Gjest *Just-Me* Skrevet 18. august 2006 #1 Del Skrevet 18. august 2006 Er ganske så fortvilet og forbannet akkurat nå... Søkte på en jobb for en stund siden. Det var ca 80 søkere og 3 ble innkalt til intervju. Jeg var en av de 3. De var kjempepositive til meg på intervjuet osv. De visste IKKE om graviditeten min på intervjuet (var da bare 11 uker på vei) fikk ikke jobben. Ble oppringt fra den arbeidsgiveren nå på mandag. Hun lurte på om jeg fortsatt var interresert i å jobbe der. Jeg sa JA, skal jeg begynne i morgen??? Hun sa at jeg kunne velge mellom 2 stillinger (de hadde fått inn 2 sykemeldinger som mest sannsynlig kom til å bli langvarie) Jeg sa at begge var bra og ville jobbe. Graviditeten kom frem, og hun spurte hvor langt på vei jeg var. jeg sa det som det var og da sa hun at den ene av stillingene kansje passet best til meg pga rygg og litt sånnt. Hun sa hun skulle ikke avfeie meg siden jeg var gravid. Hun skulle ringe meg straks tilbake sa hun.... Så ringte un i dag..... (jeg har tenkt hele uken at jeg skulle ringe å høre hva som foregikk....siden jeg ikke hørte noe fra henne samme dag) Hun ringte i dag og sa at den andre stllingen ble også langvari og da passet den jo ikke for meg siden jeg var 5 mnd på vei nå. Og beklaget. Jeg fikk ikke sagt et ord tilbake for jeg ble så paff.... Hadde lysst til å få sagt ordentlig i fra til henne om at de kan da ikke ringe å tilby meg en stilling også si nei fordi jeg er gravid???? jeg er organisert, hjelper det å parte med fagforbundet? Vet ikke om jeg vil jbbe der, siden sjefen virker så useriøs. Dessuten er det barnehage det er snakk om så hun vet jo hvordan det er med svangerskap osv. De har jo ikke lov til å nekte den beste kvaliiserte jobb pga graviditet.. *SUKK* hva skal jeg gjøre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. august 2006 #2 Del Skrevet 18. august 2006 Desverre er det sånn det er omtrent over alt. Det er jo ikke lov,men på en måte skjønner jeg jo at de ikke ville ansette noen som er fem mnd.på vei da. Kjipt,men.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 18. august 2006 #3 Del Skrevet 18. august 2006 (endret) Ut fra det du skriver virker det som om du snakker om to langtidsvikariater på grunn av sykmeldinger hos andre ansatte. I en sånn situasjon har arbeidsgiver lov til å gå utenom deg, helt klart. Stillingene er dessuten ikke lyst ut. Hadde det derimot vært snakk om en fast ansettelse i en stilling som var lyst ut, hadde du hatt all rett i verden til å klage (og få rettslig medhold). Man kan gjerne synes det er rart og/eller urettferdig, men sånn er altså verden. I dette tilfellet forstår jeg arbeidsgiver, det er ikke veldig genialt å bruke tid og ressurser på oopplæring av to vikarer i stedet for en. Av samme grunn kommer ikke lovverket heller til anvendelse slik du kanskje skulle ønske. Endret 18. august 2006 av Kvinneguden Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liv Skrevet 18. august 2006 #4 Del Skrevet 18. august 2006 Du kan kontakte forbundet, så får de i allefall en liten smekk på lanken Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bertine Skrevet 18. august 2006 #5 Del Skrevet 18. august 2006 Men i alle.....? Hun kan jo ikke først tilby henne en jobb, for deretter å trekke det tilbake??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 235 Skrevet 18. august 2006 #6 Del Skrevet 18. august 2006 Skjønner arbeidsgiver godt jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 18. august 2006 #7 Del Skrevet 18. august 2006 Jeg forstår også arbeidsgiver godt. Ville heller ikke ansatt en vikar som jeg måtte skaffe vikar for om tre mnd (i beste fall). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atmi Skrevet 18. august 2006 #8 Del Skrevet 18. august 2006 (endret) Er ganske så fortvilet og forbannet akkurat nå... Søkte på en jobb for en stund siden. Det var ca 80 søkere og 3 ble innkalt til intervju. Jeg var en av de 3. De var kjempepositive til meg på intervjuet osv. De visste IKKE om graviditeten min på intervjuet (var da bare 11 uker på vei) fikk ikke jobben. Ble oppringt fra den arbeidsgiveren nå på mandag. Hun lurte på om jeg fortsatt var interresert i å jobbe der. Jeg sa JA, skal jeg begynne i morgen??? Hun sa at jeg kunne velge mellom 2 stillinger (de hadde fått inn 2 sykemeldinger som mest sannsynlig kom til å bli langvarie) Jeg sa at begge var bra og ville jobbe. Graviditeten kom frem, og hun spurte hvor langt på vei jeg var. jeg sa det som det var og da sa hun at den ene av stillingene kansje passet best til meg pga rygg og litt sånnt. Hun sa hun skulle ikke avfeie meg siden jeg var gravid. Hun skulle ringe meg straks tilbake sa hun.... Så ringte un i dag..... (jeg har tenkt hele uken at jeg skulle ringe å høre hva som foregikk....siden jeg ikke hørte noe fra henne samme dag) Hun ringte i dag og sa at den andre stllingen ble også langvari og da passet den jo ikke for meg siden jeg var 5 mnd på vei nå. Og beklaget. Jeg fikk ikke sagt et ord tilbake for jeg ble så paff.... Hadde lysst til å få sagt ordentlig i fra til henne om at de kan da ikke ringe å tilby meg en stilling også si nei fordi jeg er gravid???? jeg er organisert, hjelper det å parte med fagforbundet? Vet ikke om jeg vil jbbe der, siden sjefen virker så useriøs. Dessuten er det barnehage det er snakk om så hun vet jo hvordan det er med svangerskap osv. De har jo ikke lov til å nekte den beste kvaliiserte jobb pga graviditet.. *SUKK* hva skal jeg gjøre? ← Du føler kanskje jeg er urettferdig nå. Men hvis stillingen var et vikariat som er lengre enn 3 måneder - så sier jo det seg selv at du ikke passer til jobben. De leier ikke inn vikarer bare for å måtte leie en ny vikar for vikaren sin igjen. Hensikten er å ha noen som kan steppe inn så lenge som arbeidsforholdet er ledig, ikke halve eller en tredel,. Jeg syns faktisk arbeidsgiver ikke gjorde noe galt, selv om jeg ikke vet hva som er rett i forhold til lov. Kan likevel aldri tenke meg at det er ulovlig å si nei til å annsette en person som er 5 måneder på vei. Det er sjelden man annsetter folk for under 4 måneder og spesielt personer som statistisk har en høy sjanse for å bli sykemeldt når tid som helst. Jeg mener bestemt å huske at arbeidsgiver har rett til å vite når arbeidstaker er gravid - innenfor en eller annen tid etter 12 uker. Mulig det er mer enn 5 måneder også, men uansett er det helt på kanten. Arbeidsgiver manglet vesentlig informasjon da de valgte å annsette deg. Jeg må si at jeg ikke syns du er inne i en tid som er gunstig for å søke jobb, selv om du nok kanskje kunne trenge en jobb akkurat nå, det er forståelig. Atmi Endret 18. august 2006 av Atmi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cosmic Girl Skrevet 18. august 2006 #9 Del Skrevet 18. august 2006 (endret) ...hvis stillingen var et vikariat som er lengre enn 3 måneder - så sier jo det seg selv at du ikke passer til jobben. De leier ikke inn vikarer bare for å måtte leie en ny vikar for vikaren sin igjen. Hensikten er å ha noen som kan steppe inn så lenge som arbeidsforholdet er ledig, ikke halve eller en tredel,. ← Jeg må dessverre si meg veldig enig i dette. Det arbeidstagere ofte ikke tenker på, er at det koster mye både tid og penger å skaffe og å lære opp vikarer. Du ville vel ikke inngått en avtale du visste du ikke ville kunne innfri? Arbeidsforhold er jo også kontrakter og avtaler, og jeg synes det er uredelig å takke ja til noe du vet du ikke kan innfri. Hadde det vært en fast stilling, ville jeg nok sett annerledes på det, men så lenge dette kun er et vikariat, og du ikke kan stå vikariatstiden ut, synes jeg ikke arbeidsgiver gjør noe galt. Dessverre Endret 18. august 2006 av Cosmic Girl Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Just-Me* Skrevet 18. august 2006 #10 Del Skrevet 18. august 2006 Jeg reagerer heller ikke på at arbeidsgiver vil velge en vikar som kan være der hele tiden,. med meg måtte de jo ha fynnet ny vikar etterhvert. Men i tlf ringte hun å sa hun har to stillinger, HVILKEN VIL DU HA?? Hun tilbydde meg jo den, så trekker hun tilbake etterpå. det er DEN jeg reagerer på...... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atmi Skrevet 18. august 2006 #11 Del Skrevet 18. august 2006 Jeg reagerer heller ikke på at arbeidsgiver vil velge en vikar som kan være der hele tiden,. med meg måtte de jo ha fynnet ny vikar etterhvert. Men i tlf ringte hun å sa hun har to stillinger, HVILKEN VIL DU HA?? Hun tilbydde meg jo den, så trekker hun tilbake etterpå. det er DEN jeg reagerer på...... ← Som hun begrunnet med at stillingen ble mer langvarig enn forventet. I tillegg visste hun ikke hele sannheten, hun visste ikke at du var gravid. Altså, da hun lovte deg stillingen visste hun ikke at du sannsynlig ikke ville være i stand til å fullføre jobben stillingen var ment for. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 18. august 2006 #12 Del Skrevet 18. august 2006 Jeg reagerer heller ikke på at arbeidsgiver vil velge en vikar som kan være der hele tiden,. med meg måtte de jo ha fynnet ny vikar etterhvert. Men i tlf ringte hun å sa hun har to stillinger, HVILKEN VIL DU HA?? Hun tilbydde meg jo den, så trekker hun tilbake etterpå. det er DEN jeg reagerer på...... ← Det hadde hun nok ikke gjort hvis du hadde vært ærlig fra starten av og sagt at du var gravid. Når du er fem måneder på vei og dette gjelder et vikariat, så skjønner jeg meget godt at arbeidsgiver ikke ville gi deg denne stillingen når du max har fire måneder å gjøre denne jobben på (og du jobber neppe helt til du føder...) før du blir borte og de må finne en ny vikar. Så sånn sett: Hadde du sagt at du var gravid, så hadde du sluppet å få tilbudet om et vikariat du ikke kan fullføre fordi arbeidsgiver da ville visst at du ikke var den rette til jobben Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bertine Skrevet 19. august 2006 #13 Del Skrevet 19. august 2006 Jeg mener bestemt å huske at arbeidsgiver har rett til å vite når arbeidstaker er gravid - innenfor en eller annen tid etter 12 uker. Mulig det er mer enn 5 måneder også, men uansett er det helt på kanten. Arbeidsgiver manglet vesentlig informasjon da de valgte å annsette deg. Jeg må si at jeg ikke syns du er inne i en tid som er gunstig for å søke jobb, selv om du nok kanskje kunne trenge en jobb akkurat nå, det er forståelig. Atmi ← En trenger ikke si til arbeidsgiver at en er gravid før senest 6 uker før en skal ut i permisjon. Just-me: Trist situasjon, men du kan jo tilby deg å være ringevikar? Da kan det jo bli litt jobbing på deg uansett? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 19. august 2006 #14 Del Skrevet 19. august 2006 En trenger ikke si til arbeidsgiver at en er gravid før senest 6 uker før en skal ut i permisjon. ← Nei, men for det første er det ikke alltid mulig å skjule at man begynner å ese på midten, og for det andre så slipper man å lage problemer for andre og generelt sure miner. For ikke å snakke om at man slipper en dårlig referanse neste gang man skal søke jobb. Og man har faktisk en sjanse til å få jobb hos denne arbeidsgiveren en annen gang, siden man var ærlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bertine Skrevet 20. august 2006 #15 Del Skrevet 20. august 2006 Er nok litt smart å si det før ja. Måtte bare skrive det, siden en der jeg jobber ikke sa det til sjefen før 6 uker før permisjonen. Det verste er at INGEN av oss som hun jobbet med visste det, eller såg det. Så det går ann Men hun hadde en god grunn for ikke å si det da... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Belit Skrevet 20. august 2006 #16 Del Skrevet 20. august 2006 Arbeidsgiver har ikke lov til å trekke tilbake et jobbtilbud FORDI du er gravid. Det var jo usedvanlig klønete at hun som ringte å si det som det var, da. En helt annen sak er jo at du neppe vil oppnå så mye positivt ved å gjøre dette til en rettslig prosess. Det vil forfølge deg i alle senere jobbsøkningsprosesser. Hvem vil vel ansette en varng og vrien kranglefant som "bare" tenker på sine egne rettigheter, koste hva det koste vil? Alle arbeidsgivere med respekt for seg selv googler jo de aktuelle kandidatene sine, og siden rettsprotokollene stort sett gjøres tilgjengelig på internett vil de enkelt finne fram til saken din. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. august 2006 #17 Del Skrevet 20. august 2006 Skjønner arbeidsgiveren godt jeg og hadde jeg vært arbeidsgiver hadde jeg kammen gjort det samme. I andre innlegg sier du at du jobber pp sykehjem men at kontrakten går ut nå i august og du får ikke forlenget den da du ikke har helse til å utføre den jobben så langt på vei som du nå har kommet. Da er det ihvertfall tåpelig å tro at du er i stand til å jobbe utover det du må før du går å sykemelder deg resten av svangerskapet. Men det var kanskje dette som var din intensjon? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilleba Skrevet 21. august 2006 #18 Del Skrevet 21. august 2006 (endret) Skremmende å se så mange jenter her som er så lite bevisste, at de sier at det er helt OK å diskriminere en gravid medsøster! For det er faktisk IKKE OK, det er faktisk forbudt både etter norsk og EØS- lov, selv i et vikariat! Hvis man ville fått en jobb hvis man ikke var gravid, dvs. at man ble valgt ut som den best kvalifiserte, da har man ikke lov til å si at "dessverre, siden du er gravid osv..." Helt sant! Men mange jenter vet det ikke, og lar seg alt for lett vippe av pinnen. En annen ting er at arbeidsgivere selvsagt diskriminerer i vilden sky så lenge ingen stopper dem! De vil jo helst ha en ung 20-åring, med høy utdanning, lang arbeidserfaring, perfekt helse, ingen familie og villig til å jobbe døgnet rundt uten overtidsbetaling og til lavest mulig lønn... Hvis det var en fast stilling, ville jeg anbefalt deg å forfølge saken. Men siden det er et vikariat, vil det antakelig koste mer enn det smaker, jf Belits innlegg som beskriver dette godt. De som eventuelt kunne hjelpe deg best, er en fagforening. De kan jo ta det opp på et generelt grunnlag uten å nevne deg spesielt. Hva med å snakke med dem? Endret 21. august 2006 av Lilleba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cosmic Girl Skrevet 21. august 2006 #19 Del Skrevet 21. august 2006 Jeg er fullt klar over at det er galt, men jeg lurer på hva som får folk til å takke ja til et vikariat når de vet de ikke kan være i jobben ut perioden. Jeg synes imidlertid, selv om det i følge loven ikke er galt, er utisk og umoralsk å takke ja til en jobb man vet man ikke kan fylle. Som jeg nevnte over i tidligere innlegg; Ville du inngått en avtale med noen dersom du vet at du ikke kan innfri kravene? Når det er fast stilling, stiller ting seg annerledes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_jente_* Skrevet 21. august 2006 #20 Del Skrevet 21. august 2006 Jeg er fullt klar over at det er galt, men jeg lurer på hva som får folk til å takke ja til et vikariat når de vet de ikke kan være i jobben ut perioden. Jeg synes imidlertid, selv om det i følge loven ikke er galt, er utisk og umoralsk å takke ja til en jobb man vet man ikke kan fylle. Som jeg nevnte over i tidligere innlegg; Ville du inngått en avtale med noen dersom du vet at du ikke kan innfri kravene? Når det er fast stilling, stiller ting seg annerledes. ← Kan ikke si meg mer enig ! Når vi som arbeidstagere har lov til å være kyniske så burde vi ikke hyle høyt opp når arbeidsgivere også er det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå