Gå til innhold

Strømkrise??

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Minnie Emmerdale

Jeg er så utrolig irritert over all gnålingen om strømkrisen og høye strømpriser. En normal familie har ikke problemer med å takle 3- 4000 ekstra i strømutgifter og det er heller ikke snakk om rasjonering av strøm.

Jeg er så lei av at media hele tiden skal hause opp og krisemaksimere hver gang. De eldre tror på det de leser og skrur ned varmen så de fryser ihjel mens resten av folket skrur av all varme av så rørene fryser og de ender opp med rørleggerregninger på flerfoldige tusen kroner.

Hvorfor går vi av skaftet hver eneste gang?

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi regner med å få en strømregning på minimum 10000 dette kvartalet vi.

Normalt betaler vi 3-4000 for et kvartal om vinteren.

Ikke noe problem for to i full jobb, men en småbarnsfamilie vil ha større problemer. De bruker mer strøm enn oss (mer klesvask, varme gulv for små tær osv) og har kanskje en dårligere økonomi.

Det er ikke småtterier vi må ut med i tillegg tild et vanlige.

Skjønner godt at dette blir KRISE for folk med dårlig økonomi jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale
Skjønner godt at dette blir KRISE for folk med dårlig økonomi jeg.

Det er slettes ikke folk med dårlig økonomi jeg snakker om, jeg er da ikke helt ****** heller :-)

Men jeg synes at nå begynner frustrasjonen til folk flest å gå over til syting og gnåling. De som trenger hjelp med strømregningen vil få hjelp, ingen behøver å sitte hjemme å fryse denne vinteren.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var rimelig arrogant, Milla.

Nei - det er klart at det ikke er energikrise i Norge. Vi selger fortsatt strøm til bl.a. Sverige. Men vi har ikke fått utbygd et leveringsnett i Norge som kan klare strømsløsingen til alle og enhver - i kalde perioder, og tider på døgnet der alle bruker strøm. Dett er i den forbindelsen det har vært snakket om strømutkobling og at det er nødvendig å spare strøm - selv om dette budskapet er blirr mer hvisket enn ropt ut i media.

Men det er dramatisk for mange å få økt strømregninga med fra 3 - 4000 kr - for de heldigste, til 5 - 8000 for de uheldigste - de som trodde på statens kampanjer mot forurensing, bort med vedovn og oljefyr og inn med kun elektrisk oppvarming.

Det er veldig mange familier og enslige som ikke har så mye som en ekstra tusenlapp tilovers når de faste utgiftene er betalt, uten å sløse ei krone. Og nei - dette er ikke sosialklienter, men vanlige mennesker som prøver å klare seg selv.

Disse menneskene har det vanskelig når en nødvendighetsvare som strøm over dobler prisen i løpet av noen måneder, for de har ikke noe annet de kan spare inn på.

Og som sagt - det er mange som har det slik i Norge.

Og da blir det rimelig arogant å fnyse av deres problemer og si at såpass for en klare........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

De er jeg irriterte på er de som klager uten å ha noen grunn til å klage- fordi de har god økonomi og ikke trenger å bekymre seg.

I dag har myndighetene lovet hjelp til de som ber om det og gode enøk tips bør alle følge.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Milla - vet du hvilken hjelp de vil få?

Etter det jeg har fått med meg, er det snakk om følgende alternativ:

1. Du kan få delt strømregninga i flere avdrag. Det er litt av en "hjelp" å

få - på linje med å pisse i buksa for å bli varm når det er kaldt.

2. Du kan få et lån slik at du kan betale regninge. Nei - det er ikke snakk

om et rentefritt lån. Altså en "hjelp" som er litt verre enn første

alternativ.

Flere alternativ er foreløpig ikke drøftet, og jeg ser for meg noen problemer med å få til en god ordning. Hvilke kriterier skal ligge til grunn for at du skal få hjelp. Inntekt? (brutto eller netto?), Strømregningas størrelse? Kvadratmeter du har varme opp? Det du sitter igjen med etter at faste regninger er betalt (det er jo noen "variasjoner" i faste utgifter også) Skal kontantstøtten telle som inntekt eller?????

Innen de som bestemmer har bestemt seg, er det blitt en ny vinter med nye strømutfordringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med deg, Milla, dette tema er helt ute av alle proposjoner! "Whow, vi har fått samme priser på strøm i Norge som enkelte andre land." En kåsør på radio i dag sa at vi antageligvis har samme forhold til strøm som amerikanerne har til bensin: Det skal vært gratis for det er jo vårt. :roll:

På tide å slutte å varme opp stien til garasjen, folk?

Og jeg blir litt paranoid av det også; hva er det som IKKE diskuteres når dette tar så stor plass? :-? Men det siste er mitt problem som jeg ikke skal plage dere med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale
Enig med deg, Milla, dette tema er helt ute av alle proposjoner!

Det var nettopp mitt poeng.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo Anne Mona.....

De med varmekabler i veien opp til garasjen enten det er hjemme eller på hytta - de klager ikke over strømregninga. De trekker litt på skuldrene og synes det kanskje er litt irriterende med en null til bak tallet og før kommaet i regninga........ og setter igang planlegginga av den nye hytta med enda et boblebad, varmekabler i gulvet og ellers riktig beliggenhet.

De klager ikke.....

Og mange av de som klager gjør det på vegne av de som selv ikke klager, kanskje fordi de ikke har krefter til det, eller ikke vet hvordan, eller tror det ikke nytter eller.....

Det kalles solidaritet - til motsetning til holdningen fra mange om at når jeg klarer meg bra, så er det nok for meg...... og sikkert for mine like, da....

Og ja - vi har hatt forholdsvis lave priser tidligere - rett og slett fordi det har vært satset solidarisk på utviklingen av denne energimuligheten. Og fordi det har vært satset lenge nettopp på at forbrukerne - du og jeg - skulle bruke denne energien for å ikke ødelegge miljøet. Og den "fella" har klappet igjen.

Siden dette angår så godt som alle, er det klart at det vil være en debatt som tar plass, men det går da vel an å ha mer enn en tanke og et engasjement i hodet samtidig......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De med varmekabler i veien opp til garasjen enten det er hjemme eller på hytta - de klager ikke over strømregninga.

Joda, det gjør de.... det er de samme personene som stemmer frp og som vil ha billigere alkohol- og bensinavgifter. Selvfølgelig har de råd til det, men da blir hytta kanskje ikke utstyrt med varmekabler i første omgang; pengene gikk jo med til lys og varme i garasjen og dyre drikkevarer.

Kid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh, my goooood  :roll:  

Say no more..................................

Konstruktivt bidrag.

Siden jeg ble så varm må det vel regnes som et Enøk-tiltak?

:kysse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klager på strømprisene, må bare innrømme det. Bor i et gammelt, trekkfult hus med 3 unger, så vi prøver å hade komfortabelt varmt iallefall. Jeg kan ikke spare mer strøm og siden økonomien er meget, meget, meget stram så KLAGER jeg!!

De som har varmet opp garasjen sin og plenen og oppkjørselen og gud vet hva burde gi f... i det... økt strømforbruk = økte priser!!

Får vel tenne et stearinlys i kveld da :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt sagt, Bettie!

Joda, noen av oss har råd til å betale strømregninga, men det går vel an å synes at myndighetene bør gjøre noe likevel. Det finnes mange, f.eks. minstepensjonister som ikke tør å bruke nok strøm til oppvarming nå, fordi de er redde for at de ikke skal klare å betale når regningen kommer.

Den hjelpen de blir tilbudt er å gå på sosialkontoret, men for mennesker på 80 - 90 år som har klart seg selv hele livet, er dette nedverdigende.

De sitter heller og fryser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg sier MY Gooooooood!

Når noen sier at det ikke er noen strømkrise.......

Magasinene omkring i landet er nesten tomme og strømprisene bare stiger og stiger. Gamle folk fryser i hjel, og de har faktisk ikke så mye penger som minstepensjonister, Milla!

Vi får vel tre-firedobbel strømregning nå, tenker jeg. Og det er jaggu ikke mye vi bruker her!

Er lei av hele saken og vår kjære olje og energiminister som sier det ikke er noen strømkrise.

*Jeg venter spent på neste tomme magasin eller dødsfall pga kulda*

De måtte forresten sende elever og ansatte ved Skien videregående skole hjem i går,- det var altfor kaldt der :roll:

Tenk det!

Nei, noe må gjøres snart av våre kjære folkevalgte!

Fornøyd nå Anne-Mona ? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilføyelse :

Det har ikke vært så kaldt i Norge på langs og på tvers på lenge.

Det har ikke vært så tomme magasiner på lenge.

Husker dere sist vi hørte om noen som døde av kulde innendørs ?

Har dere lest at to damer på Eidsvoll svimte av på togstasjonen ? Når det blir så kaldt, MÅ vi få litt varme inn i stua, ikke sant ?

STRØMKRISEN ER NOK DESSVERRE GANSKE SÅ TILSTEDEVÆRENDE :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Fornøyd nå Anne-Mona ?  :wink:

Mye bedre, Diva :kyss:

De sa på radio i dag at det dør eldre mennesker hver vinter på grunn lav innetemperatur. Ikke vet jeg om det er sant, men det er ikke det denne debatten handler om, er det? Da kunne vi jo bare jobbe litt hardere for å sette opp minstepensjonen, da?

Jeg mener vi overforbruker strøm i dette landet fordi vi har vent oss til lave priser, og det er først når det svir på pungen at vi oppdager at vi er blitt luksusdyr. Men det er hardt å innse at man er nødt til å sette ned kravene og vi får hele denne så kalte strømdebatten.

Dette ble kanskje litt annerledes enn det Milla mente, men jeg er jo ikke helt puddel heller :) Det viktigste er at jeg er enig med henne, det er ingen strømkrise i dette landet. Hvis du vil spare på utgiftene så skru ned på varmen, ta på sokker og en ekstra ullgenser; skru av lyset etter deg og dusj litt mindre.

Og - skru av PC'en :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale
og dusj litt mindre.

Fysj da. Jeg skrur gjerne av lys og tenner stearinlys men dusjen min må jeg ha uansett :-)

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bedre, Diva :kyss:

De sa på radio i dag at det dør eldre mennesker hver vinter på grunn lav innetemperatur. Ikke vet jeg om det er sant, men det er ikke det denne debatten handler om, er det? Da kunne vi jo bare jobbe litt hardere for å sette opp minstepensjonen, da?

Jeg mener vi overforbruker strøm i dette landet fordi vi har vent oss til lave priser, og det er først når det svir på pungen at vi oppdager at vi er blitt luksusdyr. Men det er hardt å innse at man er nødt til å sette ned kravene og vi får hele denne så kalte strømdebatten.

Dette ble kanskje litt annerledes enn det Milla mente, men jeg er jo ikke helt puddel heller :) Det viktigste er at jeg er enig med henne, det er ingen strømkrise i dette landet. Hvis du vil spare på utgiftene så skru ned på varmen, ta på sokker og en ekstra ullgenser; skru av lyset etter deg og dusj litt mindre.

Og - skru av PC'en :hoho:

Jah! Ser man det.

Tv og PC og liknende er faktisk BILLIGERE å bruke enn det mest andre man har i huset, så den gå`kke !

Vent oss til lave priser ? Luksusdyr ? Jeg kjenner meg faktisk ikke igjen her, men det er nå bare min mening da.

Men dere må da innrømme at Staten og diverse strømprodusenter har driti seg ut bare bittelitt ? De tok jo noen sjanser som nå fører til at magasinene faktisk er tomme flere steder i landet.

Skru ned varmen, ta på sokker og ekstra ullgenser. Er det så enkelt asså ? Hvorfor i alle dager sitter vi å fryser så mye da ? Merkelig. Det skal jeg jammen gjøre. Da er jo alle sorger over!

Hadde det bare vært så vel dere.

Men nå gidder jeg ikke mer :

DET ER ALLY MCBEAL PÅ TTTTTTTTVVVVVVVVVVVVV :D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At minstepensjonister bør få mer i pensjon - det er en sak for seg - men hva hjelper det hvis økningen blir spist opp av strømutgiftene?

Jeg er enig, jeg, i at det kanskje ikke akkurat er energikrise i Norge. Men vi har ikke anledning til å forbruke så mye strøm som vi har gjort. De fleste vanlige husholdninger har allerede innført mange sparingstiltak, som sparedusj, litt ekstra isolering, slå av lys når vi ikke er i et rom, senke romtemperaturen en grad osv. osv. Og det finnes sikkert flere gode råd - men de vil bli dyre nå, siden energisparekontorene skal ta seg betalt for å gi råd.

Og det er ikke den vanlige strømforbruker som sløser mest med strøm. Det er det den uvanlige strømforbrukeren som gjør - den strømforbrukeren som nesten uansett pris vil ta seg råde til varmekabler i innkjørselen ol., og forretninger/kontorer som lyser som juletrær hele døgnet.

At prisen går opp er jo bare et resultat av at markedskreftene rår. Det er skapt en knapphet på strøm. Ikke en krise, men litt knapphet. Og den knappheten er skapt av de selskapene som selger strømmen ved at de solgte veldig mye strøm i sommer og tidlig i høst, og at magasinene ble tappet ned. "Det kommer nok regn", tenkte de - men det gjorde det ikke.

Og nå kan disse selskapene gni seg i hendene, for de har jo vunnet i dobbelt forstand. De solgte mye strøm i sommer, da vi forbrukere bruker lite, og det tjente de på. Strøm er nå i denne kalde vinteren et litt knapt gode, og når mange vil ha en vare det er litt knapphet på, ja så går prisen opp. Dobbelt gevisnt med andre ord (og mer enn det siden prisene i vinter har blitt mer enn dobbet så høye som i fjor)

Og staten gnir seg i hendene, for de tjener også godt på høye priser. Moms er en flott ting for staten. Så det er klart at med en regjering som ønsker markedsliberalisme, er dette helt riktig.

Og minstepensjonister, barnefamilier, folk med lavere eller middels inntekt, men stor boutgifter eller andre nødvendige utgifter, en og annen student med dårlig hybel, og mennesker som har måttet ta til takke med en dårlig kommunal leilighet, eller mennesker som har trodd at staten mente noe med sin rene energi stategi og satset på strømoppvarming - de gnir seg i hendene - av fortvilelse.

For de har brukt ullsokker, en ekstra genser, et pledd og stearinlys en god stund. De dusjer så kort som mulig, og slår av lyset etter seg - og de har satt ned temperatyren mer enn den anbefalte graden - mange ganger. Og de har kanskje 16 - 17 grader inne (leste om en pensjonist som hadde 5 grader inne) - og likevel vil strømregninga deres være dobbelt så stor som forrige år - uten at de frie inntektene deres har blitt doblet på samme måte.

Jo - jeg klager og jeg vil fortsette med å klage.

Strømprisene er usolidariske!

Og regjeringens "trøst" er at de som får bostøtte skal få litt mer i støtte - opptil kr. 700 skal de få mer i støtte. Men det monner lite - og hva med de som ikke mottar bostøtte og likevel får problemer med å kunne betale regninga?

Så jeg klager!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...