Flowery Skrevet 17. august 2006 #1 Skrevet 17. august 2006 Jeg er drittlei alle ledningene til data'n, så jeg tenkte å kjøpe sånn at vi fikk trådløs. Vi har en bærbar og en stasjonær pc her hjemme. Jeg gikk innom Elkjøp og damen der sa at jeg først må kjøpe Bredbånd. Jeg har Telenor ADSL nå. Hun mente at det ellers ville bli mye dyrere for meg å kjøpe router osv fordi jeg da måtte kjøpe flere ting, men hvis jeg fikk innstallert bredbånd først, så ble det billigere. Dermed sendte jeg mail slik at Bredbånd.no eller noe sånt og de ringte meg opp igjen. Han sa at jeg kun trengte å kjøpe router som skulle koste ca 500 kroner. Jeg ble jo enda mer forvirret nå. Hvem skal jeg høre på? Noen som vet hva jeg trenger å kjøpe? Jeg har ganske ny pc så jeg tror det er sånn trådløs på den stasjonære. Jeg VET at det er på den bærbare.
Aldebaran Skrevet 17. august 2006 #2 Skrevet 17. august 2006 Om du allerede har trådløse nettverkskort, som du sier du har, så trenger du bare en sånn her.
Gjest Bøllefrøet Skrevet 17. august 2006 #3 Skrevet 17. august 2006 Jeg er drittlei alle ledningene til data'n, så jeg tenkte å kjøpe sånn at vi fikk trådløs. Vi har en bærbar og en stasjonær pc her hjemme. Jeg gikk innom Elkjøp og damen der sa at jeg først må kjøpe Bredbånd. Jeg har Telenor ADSL nå. Hun mente at det ellers ville bli mye dyrere for meg å kjøpe router osv fordi jeg da måtte kjøpe flere ting, men hvis jeg fikk innstallert bredbånd først, så ble det billigere. Dermed sendte jeg mail slik at Bredbånd.no eller noe sånt og de ringte meg opp igjen. Han sa at jeg kun trengte å kjøpe router som skulle koste ca 500 kroner. Jeg ble jo enda mer forvirret nå. Hvem skal jeg høre på? Noen som vet hva jeg trenger å kjøpe? Jeg har ganske ny pc så jeg tror det er sånn trådløs på den stasjonære. Jeg VET at det er på den bærbare. ← Ikke hør på henne på Elkjøp hvertfall.. Det eneste du trenger er en trådløs router som koster rundt 500 kr, og evt et trådløst nettverkskort til den stasjonære pc'en din hvis det ikke er det på den.
Kykkelikokos Skrevet 17. august 2006 #4 Skrevet 17. august 2006 Damen på Elkjøp prater jo bare tull Du HAR jo allerede bredbånd! Du trenger en trådløs ruter, og eventuelt et trådløst nettverkskort til den stasjonære PC'en din. Du kan f.eks kjøpe denne pakken her? http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=312398
Flowery Skrevet 19. august 2006 Forfatter #5 Skrevet 19. august 2006 Tusen takk for svar! Da skal jeg ut å kjøpe boksen. Jeg tar med navnet på hardisken som jeg kjøpte der i fjor, så kan de sikkert si om der er sånt kort i.
Aldebaran Skrevet 19. august 2006 #6 Skrevet 19. august 2006 De kan ikke finne ut om du har trådløst kort, ved å vite navnet på harddisken din. De har ingen sammenheng. Men du kan sjekke om det er en antanne bak på pc'en din. Om det er det, så er det trådløst kort der.
Kykkelikokos Skrevet 19. august 2006 #7 Skrevet 19. august 2006 Med harddisk mener de fleste dødelige selve maskinen
Flowery Skrevet 19. august 2006 Forfatter #8 Skrevet 19. august 2006 De så på data'n hva jeg hadde kjøpt, så da så de at jeg trengte en sånn ekstra dings. Så nå har jeg kjøpt alt jeg trenger. Håper jeg klarer å innstallere dette da.. Hvis jeg nå forsvinner og dere ikke hører noe mer, så vet dere hvorfor.
Kykkelikokos Skrevet 19. august 2006 #9 Skrevet 19. august 2006 Hehe. Vi får håpe du får det til da! Lykke til!
Flowery Skrevet 20. august 2006 Forfatter #10 Skrevet 20. august 2006 For noe rot! Nå har vi koblet til routeren og har satt i nettverkskortet i den stasjonære pc'en. Men det er jo ingenting som er trådløst! Det er jo tvert i mot flere bokser og flere ledninger! For nå går det en ledning fra uttaket til modemet, den er grei visste om den, så går det en ledning fra modemet til routeren, den er også grei. Men så går det en ledning fra routeren til den stasjonære pc'en! Hva i @@££€€§§%%??? Da er det jo ikke trådløst da! Da må jo den stasjonære stå der hvor den stod. Jeg ville jo flytte den uten å ha en lang hale med ledninger! Pluss at vi ikke får koblet til den bærbare. Det er bare en av oss som kan være på internett av gangen. Noen som vet?
Gjest Svimle Skrevet 20. august 2006 #11 Skrevet 20. august 2006 For noe rot! Nå har vi koblet til routeren og har satt i nettverkskortet i den stasjonære pc'en. Men det er jo ingenting som er trådløst! Det er jo tvert i mot flere bokser og flere ledninger! For nå går det en ledning fra uttaket til modemet, den er grei visste om den, så går det en ledning fra modemet til routeren, den er også grei. Men så går det en ledning fra routeren til den stasjonære pc'en! Hva i @@££€€§§%%??? Da er det jo ikke trådløst da! Da må jo den stasjonære stå der hvor den stod. Jeg ville jo flytte den uten å ha en lang hale med ledninger! Pluss at vi ikke får koblet til den bærbare. Det er bare en av oss som kan være på internett av gangen. Noen som vet? ← Du må ikke ha ledning til den stasjonære, men for å konfigurere routeren må du ha ledning for å "få kontakt". Når routeren er ferdig konfigurert (husk å sikre nettverket!), så trenger du ikke ledningen mer.
Flowery Skrevet 20. august 2006 Forfatter #12 Skrevet 20. august 2006 Ok. Skal prøve å ta ut ledningen og se hva som skjer.
Flowery Skrevet 20. august 2006 Forfatter #13 Skrevet 20. august 2006 Johoo! Det virket! Jeg bare dro ledningen ut og er fremdeles på nett! Bare ett problem igjen: Hvordan får jeg den trådløse koblet til?
Gjest Svimle Skrevet 20. august 2006 #14 Skrevet 20. august 2006 Du kan enten la windows styre oppkoblingen mot nettverket, eller det trådløse kortet. Jeg bruker windows. Da må du inn på kontrollpanel og nettverkstilkoblinger, og sette maskinen opp. Du må også skrive inn nettverksnøkkelen (men bare denne gangen om du setter maskinen opp til at den automatisk skal koble seg til nettverket).
Kykkelikokos Skrevet 20. august 2006 #15 Skrevet 20. august 2006 Du må bare skrive inn nettverksnøkkel dersom du har satt på kryptering. SOm Svimle sa, det er å anbefale
Flowery Skrevet 21. august 2006 Forfatter #16 Skrevet 21. august 2006 Hvor finner jeg den nøkkelen da? Hilsen dataklomsen
Gjest Svimle Skrevet 21. august 2006 #17 Skrevet 21. august 2006 Hvor finner jeg den nøkkelen da? Hilsen dataklomsen ← Det er "passordet" som du setter når du krypterer (sikrer) nettverket (og det er et must!!)
Kykkelikokos Skrevet 22. august 2006 #18 Skrevet 22. august 2006 Prøv å lese litt i manualen og se om du finner noe om WEP eller WPA-kryptering.
Flowery Skrevet 23. august 2006 Forfatter #19 Skrevet 23. august 2006 Huff! Får ikke til det her. Må nok ringe etter hjelp, ja.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå