Gå til innhold

Den perfekte søknad...

Gjest *Just-Me*

Anbefalte innlegg

Gjest *Just-Me*

Hei! Har skrevet mange søknader i tidene, men nå trenger jeg virkelig å få skrevet den mest perfekte søknaden. Trenger så absolutt å få jobb og at jeg går gravid er jo ikke noe pluss akkurat. JEG mener jeg er kvalifisert til denne jobben. Har ikke så mye erfaring eller utdanning til akkurat denne stillingen, men i stillingsannonsen står det om egenskapene de ønsker at søkeren har og at erfaring er bra men trengs ikke. Alle de egenskapene som kreves HAR JEG og vet jeg er god på det. Denne jobben MÅ bare bli min. Men jeg må overbevise... hvordan skriver jeg en GOD søknad, å får frem at jeg er selvstendig, samarbedisvilling, flink, strukturert, initiativrik, systematisk osv. uten å få det til å bli for mye skryt....

HELP ME.....

På forhånd takk....

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hvordan skriver jeg en GOD søknad, å får frem at jeg er selvstendig, samarbedisvilling, flink, strukturert, initiativrik, systematisk osv. uten å få det til å bli for mye skryt....

HELP ME.....

På forhånd takk....

:)

Hvis du innehar alle disse egenskapene burde du jo klare å skrive en god søknad på egen hånd ;)

Og hvis du er kvalifisert, er nok det viktigste hvilket intrykk du gjør på intervjuet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Just-Me*
Hvis du innehar alle disse egenskapene burde du jo klare å skrive en god søknad på egen hånd ;)

Og hvis du er kvalifisert, er nok det viktigste hvilket intrykk du gjør på intervjuet :)

:ler: ja så sant så sant. du har jo rett.... men når man sitter i hui og hast og skal forte seg å skrive en søknad, så kan det jo være kjekt med tips fra andre som er ennda flinkere enn meg og tips til hvordan ordlegge seg og setninger osv... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

start med å presenter deg selv som positiv, utadvent eller med stå på vilje eller hva som måtte stemme, og hva som passer i forhold til stillingen:) DU må jo få vektlagt alle disse kvalitetene du har som de ønsker. . .

skriv kort hvorfor du søker stillingen og at dersom du ansettes vil du yte ditt beste for å bidra til en god jobb og godt arbeidsmiljø... bla bla bla...

En god søknad trenger vel ikke være så lang, tvert i mot.. de gidder vel ikke lese side opp og side ned antar jeg:) lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør få ned det du vil ha med på max èn A4 side. En søknad bør ikke være lenger enn det.

Jeg starter alltid med at jeg viser til annonsen der og der, og søker med dette den ledige stillingen som ******.

Jeg er xx år, gift/ugift og eventuelle barn.

For tiden er jeg ***********

Grunnen til at jeg søker jobben hos dere er ****************

Også kort om hvordan jeg er som person.

Hvis jeg skulle være av interesse møter jeg gjerne til intervju.

Med vennlig hilsen

Vedlegg: CV og vitnemål etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt søknadsoppsett:

- Avsnitt 1 (kort): Viser først til stillingsutlysningen og at jeg herved søker på den

- Avsnitt 2: Forteller kort hvem jeg er og hva litt mer utbroderende hva jeg har gjort og hva jeg driver med (som er relevant for jobben) - skriver ikke ting de kan lese rett av i CV'n.

- Avsnitt 3: Forteller så hvorfor den utlyste stillingen appellerer til meg. Forklarer altså min motivasjon for å søke.

- Avsnitt 4: Forteller hvorfor jeg passer bra til stillingen, altså her kommer alt min mine personlige egenskaper (strukturert, løsningsorientert osv.). Skriver gjerne avsluttende noe som f.eks.: "Jeg mener at min kombinasjon av faglig kompetanse og personlige egenskaper gjør meg til en god kandidat til stillingen og jeg håper også at ___ ser dette."

Avslutter med at jeg håper på en positiv tilbake melding og en vennlig hilsen...

Enkelt og greit. Har funket fint for meg.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker å ha (i alle fall prøve å ha) en litt fengende overskrift, og deretter det formelle om at jeg søker stillingen. Så har jeg et avsnitt om meg selv og utdannningen min og annet som er relevant for stillingen. Så går jeg over til å fokusere på hva jeg kan tilby bedriften, erfaringene mine som understreker at jeg vil være rett kandidat for dem.

Ikke gi opp å søke selv om du er gravid. Hos oss ble det ansatt en person som var gravid, og en av de andre søkerene fikk tilbud om å være vikar frem til hennes permisjon var ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...