Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leiligheten koster 7000 i måneden, og har tre måneders oppsigelsestid. Det beste er vel sikkert å sende brev til huseieren og si opp leiligheten med en gang, så kan han evt snakke med huseieren om en ny kontrakt for bare ham.

Å finne noen andre interreserte før det har gått tre måneder bør være veldig lett nå i august som byen er full av nye studenter, men jeg vet at han planlegger å kjøpe noe, så han vil nok helst bli i denne leiligheten til han har kjøpt seg eget. Og det kan vel fort ta noen måneder?

Jeg er student, og har bare råd til å betale på én leilighet, så jeg må bo hos familie til jeg er ferdig med denne leigligheten. Dermed er det ganske surt å måtte vente i tre måneder på at vår leilighetkontrakt skal opphøre, når det hadde vært så lett å få inn noen andre likevel...

Hva tror dere? Hvor lenge er det "fair" at jeg betaler min del?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det som er mest fair, er det som står i kontrakten. Nemlig 3 mnd. Men du kan jo komme til en enighet med din eks samboer at dere skal prøve å ordne en ny løsning så fort det lar seg gjøre.

Men på den annen side så bruker du ikke leiligheten og da blir det kanskje litt feil at du skal betale for den likevel.

Hva mener eks?

Skrevet

1. Dere må si opp kontrakten og betale for de tre månedene og da flytte ut/avtale noe nytt med huseieren.

eller

2. Du avtaler med ekssamboer at du betaler for det som er oppsigelsestiden, 3. mnd, så kan han eventuelt finne en ny å bo med på egenhånd.

eller

3. Du avtaler med ekssamboer at du finner en ny som kan flytte inn i løpet av tre måneder slik at du kun betaler frem til den nye flytter inn.

Skrevet

Du bør betale i tre mnd, så lenge det er det som er oppsigelsestiden. Hvis han flytter ut før og det kommer andre inn blir det jo noe annet. Og det spørs jo om bruddet kom som lyn fra klar himmel på han eller om han har hatt tid til å finne seg et annet sted å bo?

Gjest Cosmic Girl
Skrevet

Jeg synes du bør foreslå at du betaler for 3 måneder, men ikke noe etter det.

Ville også sendt skriftlig brev til huseier snarest, dersom navnet ditt også står på kontrakten, slik at du ikke har noe ansvar etter at de 3 månedene er gått.

NB: Få det gjerne skriftlig fra han hvis han synes det er greit, men ønsker å beholde leiligheten.

Skrevet

Synes som de andre her at 3 mnd er fair.. Skjønner at det ikke virker sånn, for jeg har vært i samme situasjon selv, men til syvende og sist er det jo mest rettferdig.

Som de andre sier, få ting skriftlig! =)

Skrevet
Leiligheten koster 7000 i måneden, og har tre måneders oppsigelsestid. Det beste er vel sikkert å sende brev til huseieren og si opp leiligheten med en gang, så kan han evt snakke med huseieren om en ny kontrakt for bare ham.

Å finne noen andre interreserte før det har gått tre måneder bør være veldig lett nå i august som byen er full av nye studenter, men jeg vet at han planlegger å kjøpe noe, så han vil nok helst bli i denne leiligheten til han har kjøpt seg eget. Og det kan vel fort ta noen måneder?

Jeg er student, og har bare råd til å betale på én leilighet, så jeg må bo hos familie til jeg er ferdig med denne leigligheten. Dermed er det ganske surt å måtte vente i tre måneder på at vår leilighetkontrakt skal opphøre, når det hadde vært så lett å få inn noen andre likevel...

Hva tror dere? Hvor lenge er det "fair" at jeg betaler min del?

Hvis det er du som gjorde det slutt og flyttet syns jeg du skal forholde deg til oppsigelsestiden som er på 3 måneder. Og dersom noen andre flytter inn bør du selvfølgelig slutte før. Leieforholdet er jo egentlig med utleier, ikke med hverandre.

Skrevet

Som de alle fleste her nevner er 3 måneder den beste og mest rettferdig løsningen her, men kan du finne en som kan overta din plass og han ikke ønsker dette. Da kan du heller ikke klandres for at han ikke ønsker dette vedkommende inn i leiligheten. Sørg for at du får ALT skriftlig, rart hvor vanskelige personer kan bli i slike situasjoner som dette dessverre, og kan fort lage masse problemer for hverandre. Det er utleier dere har en avtale med, og ikke hverandre når det kommer til en kontrakt dere begge står på. Skulle det være bare hans navn som står på den, da stiller saken seg annerledes.

Snakk med din "eks" og bli enig med ham om en løsning, og hva han kan akseptere som minimum fra deg før du kommer med noe forslag selv. Kanskje han er villig til noe mindre, skriv så ned en avtale og følg denne slavisk.

Lykke til

Skrevet

Heisann,

Tusen takk for råd, det høres veldig fornuftig ut alt sammen. Jeg får nok bite i det sure eplet og instille meg på å betale i tre måneder ja. Å finne noen andre som kan ta min plass er ikke aktuelt, siden leiligheten bare har ett soverom.

Jeg får begynne med å si opp leiligheten, og så høre med ham hvor lenge han forventer at jeg betaler min del. Det blir nok antagelig tre måneder, men jeg skal uansett passe på å få det skriftlig. Det blir fort rot med muntlige avtaler ja.

Takk for gode råd :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...