mocci Skrevet 17. august 2006 #1 Skrevet 17. august 2006 Heia! Jeg må bare få ut min frustrasjon her ......... er det andre enn meg som sliter med en gubbe som er totally stuck in the 80s når det gjelder interiør stil?? Jeg gir snart opp...... :klø: Jeg og samboer skal overta mine foreldres hus om kort tid. I den forbindelse skal vi pusse opp bla stue, entre, soverom m.m. Vi skal også kjøpe en del nye møbler fordi vi ikke har så mye fra før av. Greia er bare den at vi har totalt forskjellig syn på hva som er fint og stilig av interiørdesign. Jeg liker godt det minimalistiske, gjerne klassisk tidløs stil men med trendy små detaljer i alt fra lamper, gardiner, vaser m.m.....det er spesielle detaljer som gjør et rom perfekt mener nå jeg Min gubbe er så lost in the 80s hvor et gammelt furusofabord er det store......grøss og gruuuu.......min samboer liker heller ikkeno av den stilen jeg foreslår, spesielt ikke mine detaljer som han mener er fryktelig spesi.......(noe de ikke er fordi de finnes som dusinvarer på ikea ).....vi pleier ikke å krangle men dette temaet er nesten skilsmissegrunn Men det verste er at min samboer er overhode ikke interessert i interiør og hva som rører seg i de siste trendene går han hus forbi, men allikevel vil han ikke overlate designet til meg........vi skal begge putte inn penger på kassa til møbelshopping, så da må man nesten like møblene begge to......huff aner ikke hvordan vi skal komme til enighet......og jeg nekter å ha et hus som ser ut som en blanding av hummer og kanari...... er det noen som har vært i lignende situasjon? har dere noen gode tips? med hilsen en veldig frustrert mocci
Gjest Gjest Skrevet 17. august 2006 #2 Skrevet 17. august 2006 Det er egentlig litt morsomt det med menn og interiør. Svært mange av dem liker frynser på sofaen og messing og prismer i lampene. Altså dill og dall på interiøret, men tøffe ellers. Skjønner dere er i en litt kinkig situasjon. Håper dere får løst den. Hva med å ta det litt etter litt? Sånn at du kan lure inn ting underveis. Flrst en sofa og stoler. Etter en stund så ser du selvfølgelig det fine bordet som passer akkurat inn. Bruk din kvinnelist for alt den er verdt.
Gjest gjesta Skrevet 18. august 2006 #3 Skrevet 18. august 2006 Vi hadde det veldig koselig med å rusle rundt på IKEA, vi, men enige var vi ikke likevel. Særlig ikke når det kom til farger. Hva med å dele opp ansvaret for rommene litt? Han får bestemme mest på et rom, du får bestemme mest på et annet? Da får du det selvsagt ikke helt som du vil, men det bør du jo egentlig ikke heller. Mannen din skal da bo der og trives, han også.
Gjest gjesta Skrevet 18. august 2006 #4 Skrevet 18. august 2006 Min erfaring er at menn (okei da, har bare egen erfaring med en mann, men hører jo litt fra andre også) er redde for at det skal bli "kaldt og ukoselig". Dersom man ikke interesserer seg for interiør er det lett å tenke at stål og stram stil = "kaldt og ukoselig, og det liker jeg ikke". Når man skal bo sammen må man inngå kompromisser og man må nødvendigvis fire på egne krav, men det trenger jo ikke å bety at man må bo i furuland. Hva med å foreslå alternative tresorter som er varme i fargen (f.eks valnøtt), men likevel stramme i stilen? Sofa i moderne stil, men med farge på? Mannen her i huset fikk lettere panikk etterhvert som alle husets rom ble malt hvite, han mente det kom til å bli grusomt kaldt og upersonlig. Vi har masse skarpe, klare farger på ting og bilder, så nå er han enig i at hvitt ikke trenger bety kaldt, men han så ikke det på forhånd.
Gjest Gjesta Skrevet 18. august 2006 #5 Skrevet 18. august 2006 Tror mange menn har problemer med å se helheten... Har drømmenmannen her. Han skjønner ikke hvordan fargen vil se ut på veggen, overlater derfor alle slike avgjørelser til meg. Mens han gjør en kjempejobb for å få det pent. Heldigvis blir han veldig fornøyd med valgene mine da Så da får jeg lov til å fortsette å ta avgjørelser.
Spirito Skrevet 18. august 2006 #6 Skrevet 18. august 2006 Min har heldigvis god smak, og vi er stort sett enige. Dog er han litt skeptisk til den kule tapeten jeg ønsker meg i stua. Den er brun med gulltrær, så det er kanskje ikke så rart.
Gjest Kitten Skrevet 18. august 2006 #7 Skrevet 18. august 2006 Nå skjønte jeg pluselig hvor lett jeg har det selv.. Samboern har ganske lik, om ikke bedre smak enn meg når det gjelder interiør.
Gjest Gjesta Skrevet 18. august 2006 #8 Skrevet 18. august 2006 det er jo forskjell på menn som mangler forestillingsevne (ikke klarer å se for seg at f.eks hvite vegger kan bli fint) og menn som rett og slett har en annen smak, og som ikke er opptatt av å innrede hjemmet sitt i henhold til interiørtrenden. Hva med å sjekke ut interiørbilder sammen (feks fra boligannonser på finn og lignende) og vise hverandre hva man syns er fint? Kanskje mannen modererer sitt syn på moderne innredning hvis han blir litt vant til det og får se bilder av fine interiør som fungerer bra? Det snakkes mye om å skape personlige hjem, men samtidig virker det som om denne personligheten skal ligge innenfor en ganske snever interiørtrend. Hvis mannen har sterke ønsker og meninger om interiør blir det i mitt hode helt feil å lure ham/overkjøre ham fordi hans smak ikke følger den rådende interiørtrend. Og jeg må si jeg stusser litt over at det tenkes samlivsbrudd fordi mannen insisterer på furubord. Hvis du vil skape et hjem er det ganske viktig at det gjenspeiler de som bor der. Det er snakk om et hjem og ikke et showroom, så om din minimalistiske stil brytes av et furubord (hvis det er det som gjør mannen din lykkelig) så skjønner jeg ikke helt hva krisen er. Høres jo egentlig ut som om mannen din er ganske interessert i interiør, selv om han ikke er trendbevisst.
Prinsesse på erten Skrevet 18. august 2006 #9 Skrevet 18. august 2006 Min mann er rimelig typisk for sin art. Han er ikke spesielt intressert i interiør, men liker å ha det fint rundt seg. Han synes det er utrolig skummelt med forandringer. Og han har nada sans for farger. Og siden han egentlig ikke er så intressert, så kan han også veldig lite om hva som er in og om hvordan man kan bruke farger/tekstiler/materialer og form til å få det slik man vil. Det jeg gjorde da vi flyttet sist og trengte en del nye møbler, var å kjøpe bøttevis med interiørblader. Så lot jeg ham finne eksempler på møbler, farger, pynt han likte. Ved å se møblene i en helhet, syntes han ikke lenger det var så skummelt. Tror nemlig litt av problemet for mennene våre er at de har problemer med å forestille seg sluttresultatet hvis man kombinerer DEN sofaen og DET sofabordet. I tillegg fikk det ham til å føle at han var med på å bestemme. Men jeg må jo også si at jeg synes det er viktig at mennene er med og bestemmer. Hvis det er noe de absolutt ikke liker, kan ikke vi tvinge det igjennom.
Gjest Gjest Skrevet 18. august 2006 #10 Skrevet 18. august 2006 det er jo forskjell på menn som mangler forestillingsevne (ikke klarer å se for seg at f.eks hvite vegger kan bli fint) og menn som rett og slett har en annen smak, og som ikke er opptatt av å innrede hjemmet sitt i henhold til interiørtrenden. Hva med å sjekke ut interiørbilder sammen (feks fra boligannonser på finn og lignende) og vise hverandre hva man syns er fint? Kanskje mannen modererer sitt syn på moderne innredning hvis han blir litt vant til det og får se bilder av fine interiør som fungerer bra? Det snakkes mye om å skape personlige hjem, men samtidig virker det som om denne personligheten skal ligge innenfor en ganske snever interiørtrend. Hvis mannen har sterke ønsker og meninger om interiør blir det i mitt hode helt feil å lure ham/overkjøre ham fordi hans smak ikke følger den rådende interiørtrend. Og jeg må si jeg stusser litt over at det tenkes samlivsbrudd fordi mannen insisterer på furubord. Hvis du vil skape et hjem er det ganske viktig at det gjenspeiler de som bor der. Det er snakk om et hjem og ikke et showroom, så om din minimalistiske stil brytes av et furubord (hvis det er det som gjør mannen din lykkelig) så skjønner jeg ikke helt hva krisen er. Høres jo egentlig ut som om mannen din er ganske interessert i interiør, selv om han ikke er trendbevisst. ← Der er du inne på noe. Enten vi liker det eller ikke så følger vi nesten blindt trendene innen interiør, og alle som ikke har samme smak som oss selv er ikke interessert i interiør. Men de er jo det, bare at de ikke har samme smak som oss og hvem har "riktig" smak? De som skal følge trendene eller de som liker det de liker uavhengig av trender?
Gjest Gjest Skrevet 18. august 2006 #11 Skrevet 18. august 2006 er redde for at det skal bli "kaldt og ukoselig".Jeg synes det er så morsomt. De tøffe mennene vil ha frynser, glitter og glam, og det er helt sant også.
Gjest Gjesta Skrevet 18. august 2006 #12 Skrevet 18. august 2006 Jeg synes det er så morsomt. De tøffe mennene vil ha frynser, glitter og glam, og det er helt sant også. ← Tror faktisk mange menn har fokus på at hjemmet skal være nettopp det - et hjem med comfort, praktiske løsninger og avslappet stemning. Mens veldig mange kvinner nok er mest opptatt av at hjemmet skal være imponerende og moderne og fortelle omverden at "selvfølgelig har jeg fått med meg at luta-furu er skikkelig ut".
Daroga Skrevet 18. august 2006 #13 Skrevet 18. august 2006 (endret) Jeg skjønner at jeg har det ganske enkelt ja Vi er ikke alltid helt enige, men vi har ikke så forskjellig smak som det dere tydligvis har. Lurer på en ting...har dere vært på ikea? fysisk altså. Jeg syns de er kjempeflinke til å lage små rom/leiligheter/hjem som man virkelig kan føle seg hjemme i selv om man tramper rundt i et svært varehus. Ikea har jo betydelig mer enn bare siste trend også...så om dere tar dere god tid på ikea så kanskje dere ser felles løsninger? (Altså, bare en idè...og for all der, ikke gå så nærme semesterstart for da er det bare kaos der) Det høres litt ut som mannen din gjerne vil ha litt hyttestemning i hjemmet Jeg vet ikke hvor gamle dere er, eller hvilken stil deres foreldre har hatt. (Det er spesielt hans foreldre jeg fisker etter). For det kan jo hende han rett og slett liker veldig godt den stilen han har vokst opp med og bodd i før. Endret 18. august 2006 av Daroga
Arkana Skrevet 18. august 2006 #14 Skrevet 18. august 2006 Jeg synes det er trist at det "alltid" skal være kvinnen som bestemmer, og trumfer igjennom sin stil og liker ikke mannen det samme har han dårlig smak. Er god smak = kvinnens smak? Personlig liker jeg ikke 80 talls stil, men jeg synes også det minimalistiske er grusomt og upersonlig. Jeg skjønner ikke dette, du nekter å ha et "hummer og kanari"-hus, men han får ikke lov å nekte å ha et minimalistisk hus? Jeg er sjeleglad for at både jeg og samboeren er i stand til å bli enige om hvordan leiligheten vår skal se ut og at hverken han eller jeg føler at den andre skal bestemme. Det kunne ikke falle meg inn å insistere på at min stil er den riktige. Et hjem skal da gjenspeile begges personlighet, ikke bare din.
Gjest Gjesta Skrevet 18. august 2006 #15 Skrevet 18. august 2006 Bare skyte inn et lite apropos; lutafuru-trenden er ikke 80-tallet TS. Den folkelige, hjemmekoselige, hyttestilen mannen din vil ha er mer midten av 90-tallet (OL på Lillehammer). 80 talls interiør var hvite laminatseksjoner, mintfargede saccosekker, hjørnesofa i skinn (eventuelt skai) i turkis, etc.
Ciara Skrevet 18. august 2006 #16 Skrevet 18. august 2006 Her i huset har vi inngått et kompromiss. Sambo får velge alt av dører, lister, gulv etc, for det er slike ting som opptar ham. Farger og møbler gir han fullstendig blaffen i, så her har jeg frie tøyler. Det har fungert kjempebra
Buster Skrevet 19. august 2006 #17 Skrevet 19. august 2006 Ja da, gi oss mannfolk all skylden for dårlig interiør smak, he he. Jeg er selv mann og LIKER å innrede, skulle så gjerne hatt mye mer penger å gjøre det for. Når man ikke kan enes så må man inngå avtaler om at den kan gjøre det der, og den kan gjøre det der. Ofte blir slike avtaler veldig dumme da det blir krasjende stiler, men som siste utvei er det da bedre og ha forskjellige stiler på forskjellige rom, enn å skulle ha fleres stiler i en og samme stue feks. Lykke til
Usikker Skrevet 19. august 2006 #18 Skrevet 19. august 2006 det er jo forskjell på menn som mangler forestillingsevne (ikke klarer å se for seg at f.eks hvite vegger kan bli fint) og menn som rett og slett har en annen smak, og som ikke er opptatt av å innrede hjemmet sitt i henhold til interiørtrenden. ← Det har jeg også vanskelig for å klare å forestille meg - altså at hvite vegger kan bli fint Jeg digger interiørsider på nettet - og butikker. Nå ha'kke jeg noen mann å slåss med på hjemmebane, men jeg er "konsulent" for en kompis som skal pusse opp. Da han pusset opp i heimen for noen år siden - så overlot han alt ang interiør til meg
Gjest prrrr Skrevet 19. august 2006 #19 Skrevet 19. august 2006 For å være litt brutalt ærlig, så må du akseptere at han også har medbestemmelsesrett når det gjelder innredning. Kjæresten min og jeg har nokså lik smak, men av og til så er vi uenige om visse ting. Men hvis han virkelig elsker furubordet (eller seksjonen i mitt tilfelle), så må han få lov til å beholde det. Så får vi bare leve med det Kjæresten min jublet ikke når jeg kom med de rosa Wachtmeister-bildene, men det er utrolig hva man lærer seg å like (eller akseptere ). Kompromisser er altså svaret. Begge veier...
Leo Skrevet 19. august 2006 #20 Skrevet 19. august 2006 Samboeren min er heller ikke begeistret for det minimalistiske og siden han skal bo her han også, så må han nesten få lov til å beholde de møblene han liker akkurat som jeg vil beholde f.eks. mine italienske glassbord. Det blir "hummer & canari", men med litt maling, kløkt og innsats blir det nok fint etter hvert. Tar du en kikk i norske og utenlandske interørblader vil du se at "alt" er "lov" og at "hummer og canari" nærmest er en trend hvis det gjøres med litt finesse. Hva med å kjøpe noen blader og hente litt inspirasjon?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå