Gå til innhold

hund med HD

Anbefalte innlegg

Gjest bamsemums
Skrevet

Vi fikk dessverre beskjed etter hd røntgingen at vår toller gutt på snart 2år har hd, grad d. Vi synes selvfølgelig dette var veldig leit, og lurer nå på hvordan man skal leve med dette. Er det noen som har noen gode råd til oss? :forvirret:

Vi lurer også på å starte med et nytt for, kanskje noen som er mer beregnet for rasen, evt. hd osv... noen som har noen råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei-leit å høre om hunden din.har en labrador selv som vi begynner å se hd(b) på.har fått beskjed om at det viktigste er å holde muskulaturen god+at han ikke skal være overvektig.lykke til videre. :)

Gjest Gjest_Landra_*
Skrevet

Hei!

Først vil jeg si at dette var leit. Fikk dessverre samme beskjed tidligere i sommer.

Vi fikk vite følgende:

- viktig at hunden holder seg tynn

- turer i skogen (ujevn terreng)

- svømming

- må ta tabletter resten av livet (vi gir Cosequin DS til hunden vår)

- at han holder seg i bevegelse, så beina ikke stivner (bedre med små turer ofte enn lange turer av og til)

- massasje

- gi han massse kjærlighet og trygghet

- ikke bra for hunden å hoppe eller gå i trapper

Vår erfaring er at tablettene hjalp veldig. (han hinket en periode, men det gjør han ikke lenger) Han lever som normalt og som han gjorde tidligere. Vi vil at han skal ha det bra så lenge han lever, og heller avlivet han når det må gjøres. :grine:

Ønsker dere lykke til! Tok tid før det gikk opp for oss. Grein masse de første dagene, men når det er sagt har det bare ført oss sterkere sammen. Setter mye mer pris på den tiden vi har sammen.

Skrevet
hei-leit å høre om hunden din.har en labrador selv som vi begynner å se hd(b) på.har fått beskjed om at det viktigste er å holde muskulaturen god+at han ikke skal være overvektig.lykke til videre. :)

Å få B på HD er jo egentlig HD fri. Hvordan merker dere det?

• Liker 1
Skrevet

Hei.

Jeg har nå en 10,5 år gammel blanding mellom pointer og labrador som fikk diagnose middels HD da han var rundt halvannet år.

Da han var to-tre begynte han å bli veldig stiv etter hvile, og vi ble med i et prosjekt på norges veterinærhøgskole som gikk på å få implantert gullkorn i akupunkturpunkter i hoftene hans. Han ble 100% frisk etter dette. Jeg vet ikke om behandlingen er tilgjengelig, men mener å ha lest et sted at den er det.

På samme tid hadde jeg en rottweiler som vi røntget da hun var åtte-ni mnd pga bekymringer om en bakfot, og hun fikk diagnose sterk HD på begge hofter. Senere røntgen viste MEGET sterk HD på begge hofter, og i følge veterinæren var det et under at hunden var i live. Ingen kunne se noe på hunden, for vi holdt henne i god form, masse muskler, og hun var nok noen kilo lettere enn en gjennomsnitts rottweilertispe.

En HD diagnose er ingen verdens undergang, men det er veldig trist og leit å få beskjeden.

Mine råd er:

Hold hunden slank.

Ikke sykle, kløv, trekk med hunden.

La den bruke musklene sine i skogen.

Dersom hunden viser tegn til smerter pga HD, gå over til hyppige og korte turer uten eksplosive aktiviteter (kaste pinner/ball, leke med andre hunder)

Unngå asfalt hvis mulig.

Hold hunden varm om vinteren.

Inne: La hunden ligge på noe mykt oppe av gulvet, det er lettere å komme seg opp fra liggende stilling når den ikke ligger på gulvet.

Ha Rimadyl eller annen smertestillende i hus dersom akutt nødvendig.

Røntge på nytt annethvert år for å følge med på forkalkninger

Etter lengre turer der hunden har løpt en del, bruk de siste 20 minuttene på å "gå den ned", altså at hunden går seg kald. Da vil den ikke stivne så mye som hvis den går rett og legger seg etter mye løping.

Det er sikkert mer også som jeg ikke kommer på.. :)

Leyla.

Skrevet

Siste Gjest ga utfyllende svar. Trist å høre om hunden din, og jeg håper og krysser fingre for at ingen av mine fremtidige hunder ikke får det. *bank i bordet*.

For det første - få av alle overflødige kilo på hunden din. La den heller være for tynn enn for tykk. Ekstra kilo er verre for leddene enn du selv tror, om det enten er 1/2 eller 10 kilo.

Bygg muskler. Muskler hjelper å holde leddene på plass. Letteste måten for en hund med HD er svømming, og det er både lindrende og bra for leddene, og ikke minst bygger mye mer muskler på en lettere måte.

Gjest bamsemums
Skrevet

Takk for masse gode svar.

Men uansett kan jeg ikke skjønne at lille voffen vår har HD, ingeting tilsier dette..... til og med oppdrertteren syntes det var merkelig!

Men uansett må vi rerøntge han om 1/2år for å se da, og da skal vi få gjort dette et annet sted. De klotret og styret verre de vi røntget hos denne gangen..... :sur:

Skrevet

Hei.

Føler med deg, jeg har en tispe som ble røntget til sterk grad (E) i rutinerøntgen da hun var 18 mnd. Nå er hun fem år, og viser fortsatt ingen symptomer. Det vi har gjort er:

* Gikk over til BARF med en gang (Bones And Raw Food - gir naturlig tilgang på fersk brusk)

* Unngår alt av stivelse i maten, som korn, potet osv. (Stivelse er mat for artrose i HD-ledd)

* Muskelbygging i variert terreng, gjerne klatring - muskler holder leddet på plass

* Holder henne tynn

* Ingen sykling, løping, snørekjøring eller kløv

* Gir Omega 3 og Vitamin C (1400 mg/dag) samt hele, rå egg.

* Begynner i disse dager med tilskudd av glucosamin/chondroitin som smører leddene

Vær klar over hvor viktig kosthold er for hunder med leddproblemer. Har også hørt om gode resultater med gullkorn i hoftene. Operasjon er også et alternativ, men det er dyrt.

Synes ellers du har fått bra svar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...