Gå til innhold

Hva kan man forvente av 14-17 åringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ei venninne av meg er alenemor og litt fortvilet for tiden. Hun har nylig begynt å jobbe, og får ikke hverdagen til å gå opp.

Hun har tre døtre i alderen 14 til 17, og i sommerferien har problemet ofte vært at ungdommene har hengt oppe rundt datamaskina til sent på natt, uten å ta hensyn til at mor må tidlig opp. De har en ganske liten leilighet (mor sover på sovesofa på stua), så når ungdommene er oppe så lenge, er det veldig forstyrrende. Leiligheten har en åpen løsning, så når de stikker på do eller på kjøkkenet, må de omtrent gå forbi mor.

De har nesten ikke gjort noe som helst hjemme denne tiden.

Nå er mor nyoperert og kunne trengt en del hjelp, men den må hun krangle seg til, selv om hun knapt kan bevege seg.

Hva ville dere ha forlagt av innsats av disse ungdommene? Og hvordan kan man få dem til å gjøre en innsats?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sier bare : fy for noen slasker! :frustrert: Hvis mammaen i tillegg er nyoperert burde da jentene tatt til fornuft. Til og med en 14åring bør skjønne såppass. Er 17 sjøl, og når jeg er oppe sent på dataen er jeg stille som en mus selv om alle andre sover i den andre enden av huset.

Dette synes jeg egentlig bare var rart. Er ikke jentene glade i mammaen sin da? Eller er de bare litt treige i hodet?

Skrevet

Her er det de voksne som må sette grenser. I dette tilfellet mor.

Jeg synes ikke at det er akseptabelt at ungdom skal få sløve seg gjennom hele sommerferien uten å løfte en finger, og i tillegg snu hele døgnet.

Det er lov å forlange at barna/ ungdommen hjelper til hjemme når de er såpass store. Det er ikke riktig at de voksne skal gå på jobb nesten hele sommeren for så å komme hjem å varte opp ungdommen. Å på toppen av det hele ikke få ro om natten.

Har selv en stesønn som har sløvet seg gjennom hele sommeren fordi at ingen av foreldrene har stilt noen krav til han. Å det er foreldrene som får problemer med å få han til å snu døgnet tilbake til normalen nå når hverdagen kommer.

Skrevet

:overrasket:

Man skal kunne forvente MYE av 14-17åringer. det er mange ting de kan bidra med, som vasking, klesvask, matlaging osv.Høres ut som det er reneste anarki i mine ører; stakkars dame...

Hun burde ta frem pisken, samt sersjanten i seg omgående, og tvinge de bortskjemte nekene til å brette opp ermene (streng idag)

Skrevet

I går vasket min 13-åring oppgangen og kjelleren m/søpelrommet.

I dag har hun lagd middag. Kyllingfiletbiter saus og ris.

I morgen skal hun vaske 2 maskiner og henge opp tøy + legge sammen tøyet på 2 stativer.

Hun kaller ikke meg for slavedriver, hun er oppvokst med ansvar.

PC skal av kl. 12.00.

Skrevet
I går vasket min 13-åring oppgangen og kjelleren m/søpelrommet.

I dag har hun lagd middag. Kyllingfiletbiter saus og ris.

I morgen skal hun vaske 2 maskiner og henge opp tøy + legge sammen tøyet på 2 stativer.

Hun kaller ikke meg for slavedriver, hun er oppvokst med ansvar.

PC skal av kl. 12.00.

:klappe::klappe:

du er et forbilde!!! takk for herlig info!!!

-hilsen gjest som plutselig ikke er redd tenåringer lengre

Skrevet
:klappe:  :klappe:

du er et forbilde!!! takk for herlig info!!!

-hilsen gjest som plutselig ikke er redd tenåringer lengre

men jeg er ikke trådstarter altså :)

Skrevet

Takk for eksempelet, Titti. Hun har nok skjemt jentene vel mye bort. Det viktigste for henne har vært at de har gjort skolearbeidet skikkelig, men jeg har også forsøkt å argumentere for at så gamle barn kan ta mer ansvar.

Tar gjerne i mot flere tips om hva barna deres på denne alderen har ansvaret for og om hvordan hun kan gjøre noe for å forandre på dette.

Skrevet

De tre jentene er så store og mange at de kan ta over husarbeidet for moren nå når hun jobber og de har fri. De kan ta seg av middag, handling, klesvask (ivertfall sin egen) og rengjøring. Og moren burde jo bare si at ettersom vi bor som vi bor, så skal datamaskinen av og ungene trekke seg tilbake til soverommene kl 23 fordi mamma må få sin hvile før hun skal på jobb.

Skrevet

Dette skulle hun ha tatt tak i for lenge siden, det nytter ikke å tro at ungene plutselig skal ta ansvar når de har sluppet unna alt ansvar hittil. Ansvar og plikter er noe man innfører fra barna er små. Jeg har en liste over ungenes ansvarsområder hengende på kjøleskapet, støvsuging, dekke på og av bordet, kaste søppel og andre ting.

Mine tenåringer har lagt seg kl. 23 og stått opp ca. 10-11 hele sommeren, de får ikke styre oppe hele natten. Regler skal ikke komme dettende ned over ørene til ungene når de er 14, de skal bli vant til å delta og vise hensyn fra de er små.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...