Gå til innhold

By/terrengsykkel?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva er forskjellen på bysykel og terrengsykel?

Hilsen Trille

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror dekkene er forskjellige i hvertfall. Bysykkel har glatte, smale dekk og terrengsykkler har brede, grove dekk med mer mønster i. Jeg vil også tro at terrengsykkler er mer solide og tåler en trøkk.

Skrevet

Samboer kan kjøpe ny sykel gjennom jobben. Bysyklen har 7 gir og terrengsyklen har 25 gir, men hvordan vil jeg merke forskjellen?

Hilsen Trille

Gjest Anonymous
Skrevet

Anbefaler at du kjøper den med flest gir og med semislicks dekk.

Det betyr at dekket kun har terreng-riller på sidene og en glatt flate som berører bakken.

sparer deg mye motstand og knatring på bykjøring pluss at sykkelen er all-round for marka og byen.

Lykke til!

søk på sykkelsider så ser du forskjellen på syklene selv.

Skrevet

En terrengsykkel har som regel 26" hjul og lett på girene. En bysykkel, eller hybridsykkel som det gjerne også kalles, har i dag ofte 28" hjul, er tyngre på girene og har i mange tilffeller færre gir. (Du trenger sjeldent 397 gir for å sykle i Oslos gater.)

Hva slags dekk man har på sykkelen er egentlig uvesentlig for hva slags type sykkel det er. Man kan få både 26" og 28" dekk i slick (Helt glatte), semislick(Glatte på midten, grovknastret på kantene) og med knotter. Jeg har selv sett offroadsykler med tynne, tynne dekk som normalt kun brukes på racingsykler.

Jeg tørr påstå at minst 90% av de offroadsyklene som selges i Norge (Iallefall de i prisklassen 3-6000 kroner) aldri ser annet terreng en asfalt og hardpakket grusveg, så strengt tatt har vel egentlig terrengsykkelen blitt en bysykkel.

Sykkelen med 25 gir hadde jeg forresten likt og sett :wink:

Skrevet

Takk for svar. :D

Syklerne kan sees på www.sykletiljobben.no

Jeg har prøvd en "Speedmax" og synes at den har for lette gir. Jeg skal bare sykle til og fra jobb

Hilsen Trille

Skrevet

Jeg hadde en hybridsykkel/bysykkel (den ble stjålet, sukk...) som jeg var veldig fornøyd med. Hjulene er større i diameter enn på en offroadsykkel, og man sitter mer oppreist.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...