Gjest Søt Skrevet 18. august 2006 #1 Skrevet 18. august 2006 Er det noen som sliter med høy mastercard regning? Og evt. hvor mye+ Noen tips til tilbakebatelaing.. Har også H&M, men når jeg har betalt ned, så kjøper jeg nytt.. Ser ikke påd et som det verste.. Verre med mastercardet..
Gjest Gjest Skrevet 18. august 2006 #2 Skrevet 18. august 2006 Aldri hatt det, og kommer aldri til å ha det. Det er ikke verre enn å slette kontoen og aldri bruke det igjen, hvis du mener du ikke får betalt tilbake.
Pasha Skrevet 18. august 2006 #3 Skrevet 18. august 2006 Klipp kortet i 2 og ikke skaff deg nytt. Deretter betaler du inn så mye du greier om gangen, jo mindre du betaler inn om gangen, jo lenger må du betale og jo lenger du betaler inn dyrere blir det.
moon_angel Skrevet 18. august 2006 #4 Skrevet 18. august 2006 Jeg har mastercard, og har vel ca. 20 000 kr på det nå. Har hatt en periode nå som vi har vært 2 personer som har levd på en inntekt. Og da har vi hatt behov for litt ekstra penger. Mastercard er en grei nød-løsning syns jeg. Men man må jo ta konsekvensene og prøve å betale tilbake så fort det lar seg gjøre. Ønsker deg lykke til med tilbakebetalingen. Vi er i allefall flere i samme situasjon... Når økonomien min blir mere stabil igjen, og vi igjen har 2 inntekter. Ja da skal jeg klippe alle kortene mine i 2.... Masse forbrukslån er nemlig noe dritt!
Gjest Gjest Skrevet 18. august 2006 #5 Skrevet 18. august 2006 Mastercardet har reddet meg noen ganger,når jeg har vært i knipe. Har kredit på 20.000. Betaler inn så mye jeg kan hver mnd. Eneste kreditkortet jeg har og synes det er greit å ha det. Tilfelle.
Gjest gjest1 Skrevet 18. august 2006 #6 Skrevet 18. august 2006 Jeg er en flittig bruker av kredittkort, det går ikke en måned uten at jeg har brukt det. Men med kun ett unntak nedbetaler jeg hele beløpet når regningen kommer, så jeg slipper heldigvis unna renter og slikt. Jeg vet med meg selv at hvis jeg først begynner å opparbeide meg gjeld så vil den trolig bare vokse og vokse, så jeg tør rett og slett ikke annet enn å nedbetale jevnlig. Men 40 dagers gratis "lån" er jo veldig greit. Jeg har flere venninner som sliter med høye kredittkortregninger som de aldri blir kvitt. Rentene løper, og nedbetalingen går for sent. Og så lenge de fortsatt har kortene så er det vanskelig å stå for fristelsen å trekke kortet når de ser noe de har lyst på. En runddans hvor bare en ting hjelper: KLIPP KORTET! Mange med kredittkort har vent seg til et forbruksmønster som er vanskelig å bryte så lenge en fortsatt har kortet i lommeboken og fristelsene er mange. En bruker mer/like mye som en en klarer å nedbetale, rentene løper og totalsummen er evig negativ. Vær skikkelig streng med deg selv noen måneder og sett inn så mye du klarer. Renten på kredittkort er lite gunstig, så det blir jo bare dyrere jo lengre du har det. Slik jeg ser det er det bedre å ha det supertrangt økonomisk et par måneder men så være fri, enn å ha en "evig" gjeld hengende over seg i lange tider. Å slite med økonomien smitter fort over å humøret, forhold blir vanskelige osv. Masse lykke til! Kredittkort kan være skumle greier!
Gjest Gjest_mia_* Skrevet 19. august 2006 #7 Skrevet 19. august 2006 Uff.. kvitt deg med mastercardet!!! - det er iallefall min oppfordring etter mine egne erfaringer.. samboeren min skaffet seg et slitk kort. Ja, vi hadde bruk for det da.. masse regninger vi ikke så noen mulighet å skulle få betalt innen fristen. I tillegg "trengte han noe ekstra"før han fikk lønning. jeg, verdens største skeptiker , var i mot... men han mente det ville gå bra. Ja, han fikk betalt med regningene, så den biten ordnet seg.. og han var flink å betale mest mulig ned. men etterhvert , egentlig ubevist, tok kortforbruket overhånd. Han nådde grensen sin på 30 000. 30 000 i kreditt! vi slet! mnd kom det fakturaer på dette kortbeløpet, der vi etterhvert klatret opp på over 1000kr gangen bare i renter. Vi så det ikke mulig få betalt ned gjelden i det tempoet rentene vokste. Vi bestemte oss for å ta opp et forbrukslån i banken på 30 000, betale ned gjelden på mastercardet og deretter klippe kortet og fjerne det!!! nå har vi et forbrukslån å betale ned på i steden. men her er det mye gunstigre renter sett i forhold til masteren! Samt bankene ser på det som et mye "hvitere"lån enn et mastercard "lån". Så selv om det er fristende, og kanskje nødvendig der og da - prøv å ungå det å ha et slikt kort så langt det lar seg gjøre... om ikke må du være utrolig flink til å beherske deg så ikke du benytter deg av kortet over egen kapasitet .. mitt råd bare
Cata Skrevet 19. august 2006 #8 Skrevet 19. august 2006 (endret) Banken "kastet" et MasterCard etter meg her for en tid siden, og til min overraskelse har jeg brukt det en del. Synes det er greit å bruke det i stedet for den vanlige Visa'en hvis jeg er på reise eller hvis jeg bestiller varer på nett. Synes jeg får bedre oversikt sånn. Sørger imidlertid for å betrakte det som et kontantkort sånn at jeg aldri bruker mer enn det jeg vet jeg kan betale inn fra brukskontoen min når neste faktura kommer. Dermed har jeg aldri vært utsatt for renter og jeg har oppnådd litt bedre oversikt over penger som brukes til "noe ekstra". Synes dessuten det er en sikring når jeg er på reise. Har kredittgrense på 20.000 så jeg regner med at hvis noen skulle klare å fuske med kortnummeret så vil de i allfall ikke kunne rappe mer enn 20.000 og jeg vil ha tid til å ta det opp med banken før beløpet må innbetales. Synes det er litt verre hvis noe sånt skulle skje med Visa'en for da har jo evt. banditter direkte sugerør inn på brukskontoen min. Er forøvrig helt enig i rådene som er gitt ovenfor. Hvis regningen overstiger det man har tilgjengelig sånn at man begynner å bruke kreditten for alvor, så er det på tide å klippe kortet og betale ned fort som fy. Er helt enig med Titta. Kredittkort er kjekt å ha, -helt til de begynner å styre økonomien. Da bør saksa fram. Endret 19. august 2006 av Cata
Gjest Gjest_mia_* Skrevet 19. august 2006 #9 Skrevet 19. august 2006 Ja, klarer en begrense seg, så kan mastercard være en grei løsning i noen sammenhenger. Har man fast og gjevn inntekt i tilegg, kan et slikt kort funke bra. sant, sant samboeren min hadde sin grense på 30 000, likevel gikk han, ubevisst, over grensen. nådde 35 000... han trodde også at hans kredittgrense på 30, men gikk likevel opp til 5000over grensa! resultat: han måtte den mnd betale nesten 6000 ( renter samt overtrukket kredittgrense).. så , tror ikke den sperren er så sikker som den burde vært.. dette kan jo sikkert variere etter hvilket kortselskap en velger..
Gjest 235 Skrevet 19. august 2006 #10 Skrevet 19. august 2006 Jeg ble tilbudt 50 000 i kredtitt, men fikk jobbet det ned til 25 000. Sett i ettertid burde jeg ha jobbet det ned til myyye mindre. I begynnelsen betalt jeg ned hver måned, men nå har det vært lav inntekt. Også er det jo så greit å ha et slikt et da... Når jeg får meg jobb skal jeg betale ned mye
Gjest Søt Skrevet 20. august 2006 #11 Skrevet 20. august 2006 Å slite med økonomien smitter fort over å humøret, forhold blir vanskelige osv. Masse lykke til! Kredittkort kan være skumle greier! ← For en stund tilbake, så hadde jeg det skikkelig trangt med økonomie og gjeld. Det var det verste jeg har opplevd Jeg var nedfor, deprimert, og gjorde det nesten slutt med kjæresten pga at jeg ikke ville bo/leve med noen, så lenge jeg slet som jeg gjorde. Detordnet seg gudskjelov. Han støttet meg, hjalp meg litt, og sa hva jeg burde gjøre. Meldte meg ut av diverse klubber, bokklubber, ++ Og nå sitter jeg" bare" med mastercard, H&M og studielån. Deilig å ikke ha mange regninger som popper ned i kassa, ikke trenger jeg å bruke mastercardet. Lever trangt på økonomien. Men det er fullstendig verdt det Mastercardet tar litt tid, men jeg har selv takken. Men deilig å se at den synker sakte, men sikkert :icon_smile: Huff, godt å vite at det er fler i samme båt. Føler noen ganger at jeg er landets største økonomi-idiot
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå