anka Skrevet 7. januar 2003 #1 Del Skrevet 7. januar 2003 Var på UL i dag, alt var bra med babyen vår. Det var den gode nyheten. Kommer hjem, går i postkassa!!!! Der ligger det et brev fra jobben min! Vet med engang hva det dreier seg om. Du er desverre permitert fra 27 januar til og med 21 april. Sammen med 17 andre. Det har jeg f*** meg ikke råd til. Hva kan jeg gjøre!!!!!!!!!??????????? Jeg er sykemeldt fram til fredag!!!! Pga. fall på nyttårsaften, og jeg er jo 5 mnd på vei. Dette går ikke!!!!!!! Noen som har noen gode ideer???????? HJÆLP!!!!!!!!!!!!! :cry: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kleopatra Skrevet 7. januar 2003 #2 Del Skrevet 7. januar 2003 flott at alt er bra med babyen! Ang. permisjon: det var utrolig kjipt. De syns vel kanskje det var lettere å permitere deg siden du er gravid og "alikevel skal bli borte fra jobben en stund", eller "hun kommer sikkert til å være sykmeldt til hun skal ut i permisjon" :evil: ... Ikke veit jeg. Kanskje du burde spørre de?? .. Men har du ikke krav på lønn i permisjonstida da? Ta kontakt med jobben din og trygdekontoret og finn ut hva regler som fins. Jeg vet dessverre ikke noe om dette. Tenkte bare jeg skulle si at jeg føler med deg jeg!!! God klem til deg iallefall. Hilsen Kleopatra 14+2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anka Skrevet 7. januar 2003 Forfatter #3 Del Skrevet 7. januar 2003 Tusen takk!!! Men dette går ikke økonomisk for oss. Jeg som permitert, mannen min som går på yrkesretta attføring. Han er snekker av yrke, men klarer ikke av jobben pga ryggen. Vi har huslån på 10 500,- i mnd ++++ For ikke å snakke om strømregningene vi kommer til å få utover. Siden november har vi brukt over 8000kwh timer.Har bare elektrisk varme, og huset er ikke isolert, så det blir en deilig sum å betale. Rundt 10 000,-!!!!!!! GRATULERER A!!!!!!!!!!!!!! Dette går skikkelig inn på meg. Vi kommer til å bli ruinerte. Og vi som har ting og tang vi må kjøpe inn til babyen med tia å!!!! Kan jeg be om å bli sykemelt for pga dette??? Kan det skje noe med babyen min? Merker den at jeg er stressa og deppa??? :cry: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
L@dy Skrevet 7. januar 2003 #4 Del Skrevet 7. januar 2003 Hei! Virkelig kjedlig dette her da. Ang, permitteringen så har du rett på dagpenger. Så dette vil nok gå inn i beregnings grunnlaget for permisjons utbetalingene. Så det vil jo bli en del mindre dessverre. Eller du kan prøve å få en midlertidig jobb. Det er vel ikke akkurat det enkleste når en er gravid. Men snakk med aetat. Kanksje de har tips til korte vikaroppdrag. De fleste vil jo tross alt ha noe fast over lengre tid. Har dessverre ingen gode råd til deg. Men RING trygdekontoret. Forøvrig så kan du helt sikkert få sykemelding. Jeg tror ikke det vil skje noe med barnet selv om du er deppa. Er nok mange gravide som har opplevd ulike nedturer, og jeg har ikke hørt at det er årsaken dersom noe går galt. Gir deg en stor klem og ønsker deg lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
L@dy Skrevet 7. januar 2003 #5 Del Skrevet 7. januar 2003 Forresten, snakk med banken om dere kan betale mindre i avdrag på huset. Så lenge du er permittert og din mann går på yrkesretta attføring burde det være mulig å få en ordning på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snuppa Skrevet 8. januar 2003 #6 Del Skrevet 8. januar 2003 Jeg ville sjekke lovligheten av å permittere noen som snart er på vei ut i svangerskapspermisjon - sjekk evt. med tillitsvalgt eller fagforeningen din, eller sjekk arbeidsmiljøloven selv på lovdata. Dette er noe som Aetat eller trygdekontoret også burde kunne hjelpe deg med. De kan iallefall ikke permitere en som er sykemeldt, det er nok derfor at du først er permittert fra 27.1. Snakk også med legen din om dette - det er ikke bra for deg å måtte bekymre deg for mye for økonomi og jobb nå som du er gravid. L@dys råd om å kontakte banken er veldig smart. De er som regel mye mer samarbeidsvillige til å finne gode løsninger når en kommer FØR en sitter med masse purringer i postkassen. Ta også kontakt med strømleverandøren og evt. lånekassen, hvis dere har lån der. De fleste kreditorer ser helst at en finner en løsning i forkant og de er som regel veldig fleksible så lenge en spør på forhånd! Lykke til og fortell oss hvordan det går Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maggie74 Skrevet 8. januar 2003 #7 Del Skrevet 8. januar 2003 Kan jeg be om å bli sykemelt for pga dette??? Kan det skje noe med babyen min? Merker den at jeg er stressa og deppa??? :cry: Man kan bli sykemeldt pga psykisk 'stress' i arbeidssituasjonen (dårlig formulering). Men dette må jo være nummeret verre enn det en venn av meg opplevde. Var streik og han er uorganisert. Sjefen hans han over han og ville ha han til å være streikebryter. Det gikk så inn på han at han ble sykemeldt til streiken var over. Snakk med legen din, du. De sitter inne med utrolig masse informasjon som kan være nyttig. Du er nok desverre ikke den første som blir permittert. Og når det gjelder banken. Dere kan søke om å få betale kun renter en periode. Det fikk vi da vi bodde hver for oss og han pendlet fra østfold til sørlandet. Det vil nok hjelpe littegranne i alle fall. Lykke til i alle fall. Klem fra Maggie! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 8. januar 2003 #8 Del Skrevet 8. januar 2003 Jeg ble også permitert da jeg var gravid, dog kun 50%. Dette er nok ikke noe du kan gjøre noe med, jeg trodde også det fantes en lov mot sånt. Det er mulig du kan få litt hjelp hvis du er organisert, men jeg tror nok ikke at det hjelper deg særlig å sloss med arb giver på dette. Dagpenger er jo kun 62% av din vanlige lønn, så det kan nok bli tøft... blir du sykemeldt får du lønn, men da av dagpengene, så det blir nok ikke mer av den grunn heller... Jeg føler med deg, det er skikkelig urettferdig å gjøre sånt mot en som er gravid. Hør med organisasjonen din om de kan hjelpe deg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 8. januar 2003 #9 Del Skrevet 8. januar 2003 Stakkars deg Anka ! Føler skikkelig med deg for jeg er nesten i samme situasjon selv, bare at jeg ikke enda er så heldig å vere gravid. Men min arbeidssituasjon er høyst usikker så vi prøver og prøver. De permitterer deg nok for å unngå oppsigelse (de fleste arb.givere vil nødig si opp folk) siden du kan være "ansatt" mens du er i permisjon. LYKKE TIL Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 8. januar 2003 #10 Del Skrevet 8. januar 2003 Ang' date=' permitteringen så har du rett på dagpenger. Så dette vil nok gå inn i beregnings grunnlaget for permisjons utbetalingene. Så det vil jo bli en del mindre dessverre. [/quote'] Så vidt jeg vet stemmer ikke dette helt. Jeg mener utbetalingsbeløpet i permisjonstiden beregnes ut fra de 6 månedene med høyest lønn i løpet av de 10 siste månedene før svangerskapspermisjoen starter. Siden hun "kun" er permittert i 3 måneder (hvilket er maksimum, forøvrig) vil ikke dette innvirke på permisjonspengene. Utbetalingene i permitteringsperioden er som sagt 62% av din normale lønn, men husk at dette også gir en god del lavere skatt. Det kan vel likevel ikke underslås at din økonomiske situasjon kommer til å endres merkbart. Å be om en avdragsfri periode på lånet syns jeg høres lurt ut, de fleste banker gir deg det uten å blunke (det er tross alt noe de tjener penger på). Du ender i praksis opp med å betale noe mer i renter for lånet ditt, men det er det sikkert verdt i den situasjonen du er i nå. Ellers tror jeg ikke sykepengene for eventuell forlenget sykemelding beregnes ut fra permitteringspengene så lenge du var sykemeldt ved permitteringsvarslet, men det er det sikkert også lurt å spørre trygdekontoret om. Uansett; lykke til, håper du kan finne en ordning som er levelig for dere begge i denne perioden. Og trøst deg med at det kun er 3 måneder, permitteringen kan ikke forlenges utover det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monja Skrevet 8. januar 2003 #11 Del Skrevet 8. januar 2003 Jeg tror jeg hadde fått forlenget sykmeldinga jeg. Sambo gjorde det da han fikk permisjon fra jobben han jobba i før. Og han fikk vanlig lønn som sykepenger....Snakk med legen din om dette. Man kan bli sykmeldt på psykisk grunnlag like mye som fysisk.....Lykke til uansett hva som skjer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CEL. Skrevet 8. januar 2003 #12 Del Skrevet 8. januar 2003 Jeg fikk nesten samme beskjed som deg i går. Jeg blir ikke permittert, men vi mister prosjektet jeg jobber på. Det vil si at jeg må over på et mindre prosjekt med 25% mindre lønn. Jeg går 'glipp av' 5000 kr i mnd. Jeg har vært syk denne uken, så jeg har ikke fått en formell beskjed om dette, kun muntlig fra en kollega. Jeg kommer til å sykemelde meg, slik at jeg ikke blir 'presset' over på prosjektet med mindre lønn. Så lenge jeg ikke er på jobb kan jeg jo ikke signere en ny prosjekt-kontrakt og derfor beholde min gamle lønn. Kynisk? JA! Men denne bedriften har kjørt økonomien vår til grunn en gang allerede da min samboer jobbet der og ble permittert (og sagt opp), så det har jeg ingen betenkeligheter med! Det som kommer til å bli vanskelig er å forklare dette til legen, føler at jeg må legge på litt og skylde på stress eller noe. Nei, Anka; Nå har dere ikke bare dere selv å tenke på, men en liten baby også. Sykemeld deg med god samvittighet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 8. januar 2003 #13 Del Skrevet 8. januar 2003 Uff det var på en måte godt å høre at det var flere enn meg som bekymrer seg Anka: jeg tror ikke det "hjelper" å sykemelde seg iogmed at du allerede har fått permitteringsvarselet. Men om hvordan sykepengene i så fall blir beregnet er jeg jammen ikke sikker på. Men du sjekker det vel ut og lar oss andre få vite det ? CEL jeg tror at du klart kan sykemelde deg, men er litt usikker på om de bare kan ringe å informere deg vedr. arbeidssituasjonen eller som med Anka sende et rekommandert brev så er de klar over informasjonsplikten sin. Ikke meninga å høres bedre viter ut...bare litt engasjert no Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snuppa Skrevet 8. januar 2003 #14 Del Skrevet 8. januar 2003 Anka: jeg tror ikke det "hjelper" å sykemelde seg iogmed at du allerede har fått permitteringsvarselet. Joda, det er fullt mulig å forlenge sykemeldingen sin, selv om en har fått permitteringsvarsel. Poenget er at en kan ikke permittere en ansatt som er sykemeldt. Antakelig vil ikke arbeidsgiver bry seg så mye om den de hadde tenkt å permittere sykemelder seg i stedet, siden sykepengene etter to uker ikke dekkes av arbeidsgiveren, men av trygdesystemet. En arbeidsgiver kan varsle om en forestående permittering, men en kan i prinsippet ikke få varselet før en er tilbake på jobb (en skal nemlig ha varsel 14 dager før evt. permittering). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anka Skrevet 8. januar 2003 Forfatter #15 Del Skrevet 8. januar 2003 Tusen takk jenter der er noen godinger!!!!!!!! Jeg ringer nok til legen å får forlenget sykemeldinga mi. I natt har jeg nesten ikke sovi ett minutt, bare ligget å grublet over hva jeg/vi skal/må gjøre!!! Håper bare det ordner seg. Har ikke en krone å undvære. Jeg vet jeg ikke er alene om å bli permitert, men de som jobber på denne bedriften er i gjennomsnitt 45 - 50 år. Så da er de aller fleste av de godt etablerte, og de har ikke 1,3 mill i gjeld. Du jobber dritten av deg før jula med masse overtid å greier, og detta er liksom måten å takke folk for innsatsen på!!! Kyøss meg mitt i kardangen!!!!!!!!!!!! :evil: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå