Gjest Gjest Skrevet 18. august 2006 #1 Skrevet 18. august 2006 Ser at det er endel som ammer veldig lenge her. Jeg lurer på hva fordelene er med det bortsett fra kos... Er ett år liksom blitt normen pga. lengde på permisjon rett og slett? Nysgjerrig
Gjest Gjesta Skrevet 18. august 2006 #3 Skrevet 18. august 2006 Uff, nok en ammetråd For noen er langtidsamming ensbetydende med "amme så lenge som mulig opp til ca toårs alder". For andre er langtidsamming ensbetydende med "amme helt til barnet selv sier stopp. Uansett hvor gammelt det er". Argumenter som har blitt brukt av de som mener at barnet skal være den som tar avgjørelsen på hvor lenge det skal foregå er: Trygghet, kos, nærhet, sunt for barnet. Mens vi som mener at større barn ikke skal ammes, mener at dette kan oppnås på andre måter og at barn ikke skal være den som tar slike avgjørelser og at det vil kunne bli en potensiell sosial og emosjonell belastning for barnet.
Montezuma Skrevet 18. august 2006 #4 Skrevet 18. august 2006 Jeg ønsket å amme lenge -dvs min. ett år - for å fullt utbytte av de ernæringsmessige fordelene ved morsmelken. Og spesielt for å unngå kumelkprodukter i det lengste, da vi har diabetes i familien , og det er en sammenheng mellom utvikling av denne sykdommen og tidlig innføring av kumelk. Jeg ammet barna mine i ca 15 mndr., og da var vi fornøyde bådet barna og jeg. Etter denne alderen mener jeg at de helsemessige gevinstene er minimale, og ammer man etter dette er vel mest bygget på egne ønsker.å amme barn opptil de er 3-4 år synes jeg er unødvendig , og litt "spesielt".......
L@dy Skrevet 18. august 2006 #5 Skrevet 18. august 2006 Mener du en er langtidsammer etter de er fyllt året? For isåfall kommer nok jeg til å bli det. Snuppa mi er veldig snart ett år, og vi har ingen umiddelbare planer om å slutte enda. Hun spiser så klart vanlig mat, så det med ammingen er nok etterhvert blitt mer kos. Men fortsatt så anbefales det ettersom jeg har skjønt, så jeg tenker å gjerne amme rundt ett halvt år til. Kanskje kortere og kanskje litt lenger...Har ikke helt satt datoen for det enda. Mitt viktigste argument NÅ, sånn foruten av at hun koser seg med det er at det fortsatt ER sunt, og KAN beskytte noe mot sykdommer. Og det kan jo være greitt til en eventuell barnehagestart i nær fremtid. Jada, er klar over at barn som blir ammet også blir syke.
katla Skrevet 19. august 2006 #6 Skrevet 19. august 2006 Permisjonstiden har sikkert noe å si, ja. Man kan si mye fint om pumping, men gud så styrete det virker.... Jeg ammet lenge fordi jeg fikk et barn som nektet å spise mat. Da vi prøvde med grøt og etterhvert andre ting da hun var 5-6 måneder gammel var hun ikke interessert. Jeg holdt rett og slett på å bli gal. Ikke ville hun ha flaske heller. Og vi prøvde alt. Ti måneder gammel fikk vi så smått i henne litt mat, men frem til da altså kun morsmelk. Og hun ville ha morsmelk morgen og kveld til hun var 1 1/2... Men da fikk vi sluttet. Helsemessig er jeg veldig glad for at hun har fått i seg morsmelk, både masse og lenge. Men det var som sagt ikke uproblematisk...
Gjest Gjest Skrevet 19. august 2006 #7 Skrevet 19. august 2006 Ett år er vel ikke normen, det er opp til den enkelte mor hvor lenge hun ammer barna sine. Men å gi melk fra puppene fram til de begynner SFO/skolen er greit for flere, andre synes barna er for gamle da. Jeg tror det er sunt å amme så lenge som mulig, og det er fin måte for barnet å få langvarig nærkontakt med mor på.
Lillesøster Skrevet 19. august 2006 #8 Skrevet 19. august 2006 Ser at det er endel som ammer veldig lenge her. Jeg lurer på hva fordelene er med det bortsett fra kos... Er ett år liksom blitt normen pga. lengde på permisjon rett og slett? Nysgjerrig ← For meg handler amming om alt annet enn permisjon. Les boken "mor for første gang" av Gro Nylander. Her står stort sett det meste av fordelene med amming.
Gjest Tweetypie Skrevet 20. august 2006 #9 Skrevet 20. august 2006 Ærlig talt folkens- man må få lov til å stille et spørsmål uten å bli møtt med hjertesukk. Kommer jo hele tia nye folk inn hit. Langtidsamming. Jeg ammer min minste på 14 mnd ennå, men er i prosessen med å avslutte. Har hatt store problemer med minsten når det gjelder matinntak og har derfor vært ekstra annig på amminga. Edlste min elsket pupp, men ville ikke ha mer når h*n var 11 mnd. Da gikk det for tregt.
Gjest Gjest Skrevet 20. august 2006 #10 Skrevet 20. august 2006 Den største fordelen med langtidsamming er ikke ernæring, men en stadig tilførsel av antistoffer fra mammaen. Dette fører til færre sykedager og mindre sykdom.
Gjest Gjest Skrevet 20. august 2006 #11 Skrevet 20. august 2006 Den største fordelen med langtidsamming er ikke ernæring, men en stadig tilførsel av antistoffer fra mammaen. Dette fører til færre sykedager og mindre sykdom. ← Har man denne virkningen bare fram til barnet når en viss alder, eller vil disse antistoffene være viktige for barnet også lenger fram i tid. Jeg mener: Har morsmelk verdi som antistoff-kilde også når barnet er fem år? åtte? ti?
Gjest Gjest Skrevet 20. august 2006 #12 Skrevet 20. august 2006 Morsmelken har alltid verdi som antistoffkilde. Når om mengden med morsmelk går ned, øker andelen av en del av antistoffene. Det er derfor at litt morsmelk er bedre enn ingen morsmelk. Men selv om antistoffene alltid er i melk, så vil jeg nok ikke amme til barnet er 10 (eller 5) år allikevel. Man må vurdere fordelene opp mot ulempene
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå