Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg drømmer om å kjøpe egen leilighet, jeg har hørt at ungdommer 18-26 kan få boliglån, men hva mener de med det egentlig. Hvilke krav må jeg fylle?...

Noen som vet? :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Gjest Fruktfat
Skrevet (endret)

hvorfor skulle du ikke det? du må jo selvfølgelig ha inntekt da ;) de anbefaler 2,5 eller 3 ganger årsinntekt, så da kan du jo regne selv om du kan få noe til den prisen.

jeg fikk forresten huslån da jeg var 21.

Endret av Fruktfat
Skrevet

Har ikke hatt noen fast inntekt nå, siden jeg har gått på skole. Men nå når jeg kommer i jobb, kan jeg søke med en gang da?..., jeg har jo klart å betale husleige nå i 3 år. Så hvorfor skulle jeg ikke klare å betale ned et lån.

Men, får jeg bare lån som er 2.5-3 gangers årslønn?..., men jeg skifter jo jobb stadig...? :klø:

Skrevet

Jeg kjøpte leilighet når jeg var 20 år, så har du inntekten ser jeg ingen grunn til at du ikke skal få det. Jeg hadde bare hatt jobben min(dvs den jobben, med den inntekten) i 3 mnd når jeg fikk lånet.

Jeg hadde kausjonist da.

Skrevet
Jeg kjøpte leilighet når jeg var 20 år, så har du inntekten ser jeg ingen grunn til at du ikke skal få det. Jeg hadde bare hatt jobben min(dvs den jobben, med den inntekten) i 3 mnd når jeg fikk lånet.

Jeg hadde kausjonist da.

Yuki! :) En kausjonist vil si en du kan føre opp som kan betale, om du ikke klarer det, sant?...

Skrevet

Når du har jobb kan du får førstehjemslån, men en bank vil ikke gi deg lån dersom du ikke er fast ansatt. De skal jo tross alt ha garanti for at du klarer å betale lånet ditt, og hvis du bytter jobb støtt og stadig, er ikke det noen særlig god garanti.

Gjest Gjest_Nigo-san_*
Skrevet

Logisk sett klarer man å betjene et lån dersom man kan betale husleie, men det er ikke lett å få lån uten fast inntekt likevel. Husk også på at det er flere utgifter ved å eie enn bare selve kjøpesummen...

Det sto nettopp i Aftenaften hvor vanskelig det er å komme inn på boligmarkedet. Her i Oslo er det ikke mulig å få leiligheter under en million, og da må du ha en ganske god inntekt- eller egenkapital- for å få et slikt lån.

Eksempelet var en dame på 30 som tjente 300000 i året og var gjeldfri- og ikke hadde råd til en toroms på Tveita. Det er jo en håpløs situasjon :tristbla:

Du får se om det finnes leiligheter der du bor til en sum du har råd til å betjene, og deretter prøve å overtale en bank. Bruk evt finansiell rådgiver, de er gjerne gode på å overtale banker. Men ta også høyde for at renta kan stige....

Skrevet
Yuki! :) En kausjonist vil si en du kan føre opp som kan betale, om du ikke klarer det, sant?...

Ja nesten, en som garanterer at banken får pengene sine. Så i praksis vil det si at de må betale hvis du ikke gjør det.

Skrevet

Ja rentehopp må du regne med! Jeg ville regnet på en rente på minst 6 %.(gjerne 7)

Skrevet

Og så må du huske husleie/faste utgifter, og at disse kan stige. Nå regner de jo med at strømutgiftene kommer til å øke, og de skal øke skattene. Mener jeg hørte at noen sa at vanlige mennesker kom til å få 1000 kr mindre å rutte med i mnd...

Gjest Gjest_Nigo-san_*
Skrevet

Finnes forskjellige kausjonistordninger, men grunnlinjen er det du beskriver, ja.

Det er jo selvsagt en mulighet som du kan undersøke.

Men igjen, da skulle jeg vært fryktelig, fryktelig sikker på at jeg klarte å betale ned lånet, også etter renteøkning.

Skrevet
Jeg drømmer om å kjøpe egen leilighet, jeg har hørt at ungdommer 18-26 kan få boliglån, men hva mener de med det egentlig. Hvilke krav må jeg fylle?...

Noen som vet?  :sjenert:

Du kan søke etableringslån for eksempel - du er jo myndig så jeg kan ikke tro annet enn at det skal gå bra. Men jeg tenker om du har nok til å betale innskudd? Somregel, med mindre du har kausjonist dekkes ikke mer enn 80% av prisen på boligen. Men det er nå noe jeg tror da, mange, mange år side jeg kjøpte leilighet .)

Gjest Fruktfat
Skrevet

får du førstehjemslån kan du låne 100%.

Skrevet (endret)
Har ikke hatt noen fast inntekt nå, siden jeg har gått på skole. Men nå når jeg kommer i jobb, kan jeg søke med en gang da?..., jeg har jo klart å betale husleige nå i 3 år. Så hvorfor skulle jeg ikke klare å betale ned et lån.

Men, får jeg bare lån som er 2.5-3 gangers årslønn?..., men jeg skifter jo jobb stadig...? :klø:

Hvis du kan vise til en kontrakt som viser at du er fast annsatt og ikke bare for en kortere periode tror jeg nok du kan få lån. Jeg vet ikke om banken ser på husleiebetaling med mindre du har betalt til dem.

Dersom du ikke har fast jobb går det ann å si du har fått jobb og håpe vedkommende ikke spør hvor lenge jobben varer :) Hender de glemmer seg ut.

Det er ikke sikkert du får 2.5 ganger årslønn. Det avhenger av bankens vurdering av din betalingsevne i forhold til forventet renteøkning det. Men tror de at du klarer å betale så får du nok det. Og når du skifter jobb kan du evt låne mer dersom du får høyere lønn

Endret av Atmi
Skrevet

Takk for svar alle sammen! :klem: Ble litt klokere på dette nå, og det er vel verdt et forsøk når jeg har fått meg den endelige jobben! :)

Skrevet

Beklager hvis jeg knuser drømmer nå, men vil komme med et litt mer realistisk innlegg her.

-Du må være fast ansatt

-du må ha en minimumsinntekt. Som aleneboer er det svært vanskelig å få lån. Bankene bruker gjennomssntittstall som sier at en enslig har personlig forbruk på 7500 kr/mnd, mens de som er en halvpart av et par har mnd utgifter på 3500 kr/mnd. Hvis du er lavtlønnet får du ikke lån når du skal bo alene. 3gangers regelen (3 ganger årsinntekt) gjelder bare når man har over et viss minimumsinntekt. Jeg fikk ikke et lite lån en gang med en årsinntekt på 230.000.

-selv om man kjøper leilighet har man mange utgifter i tillegg til å betale ned lånet. Man har hudleie/fellesutgifter, strøm, uforutsette utgifter som rørlegger når et rør går lekk osv. Banken min sa de regnet med en gjennomsnitllig husleie i tillegg til lånet på 3000 kr, i tillegg kommer altså andre faste utgifter.

-renta er på vei opp, ingen tvil om det. Vi er i en høykonjunktur, noe vi ser bla pga et hett boligmarked. På Island satte de nettopp opp renta til 13/14 %, så det er altså mulig at et vestlig land har høy rente nå. (selv om altså Island er en helt annen type økonomi enn den norske). Målet er vel å få renta sakte opp mot 5 % i første omgang, men man må kalkulere med at den kan bli enda lavere.

-man må regne med å bo i leiligheten en stund for at det skal lønne seg å kjøpe. Bare utgifter til eiendomsmegler er på ca 50.000 kr i de store byene. I tillegg kommer ev dobbel husleie, men dette kan du selvsagt også oppleve når du leier. Men det er vanligere å oppleve dobbel husleie når man kjøper/selger pga man er mindre fleksibel i forhold til å flytte på kort varsel.

-hvis du kjøper en selveierleilighet betaler du 2,5% av kjøpesummen rett inn i statskassa. Dette er dokumentavgift eller flytteskatt. Hvis du skal flytte ofte blir det mye i flytteskatt

-for de fleste unge er det nødvendig at foreldre stiller opp som kausjonister.

Nå sier jeg ikke at det nødvendigvis er galt i ditt tilfelle å kjøpe leilighet, men merker nok altfor ofte at det ikke er helt gjennomtenkte regnestykker fra ungdoms side mtp kjøp av leilighet.

Lykke til, uansett hva du velger (og banken velger) :)

Skrevet

Jeg kjøpte leilighet når jeg var 21. Da hadde jeg ikke kausjonist og lånte over 90%. Men jeg hadde fast jobb med grei lønn og gode muligheter for å stige.

Men snakk med noen banker, da får du greie på hvor mye du kan regne med å klare av lån og hva du kan kjøpe. Det er dyrt å komme inn i boligmarkedet, men man må jo gjerne inn en gang.

Solgte leiligheten min i juli. Var da ei på 18 som var med ganske langt på budrunden. Hun hadde riktignok en del egenkapital. Men har du forutsetningene er ikke alderen noe problem.

Tenk også litt på om du kan spare litt på BSU. Det kan brukes på nedbetaling av lånet senere og er positivt for mange banker.

Skrevet

Jeg er 21 år og kjøpte meg akkurat en leilighet i Oslo sentrum til ca 1 700 000 kr. Selvfølgelig er det veldig mye penger, og jeg har ikke tallet på hvor mange ganger jeg har tenkt at dette går ikke. Jeg har ingen kausjonist, og har en middels lønn. Men vil du det virkelig så går det. Selvfølgelig bruker jeg mye penger på leilighet og faste utgifter, men det er verdt det.

Begynn å spar nå, alle moner dra. Så stiller du sterker når du søker om lån. Det var det som gjorde at jeg fikk lån. Jeg hadde så og si spart siden barneskolen, så hver mnd satt jeg litt fra lommepengene/lønna mi.

man stiller veldig sterkt om man har litt egenkapital, trenger ikke være all verden. Men hvis man har egenkapital er det et bevis på at man klarer å spare og er målrette.

Skrevet

Det er dyrt å kjøpe, men enda dyrere å leie. De månedlige utgiftene vil stort sett bli et par tusen mer om du kjøper eller om du leiger. Men til gjengjeld kan du få opprette et godt forhold til banken din som gjør at du ved trange tider kan få låne litt ekstra - om flere år betaler du langt mindre ennde som leier. Og i tillegg kan du selge den og sitte med en slump penger til slutt. En god måte å spare på. Det farlige er at jeg er litt redd prisene kommer til å dale en del - men de sier nå at det ikke kommer til å skje.

Vi "gamle" som har sittet med leiligheter en stund tjener rått. Jeg har bodd i min leilighet i 10 år og hvis jeg selger nå tjener jeg en million kroner på den. Og det var verdt litt slit og svette må jeg si.

På den annen side er det noen bakdeler med å eie. Hvis du for eksempel blir arbeidsledig eller sykemeldt eller noe som gjør at du kan trenge litt ekstra støtte - da har du så å si ikke noe å hente dersom du har leilighet. Du blir regnet som rik, enten du lever på tusen i måneden eller tyve tusen i måneden. Du eiger nemlig noe

Det er en evig frustrasjon hos mange når ting går galt. De har lagt alle sine ressurser i bolig, og får derfor ikke noe hjelp ved langvarig ledighet eller lignende fordi de egentlig kan selge boligen og da har betalingsevne selv. Mens de som har festet, reist og kjøpt møbler, musikk og dyre biler for pengene - de får beholde alle de flotte tingene og minnene, i tillegg til at staten betaler både livsopphold og bolig for dem.

Men - det er ikke grunn nok da, ville bare nevne det fordi jeg syns det er en viktig ting. Og fikk annledning til å si det - mer eller mindre passende. Men jeg fant i hvertfall en mulighet til å nevne det :)

Skrevet
Det er dyrt å kjøpe, men enda dyrere å leie.  De månedlige utgiftene vil stort sett bli et par tusen mer om du kjøper eller om du leiger. Men til gjengjeld kan du få opprette et godt forhold til banken din som gjør at du ved trange tider kan få låne litt ekstra - om flere år betaler du langt mindre ennde som leier. Og i tillegg kan du selge den og sitte med en slump penger til slutt. En god måte å spare på. Det farlige er at jeg er litt redd prisene kommer til å dale en del - men de sier nå at det ikke kommer til å skje.

Vi "gamle" som har sittet med leiligheter en stund tjener rått. Jeg har bodd i min leilighet i 10 år og hvis jeg selger nå tjener jeg en million kroner på den.  Og det var verdt litt slit og svette må jeg si.

På den annen side er det noen bakdeler med å eie. Hvis du for eksempel blir arbeidsledig eller sykemeldt eller noe som gjør at du kan trenge litt ekstra støtte - da har du så å si ikke noe å hente dersom du har leilighet. Du blir regnet som rik, enten du lever på tusen i måneden eller tyve tusen i måneden. Du eiger nemlig noe

Det er en evig frustrasjon hos mange når ting går galt. De har lagt alle sine ressurser i bolig, og får derfor ikke noe hjelp ved langvarig ledighet eller lignende fordi de egentlig kan selge boligen og da har betalingsevne selv. Mens de som har festet, reist og kjøpt møbler, musikk og dyre biler for pengene - de får beholde alle de flotte tingene og minnene, i tillegg til at staten betaler både livsopphold og bolig for dem.

Men - det er ikke grunn nok da, ville bare nevne det fordi jeg syns det er en viktig ting. Og fikk annledning til å si det - mer eller mindre passende. Men jeg fant i hvertfall en mulighet til å nevne det :)

Det er slik jeg ògså tenker! At det er igrunnen billigere å kjøpe, om en tenker på den måten du sier. Du får noe IGJEN for det på slutten! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...