Montezuma Skrevet 17. august 2006 #1 Skrevet 17. august 2006 Hvordan er fremgangsmåten dersom man ønsker å oppføre et nybygg på eiendommen sin (et helt hus)? Dersom man får planene fremlagt personlig med signaturskjema, signerer man da på at man har mottatt varsel el på at man gir tillatelse til bygging? Hvilke papirer skal i så fall frmlegges? Tegninger av hele huset og plantegning, eller kun den siden som berører ens egen tomt? Går man ut m nabovarsel før eller etter at kommunen har fått byggesøknaden? Hva gjør en nabo som ikke ønsker bygget oppført?
Gjest ost Skrevet 18. august 2006 #2 Skrevet 18. august 2006 Å sette opp noe så stor t som et helt hus medfører litt papirmølle. Du burde starte med å ringe kommunen, evnt. be om et møte med kommunen for å avklare hva som kreves i ditt tilfelle.
Montezuma Skrevet 18. august 2006 Forfatter #3 Skrevet 18. august 2006 Å sette opp noe så stor t som et helt hus medfører litt papirmølle. Du burde starte med å ringe kommunen, evnt. be om et møte med kommunen for å avklare hva som kreves i ditt tilfelle. ← Bare at det gjelder ikke meg...... Derfor ønsker jeg svar her
Gjest Gjest Skrevet 18. august 2006 #4 Skrevet 18. august 2006 Bare at det gjelder ikke meg...... Derfor ønsker jeg svar her ← Da må du forsøke å formulere litt bedre hva du lurer på. Jeg kan sikkert hjelpe deg med svar, men jeg aner ikke hva du spør om. Skriv gjerne punktvis. Hvis du lurer på en spesifikk situasjon, er det mye bedre at du bruker den som eksempel i spørsmålet ditt, fremfor en eventuell tenkt situasjon.
Gjest Gjest Skrevet 18. august 2006 #5 Skrevet 18. august 2006 Nabovarselet inneholder to punkter for underskrift av naboer, de skal skrive under på punkt 1 og velger naturlig nok selv om de vil skrive under på punkt 2: 1) At de har mottatt nabovarselet (dette kan også løses ved å sende varselet rekommandert, her er det en venteperiode på to uker eller så etter at varselet er kjent) 2) At de ikke har noen innsigelser mot tiltaket Om noen naboer ikke godkjenner tiltaket blir behandlingstiden hos kommunen normalt lengre. Tiltaket skal kort beskrives i nabovarselet (her er det ikke mye tekst), og dokumenteres med tegninger (vi sendte med fasadategninger og plantegninger inkl. utomhusplan med angitte høyder). Om det brukes arkitekt eller lignende tar denne seg gjerne av nabovarslingen, nå husker ikke jeg om nabovarselet inneholder rubrikker for ansvarlig prosjekterende, utførende etc... Men dette skal uansett dokumenteres i byggesøknaden til kommunen. Byggesøknaden til kommunen inneholder enten de underskrevne nabovarslene, eller bevis på at det er oversendt. Samt eventuelle klager som naboer sender, med deres tilsvar på denne. (Saksgangen er endret ihht ny plan og bygningslov - nå er tanken at tiltakshaver og evt. klager skal forsøke å komme til enighet før byggesøknad sendes, tidligere ble evt. klager sendt direkte til kommunen i etterkant av byggesøknaden). Om du søker litt på nettet skal det være mulig å finne skjema for nabovarsling. :-) E.
Montezuma Skrevet 18. august 2006 Forfatter #6 Skrevet 18. august 2006 tusen takk! Nå ble jeg litt klokere! :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå