Tiit Skrevet 17. august 2006 #1 Skrevet 17. august 2006 Noen som har noen linker til fagstoff om dette med små barn og søvnbehov. Det er snakk om 1-2 åringer som holdes våkne når de åpenbart trenger søvn på dagtid, for å få dem til å sovne tidligere på kvelden.
Gjest Bellatrix Skrevet 17. august 2006 #2 Skrevet 17. august 2006 Høres ikke bra ut. 1-2-åringer trenger da søvn på dagtid også?
Tiit Skrevet 17. august 2006 Forfatter #3 Skrevet 17. august 2006 De fleste skjønner vel det, og tar barnets behov på alvor. Andre trenger forskningsbelegg for å godta at det er slik.
Gjest Bellatrix Skrevet 17. august 2006 #4 Skrevet 17. august 2006 (endret) http://64.233.183.104/search?q=cache:8WZlb...lient=firefox-a Her er en artikkel om søvn i hvert fall. Endret 17. august 2006 av Bellatrix
Gjest gjest8 Skrevet 17. august 2006 #5 Skrevet 17. august 2006 De fleste skjønner vel det, og tar barnets behov på alvor. Andre trenger forskningsbelegg for å godta at det er slik. ← Tror neppe du finner noe særlig med forskning på dette. Hvorfor? Fordi det neppe er noen som vil bevise at 1-2 åringer ikke trenger søvn på dagen. Men det står sikkert noe om søvn i bøker skrevet om barn og barneoppdragelse.
Gjest Gjest1 Skrevet 17. august 2006 #6 Skrevet 17. august 2006 Jeg kan ikke bidra med annet enn erfaring, men i mitt tilfelle førte det å holde barnet våkent på dagtid til at ungen ble overtrøtt og dermed fikk enda større problemer med å sovne på kvelden.
Cathie Skrevet 17. august 2006 #7 Skrevet 17. august 2006 Det er et uttrykk som heter "søvn avler søvn". Utifra hva jeg har hørt så tror jeg det nesten bare gjør det værre å holde så små barn våkne på dagtid!
Gjest Gjest Skrevet 17. august 2006 #8 Skrevet 17. august 2006 Tror barn har behov for duppen ganske lenge, jeg. Bare tenk på alle de nye intrykkene og alle aktivitetene de har i løpet av dagen, må jo bli matt av mindre.
Tiit Skrevet 17. august 2006 Forfatter #9 Skrevet 17. august 2006 Tror neppe du finner noe særlig med forskning på dette. Hvorfor? Fordi det neppe er noen som vil bevise at 1-2 åringer ikke trenger søvn på dagen. Men det står sikkert noe om søvn i bøker skrevet om barn og barneoppdragelse. ← Det forskes på så mye, og jeg tenkte kanskje at i denne fine forsamling kunne noe kjenne til om det er forsket på det. Jeg vet og har tilgang på en hel del faglitteratur om barn og søvn. I tilfelle gjest8 misforstod meg, så var jeg ikke ute etter forskning på at barn på 1-2 år IKKE trenger søvn. Min erfaring er også at så små barn trenger søvn, og at de blir overtrøtte, slitne og strever mer når de ikke får nok søvn. Og også at de sover bedre om natta når de får en god blund på dagen også.
L@dy Skrevet 17. august 2006 #10 Skrevet 17. august 2006 http://www.babyverden.no/ Kanskje det vil stå noe om det på denne siden.
Kittykat Skrevet 18. august 2006 #11 Skrevet 18. august 2006 (endret) 1-2 åringer trenger en liten dupp på dagen. Å holde barnet våken har ingenting for seg. Det fører til at barnet blir overtrøtt og sovner ikke på kvelden. Tro meg, jeg har vært igjennom det der flere ganger. Våre barn sluttet ikke med luren om dagen før de var mellom 18-24 mnd gammel. Men da trengte de ikke lenger luren om dagen. Barna regulerer dette selv. Man skal ikke ta fra dem luren på dagen når de tydelig trenger den. Da er foreldrene dumme og lager ris til egen bak. Ungene sovner ikke fortere eller tidligere om kvelden av den grunn, så der tar foreldrene fullstendig feil. Resultatet blir en overtrøtt unge som griner, klager, hyler og skriker fordi h*n vil ikke sove uansett hvor trøtt h*n er. Så sånn er det. Om foreldrene tror det eller ikke, er ikke ditt problem. Det er bare en måte å finne det ut på....... Endret 18. august 2006 av Kittykat
Gjest Gjest Skrevet 18. august 2006 #13 Skrevet 18. august 2006 Det varierer veldig hva barn trenger. I en alder av 1,5 år trenger noen 10 minutter og andre 3 timer. I en alder av 2 år kan en del kutte luren, mens andre gjerne sover et par timer. Så ingen forskning kan gi deg et svar. Foreldre burde lese barna sine...
Sahara Skrevet 20. august 2006 #14 Skrevet 20. august 2006 Som skrevet over her, er det veldig varierende. Jenta mi er 2 og et halvt, og vi prøver å kutte soving på dagen for da merker vi at hun sovner mye senere på kvelden. Men inntil de er 2 år vil jeg tro de fleste trenger en liten lur på dagen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå