Gå til innhold

samværsavtale

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må bare spørre dere her inne, så jeg håper på mange svar.

Min bror har et barn med en jente han ikke har hatt annet enn et seksuellt forhold til. Barnet er nå ca. 1/2 år, og han får knapt nok se barnet.

Mor gjør det hun kan for at han ikke skal få se barnet, har også sagt at han kan droppe å betale barnebidrag bare han holder seg unna barnet. Noe han selvsagt ikke aksepterer.

En gang har han fått lov til å gå en tur med barnet i vogna alene. Når han kom tilbake med barnet, gråt det. Og dermed har mor fått det til at barnet gråt hele tiden.

Han får ikke være alene med barnet i det hele tatt, noe han synes er ubehagelig. Han er fullt ut i stand til å være alene med h*n. Er til og med utdannet barne og ungdomsarbeider og jobber i barnehage.

Nå har han kontaktet familierådgivningskontoret (eller hva det nå heter) og bedt om en avtale med dem for å få hjelp til å sette opp avtale med barnemoren.

Det jeg lurer på er om dere har noen tips om hva som evt. bør stå i denne avtalen?

Er det urealstisk å si at han skal ha barnet sitt en gang i uken og annen hver helg?

Jeg vet at moren har veninner og sine foreldre til å sitte barnevakt, så barnet er ikke ukjendt med å være borte fra moren.

Når er det egentlig greit å evt. begynne med en 50/50 fordeling omsorgen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Positivt at faren ønsker å ta ansvar, og lurt å lage avtaler via familievernkontoret. Absolutt ikke lurt å begynne med skittkasting mot mor (slik du har tendenser til i innlegget ditt).

Dersom barnet er 1/2 år bør man se på andre samværsordninger enn en ettermiddag i uka og annenhver helg. Dette er snakk om en baby - med veldig kort hukommelse.

Mye bedre med noen timer flere dager i uka. Da vil barnet få kontinuitet i forholdet til faren også.

Det med 50/50 er iallfall IKKE aktuelt før ungen er en god del eldre, og i mange tilfeller er det uansett ikke aktuelt. Dette er ikke noe far eller mor kan bestemme på egen hånd, begge må være enige om det skal gjennomføres. Det er heller ikke noe (heldigvis!) retten eller andre kan pålegge barnet.

husk - det er BARNETS beste som skal være i fokus her, ikke hva mor eller far vil. Husk også at det moren mener er best for barnet er like legitimt som det faren mener - selv om moren ikke er enig med faren!

Skrevet
Må bare spørre dere her inne, så jeg håper på mange svar.

Min bror har et barn med en jente han ikke har hatt annet enn et seksuellt forhold til. Barnet er nå ca. 1/2 år, og han får knapt nok se barnet.

Mor gjør det hun kan for at han ikke skal få se barnet, har også sagt at han kan droppe å betale barnebidrag bare han holder seg unna barnet.  Noe han selvsagt ikke aksepterer.

En gang har han fått lov til å gå en tur med barnet i vogna alene. Når han kom tilbake med barnet, gråt det. Og dermed har mor fått det til at barnet gråt hele tiden.

Han får ikke være alene med barnet i det hele tatt, noe han synes er ubehagelig. Han er fullt ut i stand til å være alene med h*n. Er til og med utdannet barne og ungdomsarbeider og jobber i barnehage.

Nå har han kontaktet familierådgivningskontoret (eller hva det nå heter) og bedt om en avtale med dem for å få hjelp til å sette opp avtale med barnemoren.

Det jeg lurer på er om dere har noen tips om hva som evt. bør stå i denne avtalen?

Er det urealstisk å si at han skal ha barnet sitt en gang i uken og annen hver helg?

Jeg vet at moren har veninner og sine foreldre til å sitte barnevakt, så barnet er ikke ukjendt med å være borte fra moren.

Når er det egentlig greit å evt. begynne med en 50/50 fordeling omsorgen?

Bostedsforeldre som trenerer samvær kan risikere å miste omsorgen til tidligere samværsforelder ihht en forholdsvis fersk Høyesterettsdom (denne dommen er rettningsgivende for lavere rettsinstanser).

"Vanlig samvær" er ofte som følger:

Annehver helg fra fredag ettermiddag til mandag morgen

1 overnatting annenhver uke.

Annehver jul og påske (deles ofte i romjula)

Annehver påske (fra fredag før Palmesøndag til tirsdag etter 2.påskedag

Annenhver pinse

Annenhver 17.mai (fra 16. om ettermiddagen til 18. om morgenen)

Annenhver bursdag (fra ettermiddagen dagen før bursdag til morgenen etter bursdag)

Annehver høstferie (kontakt skolekontoret og forhør dere hvor lang denne ferien er)

Minst 2 ukers sammenhengende sommerferie

Om barnet bare er 6 mnd er det imidlertid vanskelig å gjennomføre samvær ihht denne "standarden". Det kan derfor være greit å begynne med litt mindre samvær det første året, øke litt for det 2 året og kjøre samværet ihht til "standarden" nevnt ovenfor, etter dette. Men ALT !!! bør være nedskrevet i den avtalen foreldrene nå inngår. Hvis ikke kan det bli vanskeligere å få økt samværet etterhvert, spesielt om bostedsforelder slik som her forsøker å trenere samværet.

Lykke til med ny samværsavtale.

Skrevet
Positivt at faren ønsker å ta ansvar, og lurt å lage avtaler via familievernkontoret. Absolutt ikke lurt å begynne med skittkasting mot mor (slik du har tendenser til i innlegget ditt).

HÆ, hvordan i alle videste verden kan du få det til at det er skitkasting det jeg skriver. Jeg skriver da ikke noe om mitt personlige syn. Alt jeg gjorde var å skrive hvordan broren min opplever dette og hva som har skjedd fra hennes side for å evt. få noen flere råd broren min kan ta med på veien.

Dersom jeg skulle kaste "skit" på henne, så hadde jeg gjort det på en helt annen måte.

Personlig har jeg ingenting i mot jenta. Jeg skjønner jo at dette er en svært vanskelig situasjon for dem begge. Har kontakt med henne pga. barnet og har ingen ting personlig i mot henne.

Vil så absolutt ikke kalle det der noe skitkasting.

Skrevet
Bostedsforeldre som trenerer samvær kan risikere å miste omsorgen til tidligere samværsforelder ihht en forholdsvis fersk Høyesterettsdom (denne dommen er rettningsgivende for lavere rettsinstanser).

"Vanlig samvær" er ofte som følger:

Annehver helg fra fredag ettermiddag til mandag morgen

1 overnatting annenhver uke.

Annehver jul og påske (deles ofte i romjula)

Annehver påske (fra fredag før Palmesøndag til tirsdag etter 2.påskedag

Annenhver pinse

Annenhver 17.mai (fra 16. om ettermiddagen til 18. om morgenen)

Annenhver bursdag (fra ettermiddagen dagen før bursdag til morgenen etter bursdag)

Annehver høstferie (kontakt skolekontoret og forhør dere hvor lang denne ferien er)

Minst 2 ukers sammenhengende sommerferie

Om barnet bare er 6 mnd er det imidlertid vanskelig å gjennomføre samvær ihht denne "standarden". Det kan derfor være greit å begynne med litt mindre samvær det første året, øke litt for det 2 året og kjøre samværet ihht til "standarden" nevnt ovenfor, etter dette. Men ALT !!! bør være nedskrevet i den avtalen foreldrene nå inngår. Hvis ikke kan det bli vanskeligere å få økt samværet etterhvert, spesielt om bostedsforelder slik som her forsøker å trenere samværet.

Takk skal du ha Far til 2. Håpet at du skulle svare her. Sender svaret ditt til broren min.

Skrevet

Dette har ikke noe med saken å gjøre! Du kan ikke sammenligne dette med en sak hvor faren knapt har sett barnet sitt, det er ikke snakk om at han har vært samværsforelder. Men det kan han BLI. Viktig at du ikke drar inn ting i debatten som ikke har noe her å gjøre, da blir TS bare mer forvirret. Er så sinnsykt lei av å høre om mor som trener barns samvær med far, bla bla bla og slem mor, snill far osv. Dette er DENNE saken uvedkommende!

Skrevet
Dette har ikke noe med saken å gjøre! Du kan ikke sammenligne dette med en sak hvor faren knapt har sett barnet sitt, det er ikke snakk om at han har vært samværsforelder. Men det kan han BLI. Viktig at du ikke drar inn ting i debatten som ikke har noe her å gjøre, da blir TS bare mer forvirret. Er så sinnsykt lei av å høre om mor som trener barns samvær med far, bla bla bla og slem mor, snill far osv. Dette er DENNE saken uvedkommende!

Er det virkelig uvedkommende for denne saken ???

TS sier bl.a.:

"Barnet er nå ca. 1/2 år, og han får knapt nok se barnet."

"Mor gjør det hun kan for at han ikke skal få se barnet, har også sagt at han kan droppe å betale barnebidrag bare han holder seg unna barnet."

Vil du si at denne moren gir signaler om at barnets behov for samvær skal prioriteres ?

Skrevet
Er det virkelig uvedkommende for denne saken ???

TS sier bl.a.:

"Barnet er nå ca. 1/2 år, og han får knapt nok se barnet."

"Mor gjør det hun kan for at han ikke skal få se barnet, har også sagt at han kan droppe å betale barnebidrag bare han holder seg unna barnet."

Vil du si at denne moren gir signaler om at barnets behov for samvær skal prioriteres ?

Du hører en tredjeparts versjon av saken... Du vet bedre enn å tro blindt på det du får servert. AT mor gjør det hun kan for at han ikke skal få se barnet, tviler jeg på. Og VIL han se barnet, så får han vel tasse ned på Familievernkontoret, da. Evt en advokat. Det er sikkert en grunn til at mor ikke ønsker at han skal ha ubegrenset samvær med den lille på seks måneder...

Skrevet
Du hører en tredjeparts versjon av saken... Du vet bedre enn å tro blindt på det du får servert. AT mor gjør det hun kan for at han ikke skal få se barnet, tviler jeg på. Og VIL han se barnet, så får han vel tasse ned på Familievernkontoret, da. Evt en advokat. Det er sikkert en grunn til at mor ikke ønsker at han skal ha ubegrenset samvær med den lille på seks måneder...

Nå pleier jeg å ta utgangspunkt i det som står skrevet. De fleste debatantene gjør faktisk det. Vi kan mene og vi kan synes noe om ting som kansje ikke er skrevet. Men vi vil skjeldent antyde at det som sies er løgn ved f.eks. si at: "Det er sikkert en grunn til at mor ikke ønsker at han skal ha ubegrenset samvær med den lille på seks måneder..." Gjør vi det sier vi at det er det motsatte av hva som blir sagt som er sanheten.

Det må i høy grad sies å være spekulasjoner.

Skrevet
Bostedsforeldre som trenerer samvær kan risikere å miste omsorgen til tidligere samværsforelder

Dette er feil. Om hun ikek har ført han opp som far, så er det umulig for han å skulle få omsorgen for barnet. Hvor mange eksempler er det på at mor har mistet omsorgen for barnet når bakgrunnen var f.eks en ONS? I et ekteskap kan jeg skjønne at de deler omsorgen, evt at mor mister omsorgen til far når han manipulerer Retten, men her er ikke barnefaren en gang ført opp som far, og da får han ikke omsorgen. Han kan få vanlig samvær, men må først ta DNAtest og så gå til Retten om mora ikke vvil at han skal ha samvær. Men du må ikke innbille oss at Retten da tar barnet fra henne for å gi det til ONS'en. Det fungerer heldigvis ikke sånn IRL.

Skrevet
her er ikke barnefaren en gang ført opp som far

Hvor leser du det?

Skrevet
Hvor leser du det?

Jeg gikk ut fra det, men mulig jeg tar feil. Jeg antok det var slik da jeg leste at hun ikke ville ha noe med han å gjøre og at han skulle slippe å betale bidrag. Da virker det sannsynlig at hun ikke har ført han opp som far. Noe TS kan svare på, kanskje?

Skrevet
Jeg gikk ut fra det, men mulig jeg tar feil. Jeg antok det var slik da jeg leste at hun ikke ville ha noe med han å gjøre og at han skulle slippe å betale bidrag. Da virker det sannsynlig at hun ikke har ført han opp som far. Noe TS kan svare på, kanskje?

Han er oppført som far for barnet ja. Hun nekter dna test. Det har han foreslått en gang for henne, og da gikk hun i taket.

Det forholdet mellom dem var nok litt mere enn et ONS, var nok heller en "fucking good friend" greie dem hadde.

Og ja, broren min har kontaktet familievernkontoret. Han venter nå på å få tildelt en avtale med dem. Moren til barnet var ikke helt fornøyd med det vist nok.

Skrevet

Vi har nettopp vært igjennom nesten identisk sak, og det endte i retten da ingenting annet gikk å ordne. Far hadde her vanlig overnattingsamvær fra barnet var 2 mnd gammelt, og dette fungerte utmerket. Å påstå at barn ikke har hukommelse nok til å være hos faren sin lenge om gangen er bare tull og tøys. Barnet har ingen problem med å kjenne igjen sin far hvis bare farne får mulighet til å tilbringe nok tid med barnet. I vår sak fikk barnet problemer først når moren begynte å nekte samværene, slik at det ble veldig uregelmessig og skjeldent for barnet. DET er det værste som kan skje.

Dere må kjempe for mest mulig samvær helt fra begynnelsen av, ellers kommer denne dama til å utnytte sin makt fullstendig. Hun har ikke barnets beste i sinn, eller så vet hun ikke bedre. Det er like viktig for et barn å ha kontakt med sin far. Og jammen burde hun sette pris på å få litt avlasting også, og at barnet får en far som er interessert!!

Jeg blir så utrolig provosert av at folk kommer og påstår at barn er for små til å ha kontakt med faren sin. Jeg anbefaler å ta kontakt med en advokat for å få hjelp til å lage en samværsavtale for de par første årene. Dette kommer til å gjelde lenge, så det er veldig viktig at det er en omfattende avtale.

Lykke til!

Skrevet

De mødre som unngår å før oppfar til barnet har i svært mange sammenhenger en skjult agenda som tilsier at de:

a) enten har hatt som mål å få et barn for seg selv og ikke ønsker å la barnet få samvær med far.

b) Har fått barn med en håpløs far som truer mor slik at hun ikke tør føre far opp i papirene.

c) Etter unfangelsen har bestemt seg for at far er en drittsekk som ikke skal få mulighet til samvær med barnet sitt og derfor velger å straffe barn og far på en slik måte.

Dette er tragedier mange barn lever under i Norge i dag, og viser at loven ikke ivaretar barna på tilfredstillende måte fordi politikerene velger å prioritere foreldrene.

Skrevet
De mødre som unngår å før oppfar til barnet har i svært mange sammenhenger en skjult agenda som tilsier at de:

a) enten har hatt som mål å få et barn for seg selv og ikke ønsker å la barnet få samvær med far.

b) Har fått barn med en håpløs far som truer mor slik at hun ikke tør føre far opp i papirene.

c) Etter unfangelsen har bestemt seg for at far er en drittsekk som ikke skal få mulighet til samvær med barnet sitt og derfor velger å straffe barn og far på en slik måte.

Dette er tragedier mange barn lever under  i Norge i dag, og viser at loven ikke ivaretar barna på tilfredstillende måte fordi politikerene velger å prioritere foreldrene.

Det er fortsatt 26 bokstaver igjen av alfabetet, fartil2, jeg håper du iallfall under NOEN av dem klarer å finne grunner som IKKE har med en slem mor å gjøre, men en som ER nødt til å ikke føre opp faren.

Skrevet
Det er fortsatt 26 bokstaver igjen av alfabetet, fartil2, jeg håper du iallfall under  NOEN av dem klarer å finne grunner som IKKE har med en slem mor å gjøre, men en som ER nødt til å ikke føre opp faren.

Kan du finne på noen flere årsaker til å frata barn samvær med samværsforelder ?

Skrevet
Kan du finne på noen flere årsaker til å frata barn samvær med samværsforelder ?

Det er da vitterlig DIN jiobb å gjøre, det er DU som er ute etter bostedsforelder :overrasket: J

Skrevet
Det er da vitterlig DIN jiobb å gjøre, det er DU som er ute etter bostedsforelder  :overrasket:  J

Bare for å fremheve det så er jeg IKKE ute etter bostedsforeldre.

Derimot er jeg veldig interesert i å tilby barn samvær med begge foreldrene.

Eneste som kan kritisere meg for "å være uter etter dem" må være politikere som ikke intereserer seg for å lage et lovverk som ivaretar barna best mulig + såkalte fagfolk som av vikarierende årsaker argumenterer for løsninger de selv foretrekker uten omtanke for barna.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...