Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tenkt å gå til legevakten i dag, fikk plutselig helt paranoia for at jeg driver og gjør meg selv steril.

jeg fikk spiral for noen år siden, og fikk streng beskjed om at klamydia var farlig. jeg gikk med det en måneds tid for snart ett år siden, og fikk behandling. men jeg sjekket meg ikke igjen (legeskrekk). jeg har hatt tilbakevendende sopp og UI, noen rare dype "forsiktige" smerter nederst i magen, og for to dager siden hadde jeg sex med min samboer, og det kom brun utflod etterpå...

Har jeg gjort meg selv steril nå på grunn av legeskrekken min?

Vil gjerne høre fra dere der ute som har hatt skikkelige GU og vet hva problemene skyldes, og hva som eventuelt kunne vært gjort annerledes...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare for å roe nervene dine litt, forhåpentligvis:

Du blir ikke steril av clamydia, sånn helt uten videre. Jeg har selv gått med clamydia i flere år - uten å bli steril.

Men en clamydia-infeksjon kan føre til egglederbetennelse, og DET kan du bli steril av. En egglederbetennelse vil du garantert merke, sier de som har hatt det.

Du kan sikkert bare slappe av i forhold til sterilitet, men det skader ikke å få tatt en GU for å sjekke at alt er OK.

Lykke til!

Skrevet

Jeg skjønte ikke helt, vil du ha svar fra de som kanskje er sterile/har problemer pga spiral, eller fra alle?

Vel, vel, jeg svarer nå her i alle fall:

I vårt tilfelle er probelemet at jeg har ikke den rette mengden og balansen av hormoner. Både mulig dårlig eggmodning og for lite progesteron gjør at egget (kanskje) ikke blir befruktet og/eller ikke fester seg etter en evt befruktning.

Vi har vært hos en spesialist, og jeg har nå begynt med hormoner. Har nettopp vært gjennom en kur uten at det ga resultat. Det er vel egentlig ikke så mye jeg kunne gjort annerledes.

Skrevet

Å kalle en kvinne steril fordi hun har tette eggleder synes jeg ikke er helt riktig. Man kan fint bli gravid med IVF (prøverør) når man har tette eggledere.

Skrevet

Hvorfor tester du deg ikke bare med urinprøve eller slik pinne du får hos legen og du tar testen selv? Da slipper du GU.

Skrevet (endret)

feilposting..

Endret av cosmo

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...