Gjest Gjest_Bare lurer_* Skrevet 17. august 2006 #1 Del Skrevet 17. august 2006 Hvor lang utdanning har en lærer adjunkt lektor? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 235 Skrevet 17. august 2006 #2 Del Skrevet 17. august 2006 Hvor lang utdanning har en lærer adjunkt lektor? ← almennlærer 4 år adjunkt fire år lektor fem år Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilleba Skrevet 17. august 2006 #3 Del Skrevet 17. august 2006 Dette blir litt unøyaktig. for alle tre kategoriene er jo for såvidt lærere! I tariffsammenheng, dvs. når det gjelder å få denne tittelen i lønnssammenheng, så er forholdet slik: "lærer" krever tre års utdanning (gammel lærerhøyskole og faglærerutdannede hører til her. Dessuten morsmålslærere som ikke oppfyller en av de andre kategoriene) "adjunkt" krever fire år (her kommer dagens nyutdannede allmennlærere inn, pluss universitetsutdannede cand. mager) "adjunkt med opprykk" krever et år i tillegg for dem som er adjunkter "lektor" krever masterutdanning, hovedfag eller videreutdanning på dette nivå dvs. tar minst fem år "lektor med opprykk" samme som lektor, men med samlet studietid tilsvarende minst 6 år (120 vekttall/360 studiepoeng) Dette var vel enkelt å forstå, hehe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orthia Skrevet 17. august 2006 #4 Del Skrevet 17. august 2006 En jeg kjenner har fagbrev (dvs videregående, ikke høyere utdanning) + ped.sem. over et år og underviser i yrkesfag på vgs. Stillingsbetegnelsen er adjunkt med opprykk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. august 2006 #5 Del Skrevet 17. august 2006 En jeg kjenner har fagbrev (dvs videregående, ikke høyere utdanning) + ped.sem. over et år og underviser i yrkesfag på vgs. Stillingsbetegnelsen er adjunkt med opprykk. ← Ja, du har vel fått med deg at enkelte forhandler seg frem til avtaler utenom regelverket, kanskje? Flere gjør det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blueberry Skrevet 17. august 2006 #6 Del Skrevet 17. august 2006 Dette var vel enkelt å forstå, hehe ← Og så må du vel legge til et år til PPU for adjunkter og lektorer. En allmennlærer er jo vel ikke adjunkt? En jeg kjenner har fagbrev (dvs videregående, ikke høyere utdanning) + ped.sem. over et år og underviser i yrkesfag på vgs. Stillingsbetegnelsen er adjunkt med opprykk. ← Dette er veldig vanlig. Man kommer inn på PPU med realkompetanse. Maaange av de på PPU. Ja, du har vel fått med deg at enkelte forhandler seg frem til avtaler utenom regelverket, kanskje? Flere gjør det. ← Så denne skjønte jeg ikke... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. august 2006 #7 Del Skrevet 17. august 2006 Og så må du vel legge til et år til PPU for adjunkter og lektorer. En allmennlærer er jo vel ikke adjunkt? ← Så vidt jeg vet er man adjunkt når man har tatt allmennlærerutdanningen på høyskoler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orthia Skrevet 17. august 2006 #8 Del Skrevet 17. august 2006 Ja, du har vel fått med deg at enkelte forhandler seg frem til avtaler utenom regelverket, kanskje? Flere gjør det. ← Vel , jeg er ikke lærer og kjenner ikke gjeldende regelverket. Mitt svar var til trådstarter som lurte på hvor lang utdanning en lærer har. Problemer med det, surpomp? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krista83 Skrevet 17. august 2006 #9 Del Skrevet 17. august 2006 Jeg blir adjukt til våren etter fire års studier som allmennlærer... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hedda Gabler Skrevet 17. august 2006 #10 Del Skrevet 17. august 2006 En allmennlærer er jo vel ikke adjunkt? ← Jo. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. august 2006 #11 Del Skrevet 18. august 2006 Ryddig fremstilling Lillba. Tenkte jeg skulle sammenligne meg med denne yrkesgruppen under høstens lønnsforhandlinger, så nå vet jeg sånn ca hva jeg skal legge meg på. TS Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. august 2006 #12 Del Skrevet 18. august 2006 Kanskje noen vet.... Jeg har dårlige karakterer fra videregående - skolelei - men har studert senere på høyskole (økonomi) og har tilsammen 60 studiepoeng med snittkarakter B. Kan jeg komme inn på allmennlærer utdanningen med dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirito Skrevet 18. august 2006 #13 Del Skrevet 18. august 2006 Kanskje noen vet.... Jeg har dårlige karakterer fra videregående - skolelei - men har studert senere på høyskole (økonomi) og har tilsammen 60 studiepoeng med snittkarakter B. Kan jeg komme inn på allmennlærer utdanningen med dette? ← Det er krav om visse karakterer fra vgs på lærerskolen uavhengig av senere studier. Du må må ha minst 3 i norsk og matte, samt ha minst 35 skolepoeng. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blueberry Skrevet 18. august 2006 #14 Del Skrevet 18. august 2006 Dersom du er over 25 år og har minst 5 års relevant erfaring eller noen år med høyskolefag kan du søke deg inn på realkompetanse skulle jeg tro, og ta PPU. Da kan du blir lærer i ungdomsskole og videregående skole. Ikke barneskole. Ellers stemmer det som spirito sier for allmennlærerutdanningen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. august 2006 #15 Del Skrevet 18. august 2006 Merkelig at ein som har fagbrev og PPU kan bli titulert adjunkt, det må eg innrømme. Adjunkt er vel ein beskytta tittel som inneber 4 år på høgskule/ universitet. Allmennlærar er adjunkt ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vilja :-) Skrevet 18. august 2006 #16 Del Skrevet 18. august 2006 Merkelig at ein som har fagbrev og PPU kan bli titulert adjunkt, det må eg innrømme. Adjunkt er vel ein beskytta tittel som inneber 4 år på høgskule/ universitet. Allmennlærar er adjunkt ja. ← Det er også min oppfatning av det. Begge foreldrene mine er adjunkter med opprykk, og de har fulgt fireårig allmennlærer-utdannelse ved høgskole. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. august 2006 #17 Del Skrevet 18. august 2006 Dersom du er over 25 år og har minst 5 års relevant erfaring eller noen år med høyskolefag kan du søke deg inn på realkompetanse skulle jeg tro, og ta PPU. Da kan du blir lærer i ungdomsskole og videregående skole. Ikke barneskole. Ellers stemmer det som spirito sier for allmennlærerutdanningen. ← Ikke rett. For å ta ppu må man ha minst 180 studiepoeng i skolerelaterte fag, eller ha en eller annen yrkesfagligtilttel, feks snekker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilleba Skrevet 21. august 2006 #18 Del Skrevet 21. august 2006 Her blandes kortene littegranne. Man kan bli tatt opp på all høyere utdanning, inkl. lærerhøyskolen, uten studiekompetanse fra videregående etter disse reglene: Stortinget har vedtatt at universiteter og høyskoler også kan ta opp voksne søkere uten formell studiekompetanse. Søkerne må da ha en realkompetanse som vurderes som likeverdig. Realkompetanse er all den kunnskapen vi har fått gjennom betalt eller ubetalt arbeid, kurs, skole, fritidsaktiviteter og organisasjonsarbeid. Søkeren må være 25 år eller eldre hvis realkompetansen skal danne grunnlag for opptak. Hvis personen består eksamen i et studium som er av minst ett års varighet, vil dette gi generell studiekompetanse. Dokumentert realkompetanse kan også gi avkorting av et studium eller fritak fra enkelte eksamener eller prøver Derfor kan det godt hende at du kan bli tatt opp på Lærerhøyskolen, selv om du en gang i tiden fikk en dårlig eksamen fra videregående! Sitat fra Orthia: En jeg kjenner har fagbrev (dvs videregående, ikke høyere utdanning) + ped.sem. over et år og underviser i yrkesfag på vgs. Stillingsbetegnelsen er adjunkt med opprykk. Ja, det finnes, som kjent, mange veier til Rom. Jeg måtte forenkle mitt første svar og tok ikke med alle muligheter. Det er nemlig riktig at, spesielt på videregående yrkesfag, har man en litt annen vei til læreryrket. Det er nok ikke fullt så enkelt som her er framstilt av Orthia, for vedkommende måtte nok ha en del års praksis for å få adgang til ped. sem. For de som vil se på alle muligheter til å få ansettelse som lærer i skoleverket, så må dere se på Forskriftene til Opplæringsloven Kap. 14. Det eneste som sies om stillingstitlene der, er følgende: § 14-9: Stilling i grunnskolen og vidaregåande opplæring skal normalt være lærar, adjunkt eller lektor. Vi må nemlig til avtaleverket for å finne ut hvem som skal tilhøre hvilken tittel. Se vedlegg 6 til Hovedtariffavtalen mellom KS og organisasjonene. Det er mao. en forhandlingssak mellom KS og organisasjonene hvem som skal få hvilken lønn, for å si det sånn. Dette var vel også enkelt, dere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. august 2006 #19 Del Skrevet 21. august 2006 Ryddig fremstilling Lillba. Tenkte jeg skulle sammenligne meg med denne yrkesgruppen under høstens lønnsforhandlinger, så nå vet jeg sånn ca hva jeg skal legge meg på. TS ← Samme her. Folk ansatt i skoleverket i kommune-Norge tjener adskillig mer enn andre med bedre eller tilsvarende utdanning i resten av offentlig sektor utenfor skolesektoren. F.eks. folk som har hovedfag 6 år/juss 6 år (eller en 5-årig Master, som de thar blitt til i dag), kan direkte sammenliknes med lektorer i skoleverket mht. lønn. Da begynner vi å snakke...Lektorer tjener 350.000,- - 430.000,- i tråd av argumentet 6 års utdanning/hovedfag. Vel, det samme skal gjelde alle andre med tilsvarende utdanninger i resten av skolesektoren. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå