Gå til innhold

Useriøs arbeidsgiver?

Gjest *Just-Me*

Anbefalte innlegg

Det er da vel ikke kynisk å være gravid? Eller å ville ha seg en jobb?

Hvem står sterkest her, en gravid kvinne som trenger jobb eller en arbeidsgiver?

Det er ikke synd på en arbeidsgiver som ansetter en kvinne som viser seg å bli /være gravid. De fleste kvinner blir faktisk det, opp til flere ganger til og med. Og det vet arbeidsgiverne!

Det er mye verre for en kvinne hvis hun ikke får seg en jobb! Synes det er rart at så mange ikke ser det perspektivet.

Endret av Lilleba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_jente_*
Det er da vel ikke kynisk å være gravid? Eller å ville ha seg en jobb?

Hvem står sterkest her, en gravid kvinne som trenger jobb eller en arbeidsgiver?

Det er ikke synd på en arbeidsgiver som ansetter en kvinne som viser seg å bli /være gravid. De fleste kvinner blir faktisk det, opp til flere ganger til og med. Og det vet arbeidsgiverne!

Det er mye verre for en kvinne hvis hun ikke får seg en jobb! Synes det er rart at så mange ikke ser det perspektivet.

Hvorfor er det så ille for en kvinne dersom hun ikke får seg noe jobb da?

Det er vel ingenting i veien for at vedkommende ikke burde gjort mer å få jobb FØR hun satt i saksa. Det er forskjell å ansette en kvinne som potensielt kan bli gravid enn en som er 5 mnd på vei. Hvorfor haster det så innnmari straks man blir gravid da? Jo selvfølgelig for å nyte godt av de gode velferdsorndningene vi har i Norge.

Jeg synes det er rart du ikke er i stand til å se det perspektivet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fullt klar over at det er galt, men jeg lurer på hva som får folk til å takke ja til et vikariat når de vet de ikke kan være i jobben ut perioden.

Jeg synes imidlertid, selv om det i følge loven ikke er galt, er utisk og umoralsk å takke ja til en jobb man vet man ikke kan fylle.  Som jeg nevnte over i tidligere innlegg; Ville du inngått en avtale med noen dersom du vet at du ikke kan innfri kravene?

Når det er fast stilling, stiller ting seg annerledes.

Jeg er helt enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cosmic Girl

Men de fleste arbeidsgivere stoler vel på at folk er ærlige nok til å si fra? Jeg vil ikke si det er ærlig å takke ja til en jobb som er tidsbestemt, når man vet at man ikke får vært der hele perioden. Hvorfor i det hele tatt søke på noe du vet du ikke vil kunne fullføre?

Jeg jobber selv hos et lite selskap, og vi har opplevd dette. Du sier det ikke er synd på arbeidsgiver, men vi holdt faktisk på å gå under pga graviditet. Den gravide var mye syk under svangerskapet, og det var ikke nok andre ansatte til å "dekke" hennes fravær. Vi endte også opp med doble lønnsutgifter under en relativt lang opplæringsperioden til vikaren, i tillegg kommer kostnader forbundet med ansettelse. Jeg vet ikke om du har vært involert i slike prosesser selv, Lilleba, men det koster både mye penger og spesielt tid. Noe små selskaper ikke alltid har så mye av. Derfor kan slike situasjoner være ganske kritiske for disse.

Et annet eksempel er prosjektbaserte vikariater, hvor alt bygger opp til en bestemt hendelse eller prosjektgjennomføring. Da er det faktisk også ganske kritisk dersom en av de involverte plutselig forsvinner. Ikke bare går det utover arbeidsgiveren, men også de andre ansatte.

Men man skal kanskje kun tenke på seg selv i slike situasjoner, og ikke alle andre som berøres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...