Gjest Jente_81 Skrevet 17. august 2006 #1 Skrevet 17. august 2006 Jeg så her på siden at det å handle en gang i uka kan man spare en del penger på. Personlig går jeg alltid i dato kurven på butikken og kikker om det er noe billig der. Kjøtt som går ut samme dato kan man fint fryse, billig blir det og. Kjøpe inn pizza på tilbud er jo også et alternativ. Denne uka laget jeg mat for 3 dager, kyllingsuppe fra bunn. 1 porsjon igjen og den er fryst ned. Jeg har jo råd til mat, det er ikke det. Men jeg ønsker å prioritere på andre ting, og selvfølgelig tar jeg meg en skikkelig kongemiddag i blandt. Så tar jeg en tur til mor og far også av og til Hvor er generelt billigst på mat? Har rimi og rema og lidl , OBS i nærheten. mega, maxi, meny - de litt dyrere... Hvilke retter er enkle/ og eller billige å lage? Ikke alltid en orker å stå i timer på kjøkkenet etter jobb.... Flere tips?
Gjest Gjest Skrevet 17. august 2006 #2 Skrevet 17. august 2006 Jeg spiser bare enkel, billig mat. Ikke fordi jeg har dårlig råd, tjener godt og har lite utgifter. Men forsi jeg er generelt lite glad i mat, og gidder bare å lage ting som tar max 10 min.... Nå spser jeg mat ute 2-3 ganger i uken da, men ellers.... Føler at Rema er billigst, iallefall på det jeg handler. Spiser mye kalkunpanetter, koster 15 kr for 2 stk. En sånn, macaroni, litt grønnskar og sursøt saus. God middag på 7 min, og koster kanskje 10 kr? Ellers så spiser jeg mye havregrøt, synes det er godt også er det jo veldig sunt. Event så går det i type fersk paste (sånne med fyll) og saus til....
Gjest Elfrida Skrevet 17. august 2006 #3 Skrevet 17. august 2006 Jeg er ikke sikkerpå om det lønner seg så veldig å fly byen rundt for å finne en eller annen tilbudsvare. I min erfaring er det MYE å spare på å planlegge måltidene for en uke av gangen, og å gjøre ukeshandling. Og så tror blir det mye billigere (og sunnere og nammere) å lage maten fra bunnen av, heller enn å kjøpe poser og ferdigmat. Det er kjempelurt å gjøre slik som du gjør, lage store porsjoner av supper, gryter, fiskegratenger, lasagne etc, og frys ned i porsjoner. Da har du en rask, god middag på lur. Det er ikke alt som tar kortere tid fordi om det er ferdigmat. En enkel pastarett lages på litt mer enn den tiden det tar for pastaen å koke ferdig. Hakk litt løk og hvitløk, sleng i litt oregano, varm i pannen til det blir gyldent sammen med biter av skinke, bacon eller påleggsrester. Hiv oppi en grovhakket tomat og litt tomatpure, eller boksetomat, la det surre til det blir en saus. Riv litt parmesan over til slutt. Samme med wok, forbered kjøtt, grønnsaker og krydder mens risen koker, og bras ingrediensene sammen på høy varme mens risen kjøles littebitt. En salat lages raskt, og underveis kan du koke et par egg eller steke enn kyllingfilet til å ha i salaten.
Prinsesse på erten Skrevet 17. august 2006 #4 Skrevet 17. august 2006 Enig med Elfrida. Du sparer nok ikke så mye på å løpe rundt fra det ene tilbudet til det andre. Hvis du leter etter tilbud mens du er i butikken, vil det bli vanskelig for deg å planlegge ukemenyen - og da taper du garantert mye der isteden... Hvis du lager middag alene har du en økonomisk ulempe. Det meste er billige i større pakker. Å lage store posjoner, for så å fryse de ned, er derfor helt genialt. Gjør det så ofte du kan! Tips til en veldig enkel og billig pastarett. Og så er den supergod! Lag et kryssnitt i 3 plommetomater før du lar de trekke i kokende vann i ca et halvt minutt. Legg de i kaldt vann og trekk så av skallet. Tomatkjøttet hakkes. Fres et hvitløksfedd og en halv finhakket løk i en gryte (i litt olivenolje). Det skal bare bli gyllent, ikke brunt. Tilsett hakkede tomater og la det småkoke i ca 10 min. Tilsett så et par skjeer ricotta (det får du tak i de litt dyrere matbutikkene...), litt balsamico, salt og pepper, litt sukker og evt en ss tomatpure. Server med fersk spaghetti og et parmesandryss. Til denne oppskriften trenger du ikke ricotta, balsamico eller tomatpure, men det er det som gjør susen. Selv om en flaske balsamico koster litt, varer den en evighet. Og hvis du skal lage billig mat som er god er det slike ingredienser du bør satse på for å gjøre de smakfulle. Andre eksempler er sesamolje, soyasaus og fiskesaus (til wokretter), wasabipasta (til bl.a. hjemmelaget potetmos),
Gjest Jente_81 Skrevet 17. august 2006 #5 Skrevet 17. august 2006 Jeg har gåavstand til OBS, rema, rimi og lidl fra jobb og meny og enda en rimi på vei hjem..............
Prinsesse på erten Skrevet 17. august 2006 #6 Skrevet 17. august 2006 Jeg har gåavstand til OBS, rema, rimi og lidl fra jobb og meny og enda en rimi på vei hjem.............. ← Da ville jeg handlet fast hos Rema. Uten tvil det billigste... Og så ville jeg tatt en tur innom Meny en gang i ny og ne for å kjøpe det de ikke har på Rema.
Gjest Kitten Skrevet 17. august 2006 #7 Skrevet 17. august 2006 Rema er hvertfall billigst, kjøp alt du trenger som de har der, evt. ta en tur innom Meny for litt mer spesielle ting, som prinsessen på erten skriver.. Et annet tips er å ikke handle på tom mage, uten handleliste... Da havner det mye ekstra og unødvendig oppi kurven.. Her i huset går det mye i kalkun/ kyllingfilet, kjøpt i 2kg poser på Rema, tiner fort og steker i terninger sammen med frosne grønnsaker. Sunt, billig og kjapt. Ellers blir det en del ferdigposer med gryter som jeg tilsetter karbonadedeig og litt frosne grønnsaker.
Prinsesse på erten Skrevet 17. august 2006 #8 Skrevet 17. august 2006 En annen god og billig oppskrift: Pølseform med eple og tomat Del røkte pølser (gjerne de uten skinn fra Gilde) i to. Disse deler du igjen i to på langs, slik at hver pølse gir 4 biter. Ha litt olje i en ildfast form. Legg oppi pølser samt tomater i båter og epler i båter (bruk gjerne de gule eplene). Krydre med salt/pepper og timian. Ringle over litt olje. Stek i ovn i 25 min på 200 grader. Server med kokte poteter eller potetmos og litt sennep. Veldig enkelt, veldig godt og veldig billig. De pølsene du ikke bruker fryser du jo bare ned. Kostnaden på denne middagen blir derfor: et par røkte pølser, et par poteter, et par tomater og et eple. Maks 20 kroner.
Gjest Gjest Skrevet 17. august 2006 #9 Skrevet 17. august 2006 Har et par tips til enkle, rimelige middager: Kok nudler og stek strimlet svinekjøtt, ca 100 gr-evt. litt mer pr. porsjon, stek så opphakkede grønnsaker, det du har. Men brokkoli, gulrøtter, løk el. vårløk og paprika bruker vi, server nudlene i en suppebolle med kjøtt og grønnsakene oppi. Kutt pølser i skiver el. biter, og legg i bunnen av en ildfast form. Legg så i en boks herm. bønner i tomatsaus over, fordel utover. Legg potetstappe øverst, og dryss på litt ost. Posepotetstappe går supert. Stek i ovnen til osten er smeltet.
La Luna Skrevet 17. august 2006 #10 Skrevet 17. august 2006 Et annet tips er å ikke handle på tom mage, uten handleliste... Da havner det mye ekstra og unødvendig oppi kurven.. ← Hihi, den der er jeg veldig enig i! Men det er (for meg da) ikke bra å handle stort når jeg er altfor mett heller, for da klarer jeg ikke planlegge noen ting, men bare hiver det nærmeste oppi.....har jo ikke lyst på mat da
Prinsesse på erten Skrevet 17. august 2006 #11 Skrevet 17. august 2006 Hihi, den der er jeg veldig enig i! Men det er (for meg da) ikke bra å handle stort når jeg er altfor mett heller, for da klarer jeg ikke planlegge noen ting, men bare hiver det nærmeste oppi.....har jo ikke lyst på mat da ← Planlegg FØR du går i butikken. Da kan du gå igjennom det du har i skapene og kanskje sjekke ut noen oppskrifter først. Skriv liste.
La Luna Skrevet 17. august 2006 #12 Skrevet 17. august 2006 Planlegg FØR du går i butikken. Da kan du gå igjennom det du har i skapene og kanskje sjekke ut noen oppskrifter først. Skriv liste. ← Ja, det er det å skrive liste....får prøve å bli flinkere til sånt
Gjest Huldali Skrevet 18. august 2006 #13 Skrevet 18. august 2006 Lurer på om det ikke fins en kokebok med billige og raske retter, syns jeg har sett det. De fleste matbutikker har jo nå mange alternative billige varer, leste en test om disse varene og de aller fleste matvarene var like gode som de “originale”. Jeg har sett at obs har mange billige varer og tilbud. Det kan jo være lurt å gå igjennom alle reklamen og finne ut hva som er billig planlegge en ukes middager etter dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå