Gå til innhold

Hvordan vasker dere parkettgulvet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja hvordan vasker dere gulvet?, jeg leste at man ikke skulle vaske med for mye vann, da det kan trekke ned i gulvet. at man skal bruke mer såpe enn vann. når jeg vasker, så vrir jeg moppen så godt jeg bare kan slik at det er veldig lite vann på den. men det kan vel ikke være skadelig. hvordan skal man ellers vake gulvet....he he

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jordan våtmopp som vi vrir opp i varmt vann, sprayer med Jif Spray & Mop der hvor det er skittent/flekker. Det er ikke farlig med litt vann på parkett, men det skal ikke ligge dammer av vann på gulvet i lang tid. Et gulv skal tåle normal vask.

Skrevet

Vel, for det meste vasker jeg det ikke. Jeg bruker tørrmopp så lenge det ikke er spesielt skittent. Innimellom så gir jeg det en vask på gammelmåten, med klut og langkost. Bruker da parkettklut som har god oppsugningsevne, sånn at jeg får med meg "overflødig" vann.

Skrevet

Med kost og et gammelt håndkle. Har halvblank lakk, og det ble bare striper liksom når jeg brukte jif-moppen. Så ikke rent ut. Håndkle er super, for det legger ikke igjen vann, selv om du har ganske fuktig klut.

Fru Nitha

Skrevet
Med kost og et gammelt håndkle. Har halvblank lakk, og det ble bare striper liksom når jeg brukte jif-moppen. Så ikke rent ut. Håndkle er super, for det legger ikke igjen vann, selv om du har ganske fuktig klut.

Fru Nitha

Hey, dette skal jeg jammen prøve :) Sliter også med at det blir striper etter jif våtmopp.

Skrevet

Min mor har vasket gulvet med grønnsåpe i alle år, men etter at hun fikk jif mopp så mopper hun.

Rundt påsketider så holdt jeg på å falle hver eneste gang jeg gikk inn i stua, det viste seg at grønnsåpa hadde lagt igjen et belegg på parketten som nå var slitt bort og gulvet var glatt som is...

Selv har jeg ikke parkett enda, men tror jeg kommer til å bruke mopp...

Skrevet
Ja hvordan vasker dere gulvet?, jeg leste at man ikke skulle vaske med for mye vann, da det kan trekke ned i gulvet. at man skal bruke mer såpe enn vann. når jeg vasker, så vrir jeg moppen så godt jeg bare kan slik at det er veldig lite vann på den. men det kan vel ikke være skadelig. hvordan skal man ellers vake gulvet....he he

Tregulv skal du vaske med grønnsåpe og vann. Mer vann enn såpe. Såpe lager bakterier. Det beste er nok tørrmopping (fuktig mopp av vann) Dersom noen søler med klisserier ol, så ta på grønnsåpe som sagt :)

Skrevet

Altså skikkelig oppvridd mopp med grønnsåpe og vann :sjenert:

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet
Altså skikkelig oppvridd mopp med grønnsåpe og vann  :sjenert:

På tregulv ja, ikke på parkett (selv om jeg gjør det selv). Leverandøren anbefaler parkettvask, sånn spesialsåpe som du sikkert får kjøpt svinedyrt hos dem som selger parkett.

Skrevet
Mopp funker ikke når barn lager skikkelige flekker.

Jeg vasker på alle fire, med mikrofiberklut. Bruker enten grønnsåpe eller Ajax gulvvask. Gikk tom for vaskemidler forrige helg og prøvde salmiakkvann- SINNSSYKT effektivt!- men fikk beskjed om at det ikke var bra for parketten :tristbla:

Moppetips..

Fukt den med vann og såpe. Sett fottuppen din på moppen over flekke og "skrubb". Da slipper du å ligge på alle fire. Jeg får bort det meste på den måten :D

Skrevet

Tror ikke det er lurt å bruke salmiakk eller grønnsåpe på parkett. Det har jeg alltid hørt. Jeg bruker en fuktig mopp som jeg vrir opp i vann med litt ajax.

Skrevet

Stort sett støvsuges parketten, tørker etterpå vekk flekker.

Når vi må vaske, er det med godt oppvridd klut - kun vann.

Skrevet
Tror ikke det er lurt å bruke salmiakk eller grønnsåpe på parkett. Det har jeg alltid hørt. Jeg bruker en fuktig mopp som jeg vrir opp i vann med litt ajax.

Stemmer det.

Fra "Tørr rengjøring best på parkett" (står hvordan man bør vaske både oljet og lakkert parkett der)

- http://forbruker.no/bolig/gjordetselv/article947040.ece

"Lakkert parkett vasket med grønnsåpe kan utvikle blemmer.".

Videre: "Grønnsåpe og salmiakk skal ikke brukes.".

Skrevet

Ja, var det jeg trodde. Jeg støvsuger også alltid før jeg går over med moppen. Blir rent og pent da.

Skrevet
På tregulv ja, ikke på parkett (selv om jeg gjør det selv). Leverandøren anbefaler parkettvask, sånn spesialsåpe som du sikkert får kjøpt svinedyrt hos dem som selger parkett.

Ehhhh parektt er tregulv. http://www.boen.no/dt_article.aspx?m=1415

Spesialsåpe er bare tull. Kun for å tjene penger på kunder som ikke vet helt hvordan man vasker gulv.

Kjøp deg heller en flaske med Krystal grønnsåpe, billigere og like effektiv :)

Skrevet

Min den over her.

Hmm plutselig var jeg utlogget :klø:

Skrevet

Bruker stort sett bare tørrmopp på parketten, men den trenger selvsagt en vask innimellom. Da bruker jeg Jif våtmopp med slik "spray og mopp"- spray. På de vanskelige flekkene må jeg ned på alle 4 og bruke en ekstra sprut, men det går veldig greit.

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg dypper en mopp i ajaxvann (blander etter doseringa på flaska). Legger den i vaskemaskinen og sentrifugerer. Deretter vasker jeg gulvet med den sentrifugerte moppen. Funker utmerket, og parketten tar ikke skade siden det ikke blir noe vann igjen på gulvet etter vask.

Skrevet
Ehhhh parektt er tregulv. http://www.boen.no/dt_article.aspx?m=1415

Spesialsåpe er bare tull. Kun for å tjene penger på kunder som ikke vet helt hvordan man vasker gulv.

Kjøp deg heller en flaske med Krystal grønnsåpe, billigere og like effektiv  :)

Parkett er tregulv, ja. Men som oftest er den lakket og da skal du ikke bruke grønnsåpe.

Skrevet

Vi hadde en parkettmann her sist uke, for å se på noe sprekker vi reklamerer på. Han syntes håndkle med svakt grønnsåpevann var en god ide. Ellers anbefalte han vann med bittelitt zalo i, hvis en bare skal ta en kjapp tørk med mopp og ikke få de stygge skjoldene dette har gitt her. Prøvde det i går, og det ga faktisk ikke skjolder :klappe:

Jeg spurte også om vannmengder og slik der det er sprekker, men han sa at det skulle vanskelig la seg gjøre å få vann ned i parketten likevel. Han påsto at endebordene der skjøten lir litt utflytende, så det ser ut som om det er bløtt der nede, er noe som utvikler seg over litt tid i forbindelse med lakken.

Så da stoler jeg på det.

Fru Nitha

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...