Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest helene1
Skrevet

Hei

Jeg er 26 uker på vei, og har fått "påvist" nitrit i urinen. Hva vil det si? Noen andre som har opplevd det samme? Hva kan det evt være?

Må vente 1-2 uker på svar pga dyrking etc.

Helene1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nitritt i urinen kan være tegn på en urinveisinfeksjon.

Skrevet

Nitrit er et avfallsprodukt, omgjort fra nitrat, og det er bakterier som står for den prosessen. Dersom nitrit påvises i urinen, betr det at du har bakterier i urinveiene, dvs du har urinvegsinfeksjon. Når prøven sendes til dyrkning, er det for resistensbestemmelse - dvs å finne ut hvilke(n) baktere® det er snakk om for å avgjøre om du evt skal ha antibiotika, og i så fall hvilken type.

Gjest Helene1
Skrevet

Tusen takk for svar!

Da er det nok en UVI og så er det bare å vente på hvilken type antibiotika jeg skal ha. Merkelig at jeg ikke har kjent noe til dette selv da.....

Skrevet
Merkelig at jeg ikke har kjent noe til dette selv da.....

Vanligvis får man symptomer som svie ved vannlating, hyppig vannlating, følelse av ikke å få tømt blæren ordentlig osv, og etter hvert blir man også syk med feber. Under svangerskap er man ekstra utsatt for UVI, og infeksjonene er ofte "stumme" - mange går med UVI uten at de merker det før en tilfeldig urinprøvesjekk på kontroll. Ikke unormalt det du har opplevd med andre ord.

God bedring! :kose:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...