. september 2006 #11 Skrevet 2. september 2006 Huff... Skjønner deg godt, selv vet jeg ikke hva jeg hadde gjort om jeg ikke kunne hatt kattepuser... Men jeg vet at det finnes medisiner som tillater ganske alvorlig allergiske mennesker å holde dyr, kanskje du skulle spørre doktoren din om det? Eller skaff deg en second opinion dersom han er lite villig til å prøve å hjelpe deg med dette...
Gjest Gjest Skrevet 2. september 2006 #12 Skrevet 2. september 2006 Faktum er at menneskekroppen er laget slik at man over tid blir mindre allergisk mot det en eksponerer seg for daglig. ← husverten min hadde hund i flere år uten problemer selv om hun var allergisk mot katt. men etterhvert begynte hun å reagere på hunden, så de måtte omplassere den.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå