Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer litt... er det noen her som har fått Pergo el. lignende hjelp/utredning uten at mannen har tatt noen undersøkelser? lurer litt.. hører så mye forskjellig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

æ vet om ei som fikk d. altså gubben ville itj ta noen prøver så sånn va d.

Skrevet

Ja, jeg fikk pergo uten at mannen trengte å undersøkes. Fikk beskjed om at hvis ikke pergoen virket i løpet av 4 mnd så skulle han undersøkes.

Skrevet

Jeg møtte ingen krav om at mannen måtte være sjekket før de gadd å gjøre noe med meg. Jeg var først hos fastlege og tok blodprøver som antydet at jeg kunne ha PCOS, og så til gynekolog for å få bekreftet dette. Gynekologen skrev også ut resept på pergo til meg. På dette tidspunktet hadde ikke min samboer sjekket seg enda, så jeg fikk altså resepten uten at man visste om det var noen feil med ham også.

Men samtidig skrev gynekologen ut en henvisning til ham for sjekk av sædkvaliteten, så det var rimelig innlysende at det burde gjøres. Jeg vet ikke hva som hadde skjedd hvis jeg hadde fortalt at det var uaktuelt for min samboer å sjekke seg (rent hypotetisk altså, samboeren min synes det er rett og riktig at også han skal testes), om hun da hadde tatt tilbake resepten eller om jeg hadde fått den allikevel siden hun tross alt fant noe galt med meg. Men det er jo liten vits for en kvinne å stappe i seg haugevis med piller hvis mannen er fullstendig steril, så jeg skjønner meg ikke helt på menn som nekter å la seg teste men synes det er helt greit at kvinnen går gjennom drøssevis med ekle behandlinger og hormonkurer.

Gjest Bertine
Skrevet

Mannen min måtte teste svømmerene før jeg fikk resepten i hånden.

Dette fordi om hans svømmere var dårlige, så ville ikke pergo gjøre noe nytte. Da måtte vi gått rett på prøverør.

Det står også i pakkningsvedlegget at mannens sæd skal testet før pergotime tas i bruk.

Skrevet

Ja, men nå var det ganske tydelig noe galt med meg ettersom jeg ikke hadde EL selv med regelmessig mens.

Dersom pergoen ikke virket, så skulle han sjekkes. Fikk med meg henvisning til riksen for han sammen med respet på pergo.

Skrevet
Mannen min måtte teste svømmerene før jeg fikk resepten i hånden.

Dette fordi om hans svømmere var dårlige, så ville ikke pergo gjøre noe nytte. Da måtte vi gått rett på prøverør.

Det står også i pakkningsvedlegget at mannens sæd skal testet før pergotime tas i bruk.

Clomid eller pergotime kan være nyttig å prøve for mannen hvis han har dårlig sædkvalitet. Det må da være bedre hvis mannen har dårlig sædkvalitet og prøve clomid før man går til prøverørsforsøk.

Vet det er mange leger som er uvillige til å prøve dette, men ved litt press kan gjerne hjelpe.

Skrevet

har vært gjennom div undersøkelser, blodprøver, ultralyd, GU, røntgen. Har PCOS og håpet på at jeg nå ville kunne få en resept, men nei. Legen vil først få testet mannens fertilitet. Skal få dette gjort snart.

Skrevet
har vært gjennom div undersøkelser, blodprøver, ultralyd, GU, røntgen. Har PCOS og håpet på at jeg nå ville kunne få en resept, men nei. Legen vil først få testet mannens fertilitet. Skal få dette gjort snart.

Litt utenom tema, men er det noen spesiell grunn til at du måtte gjennom så mange prøver? Som sagt, det eneste jeg måtte gjennom var en blodprøve og en kjapp ultralyd, pluss at jeg tror gynekologen også tok en celleprøve. Så fikk jeg resepten i hånda uten mer styr. Men det virker som om de fleste andre her har blitt undersøkt på alle bauger og kanter, så jeg lurer litt på hvorfor det gikk så greit for meg, om jeg var ekstra lett å diagnostisere eller om gynekologen var litt vel kjapp? Jeg kan jo ha mange andre feil i tillegg til PCOS'en, liksom...

Gjest Bertine
Skrevet

Marcia: Jeg tok også bare en innvendig ul, så fikk jeg resept.

Er glad vi slapp masse annet styr, men legen kunne ganske lett se hva som feilte meg da...

Gjest:

Det jeg mente var at om mannen hadde hatt dårlige svømmere, i tillegg til at jeg ikke har eggløsning, så er det en ganske liten sjanse på å bli gravid. Heldigvis var mannens svømmere normale da ;)

Men jeg har også hørt at pergotime kan hjelpe mannen jah..

Skrevet

Jeg fikk resept på pergo samme dag som jeg fikk tatt ultralyd hos gyn. Uten noe testing av svømmere hos mannen.

Jeg har PCOS.

Skrevet (endret)
Litt utenom tema, men er det noen spesiell grunn til at du måtte gjennom så mange prøver? Som sagt, det eneste jeg måtte gjennom var en blodprøve og en kjapp ultralyd, pluss at jeg tror gynekologen også tok en celleprøve. Så fikk jeg resepten i hånda uten mer styr. Men det virker som om de fleste andre her har blitt undersøkt på alle bauger og kanter, så jeg lurer litt på hvorfor det gikk så greit for meg, om jeg var ekstra lett å diagnostisere eller om gynekologen var litt vel kjapp? Jeg kan jo ha mange andre feil i tillegg til PCOS'en, liksom...

min gynekolog ville ikke gi meg hormoner som stimulerer eggløsning før hun viste om det var noen mulighet for at eggene kunne bli befruktet. Hun gynekologen jeg går til er veldig nøye og jeg føler meg veldig trygg på at hun vet hva hun driver med. Røntgen undersøkelsen var for å se om eggelederne var åpne, for dersom de er lukket må de åpnes før et egg kan bli befruktet, da egget aldri kan komme ned og sædcellen aldri kan møte egget. Mannen min skal også undersøkes før jeg får noen kur. Det er fordi det er hardt for kroppen å gjennomgå en hormonkur, og dersom det også er noe med mannen har man flere ting som må rettes opp i. Jeg har PCOS, det er blitt konstatert. Men det har vært greit å utelukke alt annet også, før man går i gang med å øse hormoner over kroppen ;)

Tråden stenges pga spam.

Start gjerne en ny tråd om samme tema.

Arwen (mod)

Endret av Arwen
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...