Gå til innhold

"økonomiske hverdagstips"

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_mia_*
Skrevet

Hei dere!

jeg har innsett at jeg kanksje bør bli noe mer økonomisk av mrg .. hehe.. hvem har vel ikke tenkt det me seg selv etter skyhøye tlf regninger, unødvendige shoppingrunder eller festlige kvelder på byen? ;)

Uansett.. saken er. Jeg er student. får stipend og lån, og jobber noe vedsiden av. min samboer er ferdigutdannet snekker, og jobber i et veltablert, større firma. tjener passe bra.

men vi har rimeli høye mnd.utgifter , noe sikkert svært mange nyetablerte par merker.. :forvirret:

nettopp kjøpt leilighet. og sammen med det lånet,husleige o.l. har vi enda noen smålån samt tlf regninger, bensin, busskort osv. Det blir kort og godt svært høye mnd utgifter. :forvirret:

men nå tenker jeg bli mer økonomisk. hehe... er det ikke "fra naturens side", men skal virkelig jobbe med saken så vi får det litt bedre økonomisk.

for det er vel ikke bare vi som til tider føler det er knipent trangt med penger???

Så tenkte da her: kanskje folk her inne har litt tips og ideer til hvordan de tenker for å få en mest mulig økonomisk hverdag..

rett og slett gi hverandre litt økonomiske hverdagstips ;)

hadde vært supert!

lover selv komme med innspill :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Det første jeg tenkte for dere var at dere burde prøve å kvitte dere med smålånene. Kanskje bedre å samle alt på leilighetslånet da det gjerne har en mer gunstig rente enn diverse smålån.

Ellers er jeg oppdratt på å spare der en ikke merker det. Slå av lyset i de rommene du ikke er. Bruk ikke kredittkort med mindere du vet du kan betale HELE regningen når du får den. Spar BSU. Betal heller litt for mye skatt. (Moro å få igjen i juni...)

Skrevet

Begynn med et budsjett. Ja da, kjedelig, men det er nødvendig. Legg inn alle småting du ikke tenker over; avis/bladabonnement, nrk lisensen, forsikringer, vegavgift (om du har bil) osv. I tillegg legger du inn strøm, tlf osv. Ta summen du da får til slutt og del på 12. Denne summen trekker du ut av lønnskonto med en gang du får inn penger. Sett disse pengene + evt. det du/dere betaler i lån, på en egen budsjettkonto. Da vet du at du har til det du MÅ ha penger til og alle trekk kan gå utfra denne kontoen. Det gir bedre kontroll. Nå vet du at det som gjenstår på din/deres konto er til mat og forbruk.

Betal ned all kredittkortgjeld/løsgjeld/forbruksgjeld. Dette SLUKER penger (16-18% rente). Kan du jobbe litt ekstra en måned eller to og få nedbetalt det meste, er du langt på vei til en lettere hverdag.

Hverdagstipsene ellers er å kjøpe inn mat max en gang i uken, og planlegge ukemeny. Slå av lys og senke temperaturen i rom som ikke er i bruk, som nevnt her. Men jeg tror nok du vil se de største forbedringen ved å planlegge og å få kontroll over økonomien. Lykke til!

Skrevet

Sørg først for å få en oversikt over økonomien. Hva kommer inn, hva går ut? Ikke bruk mer enn det som kommer inn - det høres selvsagt ut, men likevel er det overraskende mange som ikke følger denne regelen. Betal ned dyre smålån så raskt som mulig.

Småting dere kan gjøre i hverdagen:

- Sett av en bestemt sum i uka til mat, og ta ut penger til dette formålet. Bruk KUN kontanter til matinnkjøp, da holder du deg lettere innenfor budsjettet.

- Gjør det samme når dere skal på byen og legg igjen kortet hjemme.

- Bruk handleliste når dere handler, og hold dere til den.

- Gå tilbake til det gamle lørdagssnopet, dvs brus, snop og digg hører helgen til, ikke hverdagene. Mange kan spare et par hundrelapper i uka på det.

- Lån bøker, filmer og musikk på biblioteket istedet for å kjøpe nytt.

Gjest Gjest_mia_*
Skrevet

Takk for kjempegode tips!

Det er jo slkt en egentlig er klar over.. men om en ikke får høre det fra andre, så går det ikke så lett inn..

og så er det jo noe en må sett seg ned og "sette av tid til" å få utført. altså det å skrive det budsjettet, men ja, det er nok absolutt verdt det!!!!

Jeg ser også at jeg bør minske tlf regningen. Kanskje melde meg ut av treningsstudio for en tid. Droppe så pass mye (dyr!) kaffe latte osv...

Der er jo mye ekstra som bare dukker opp hver bidige mnd. Ting en sikkert kan bli mer klar over, om en får det ned på papiret.

Jeg må bare bli flinkere.....

så mye jeg vil bli flinkere til ;) og om jeg tar meg tid, så går det da sikkert.. regnes nemlig for å være e ganske fornuftig og økonomisk person, men det er pga jeg jobbet masse i tillegg til studier for å få ting til å gå opp.. da blir en bare utbrent på sikt - fann jeg ut...

takk for tips!

bare å komme med fler.. styrker motivasjonen :)

Gjest Elfrida
Skrevet

Det er litt jobb å sette opp et budsjett, men du kommer til å være glad for det etter hvert! Juster når det kommer endringer, når inntekter eller utgifter endrer seg, så har du en mye bedre oversikt over din egen økonomi. Det blir lettere å planlegge på lang sikt, som sparing til spesielle ting, og utgifter som årsavgift, nrk-lisens og lånekassa kommer ikke som julaften på kjerringa lenger, for det har du satt av penger til på forhånd.

Skrevet
Det er litt jobb å sette opp et budsjett, men du kommer til å være glad for det etter hvert! Juster når det kommer endringer, når inntekter eller utgifter endrer seg, så har du en mye bedre oversikt over din egen økonomi. Det blir lettere å planlegge på lang sikt, som sparing til spesielle ting, og utgifter som årsavgift, nrk-lisens og lånekassa kommer ikke som julaften på kjerringa lenger, for det har du satt av penger til på forhånd.

Det er sant. Jeg har ført budsjett de siste fire årene, og jeg fører opp inntekten min som er stabil hver måned, alle regninger som jeg vet kommer på de enkelte månedene og til slutt har jeg disponibelt beløp etter at alt av utgifter er ført inn. Veldig kjekt, og bryet verd å ta seg tid til. :)

Skrevet

Bare kjøpe bensin på bensinstasjonen.

Drikke mer vann og mindre brus. Kjøpe bruskasser på Meny til 89 kroner+pant... Istedetfor hele tiden ei flaske her og ei flaske der...

Gjest Tralla la
Skrevet

Du nevnte shopping. Hva med å bytte klær du er lei av, med en eller flere venninner? Rydd i skapet og stapp det du ikke bruker i poser og ha byttekveld. Har flere ganger gjort dette selv, og kommet hjem med masse "nye" klær. Nesten like stas som å handle i butikker.

Skrevet

I tillegg til å lage budskjett bør du føre regnskap slik at du ser hva du faktisk bruker på ulike poster. Vi har det slik, og det er så utrolig greit å se hva en har brukt, og hva en har råd til.

Dersom du vil kutte ned forbruket litt, så "velg bort" en unødvendighet hver dag. Da har du spart ganske mye på ei uke i forhold til hva du ville brukt om du ikke tenkte slik. (det hørtes helt dust ut, men jeg har gjort det, og det er deilig å kjenne at en sparer litt)

Gjest Gjest_mia_*
Skrevet

takk takk takk! :)

mange veldig bra tips - det setter jeg innmari stor pris på! Ja, jeg SKAL bli mer økonomisk ;)

Vet jeg er fornufig og flink egentlig... men det har bare blitt så altfor enkelt å bli litt for unødvendig "sløsete" med penger, når en daglig beveger seg gjenom kjøpesentre.....

men nå er jeg innstilt på en liten endring!

Satte meg ned med samboer i går kveld. Sammen satt vi opp et felles budsjett over utgifter i løpet av et år.

i tillegg til at vi noterte ogg avgifter som vi årlig betaler, som årsavgift, nrk lisens, forsikringer til oss selv og hunden, bompengeavgift osv, noterte vi oss også alle vanlige, mnd.utgifter som husleige,boliglån,treningsenter osv. Blir mye mer enn en tenker over!!!

Fordelte mnd.utgiftene mellom oss slik at det ble rettferdig i forhold til inntekt (jeg er student med deltidsjobb, han i full jobb) samt fann ut hvor mye vi bør prøve sette av til "faste utgifter" i året.. og det var egentlig masse!

Det dukker nok garantert opp flere faste utgifter som vi har glemt, men det var da i allefall en start!

Takk for tipset!!!! :)

Ja, ideen med "klesbyttedag" med venninner var jo super! Det tror jeg så absolutt jeg skal foreslå. For hvem er det vel ikke som har skapet fult av klær en faktisk ikke bruker?....

Fast matvarehandledag i uka. Tenkt på det, og nå tror jeg vi skal begynne med det ja! og handle maten med kontanter ;)

og ja, det er mye unødvendig vi daglig kjøper... masse en "trenger" der og da, som en på sikt ikke har despor bruk for... Jeg skal bli flinkere der. Selvsagt av og til "unne"meg noe. men da skal jeg trenge det!

Ta med vannflaske hjemmefra og slippe kjøpe i kiosk foreksempel. Evt. kjøpe i matvarebutikk om det er "krise". Magasiner, kaffe latte osv. er som regel unødvendig.. seff - en kafe tur med en venninne er jo så koselig av og til , men en behøver ikke droppe innom kaffestedet hver gang en går forbi.

Bare kom med fler tips ! Jeg tar i mot alt. blir utrolig inspirert av å lese :)

takk ! :)

Skrevet

Supert med en sparetråd!

Jeg sparer endel penger på å sette meg ned en dag i uka og planlegge middag for en uke i strekk. Som dere handler jeg en gang i uka (+evt supplere med melk og brød imellom, men da får jeg ikke lov til å kjøpe alt mulig annet!). Jeg prøver å tenke gjennom hva jeg skal bruke grønnsakene til, slik at jeg får brukt de opp. Før var jeg håpløs, for jeg kjøpte masse grønnsaker fordi jeg hadde lyst på dem når jeg sto i butikken, men de lå og mugna i kjøleskapet. Nå kjøper jeg bare et par grønnsaker om gangen. Favoritter er løk, gulrot og broccoli. De steker jeg sammen med kylling, svin eller oksekjøtt i stekepanne, og tilsetter hvitløk, ingefær og soyasays. Blir aldri lei smaken!

Et ekte studenttips er dette: (Jeg studerer i nærheten av en bensinstasjon som har kaffeavtale) Kjøp en kaffeavtale-kopp. Gå dit og hent kaffe hele året i steden for å kjøpe kaffe i skolens kanting (som oftest smaker kantinekaffen pyton også.)

For 99 kr får man gratis kaffe et helt år! Det tilsvarer kanskje 10-20 kaffekopper fra kantina...

Apropos bensinstasjon, så vil jeg gjerne gjenta noe en annen sa over her. IKKE kjøp noe annet enn bensin på bensinstasjonen. Alle varer er faktisk svindyre sammenlignet med butikk. En veldig bortkastet måte å sløse bort pengene sine på!

Et siste tips:

Det er litt "morsomt" å bli økonomisk når man går inn for det! Bruk litt tid en gang i uka til å se over ukens pengebruk (for å føre regnskap en periode er veldig lurt). Da ser du lett hvor "utskeielsene" kommer, og om du har lyst til å gjøre noe med det "neste gang" en slik situasjon oppstår. Når du følger med fra uke til uke og ser at dere er blitt mer økonomiske, er det tilfredsstillende å vite for seg selv at dere er FLINKE! Det er lov å være stolt av det!

Selvsagt skal man kunne skjeie ut av og til. Poenget er at du har mer oversikt over helheten, og VET når det går an, uten å "gå konkurs" etterpå! Og det er lov å flotte seg med noe, men man blir bevisst på at man ikke gjør det hele tiden.

Skrevet

Noen flere tips:

* Avslutt medlemsskap og abonnement, for eksempel treningssenter, bokklubber og ukeblader.

* Sjekk hvilke rabatter du har tilgang på som student. Ofte finnes det gode rabattordninger hos frisør, bokhandel, treningssenter osv.

*Som nevnt før: planlegg innkjøp. Kjøp for eksempel frukt på matbutikken og ta med på skole/jobb, ikke kjøp i kiosk eller kantine.

*Ta med matpakke hjemmefra

Selvfølgelig trenger man ikke være superøkonomisk og følge alle rådene hele tida, men er man flink i det daglige er det morsommere å skeie ut med et kafébesøk innimellom for da kan man gjøre det med god samvittighet. :)

Veldig inspirerende tråd!

Skrevet

Test ut alt av lavprisvarer (First Price, Euroshopper, Eldorado etc.) og finn ut hva dere liker av dette, mye penger å spare, men ikke alle varene er like gode. Legg også merke til varer som er spesielt lavt priset grunnet prissammenlikningen mellom kjedene (f.eks. 4 fruits te som ofte koster 5 kr osv.).

• 2 uker senere...
Skrevet

Hvis du er så heldig å ha en fryser så kan du bruke et godt gammelt husmortips. Kjøp matvarer som er på tilbud, lag "halvferdige" middager som du fryser ned. Jeg kan forklare hva jeg mener med halvferdige middager. Når matbutikken vår har grillede kyllinger på tilbud kjøper jeg 3-4 stykker. Så deler renser jeg dem og legger kjøttet i passende porsjonsposer som jeg fryser ned. Da er det innmari enkelt å ta opp en pose og ha i gryta når man får lyst på kyllinggryte og det sparer man ganske mye penger på. Jeg gjør det samme med middagspølser. Tar av skinnet og skjærer opp i riktige biter før jeg fryser ned. Bare å ta rett ut av fyseren og ha oppi gryta når du skal lage pølsegrateng. Til pizza kjøper jeg karbonadedeig og steker sammen med løk, sqyashterninger og sjampinjong før jeg tar i pizzasaus. Fryser ned i porsjoner (bare å ta ut av fryseren og over i kjøleskapet om morgenen når du skal ha pizza om kvelden). I det siste har jeg faktisk blitt så "ekstrem" at jeg kjøper grønnsaker nå om høsten og forveller. (Vask godt, skjær opp i passende biter, kok i masse vann 3-4 minutter, sil gjennom dørslag, spyl noen minutter med kaldt vann, la vannet renne av og frys i passelige porsjoner). Dette er sundt og bra for grønnsakene er ekstra næringsrike nå om høsten og det er økonomisk. Jeg baker også brød selv, men så har jeg bakemaskin. (Og det tar tid, så det ville jeg ikke prioritert når jeg var student. Da bør man bruke tid på å lese. De øvrige tipsene passer imidlertid også for en student for de gjør at du sparer masse tid når du skal lage middag hver dag, i tillegg til at du sparer penger.

Skrevet

Følg med på matbutikken, og handle inn når de har tilbud på ting du ofte bruker. Jeg og mannen ramlet innom rema i romjulen et år, siste dag før langhelg, og de hadde visst blitt sittende med mye kjøttdeig til overs (ikke utgått på dato). De solgte kjøttdeig til 15 kr pr stk, noe som er veldig billig, vanligvis koster de 35 eller 40. Vi kjøpte sikkert 20 stk og puttet i fryseren, så hadde vi kjøttdeig i 8-9 mnd.. Samme med koteletter, vanligvis koster det ganske mye, spesielt de ferske på isoporbrett. Noen ganger selger de frosne koteletter til 30-35 kr kiloen, og da må man hamstre.

Et annet tips fra meg er å ha et mantra i klesbutikken. Selv om man går på H&M, og "bare" kjøper litt og det er jo såå billig, så blir det penger ut av det. Når jeg prøver klær, så er jeg streng og kjøper kun ting jeg VIRKELIG liker. For det er jo kun de tingene jeg kommer til å bruke mye og virkelig sette pris på. De dyreste klærne er jo de du kjøper og bare halvveis liker, og derfor knapt bruker.. uansett prisen på dem. Krever at man leter litt mer, men da får man en garderobe som ikke er svinedyr, men kun inneholder ting man liker ;)

Skrevet

Når det gjelder kaffe latte: Kjøp et cappucino-sett som gjør at du kan lage slike godsaker hjemme.

Fant akkurat en Bialetti Mukka Express, som gir det muligheten til å lage alt i en omgang

http://www.decuisine.co.uk/cookshop/tea_co...ka-express.html

(Definitivt julegavetips fra meg til familien!)

Det tar ca 15 min. å lage på komfyren hjemme, men det går jo fint om morgenen. Da får man kanskje dekket det behovet uten at det koster skjorta.

Jeg tror det er veldig greit å ha to kontoer, en du har et kort til og en du bare kan nå gjennom nettbank. Overfør en god del penger til den kontoen hver måned, og ikke flytt penger tilbake. Her i huset har vi i tillegg en felleskonto som begge har kort til, som vi bruker til alle fellesutgifter. man må jo være enige om hva man skal bruke dette til, men poenger er å kun sette av så mye penger man faktisk trenger, og ikke måtte sette inn mer penger etterhvert.

Skrevet

Jeg ble skikkelig inspirert av denne tråden.

Nå har jo jeg bare bodd for meg selv i 2 uker eller noe, men det er en god vane og innarbeide..

Jeg var å hendla tidligere i dag, handlet jeg middag for i morgen også.

Jeg er så lei av å gå i butikken annehver dag, og jeg kommer nesten alltid hjem med en 5 pakkning kinder maxi, og smurfe puter!

Men jeg er så usikkert enda på hvor mye vi bruker (vi har satt budsjett for lenge siden)

Jeg er jo ikke vant med å betale regninger osv. Har ikke fått strøm regning enda, så alt er så uviss enda.

Men jeg skal værtfall begynne med å hendle mat sjeldnere, og tenke mer på pengene.

Skrevet

Gode tips her :)

En ting til: Prøv å bli litt gnien! ;) Hver gang du skal kjøpe noe, tenk på om du trenger det, om det er nødvendig, om det er verdt prisen eller om det kan vente til neste måned. Vil bare si at denne metoden fungere best som en liten diskusjon i eget hode, skal en diskutere slik med partner eller venninner, blir det lett kjipt eller det kan utvikle seg til en krangel... Bruk metoden bare for å "oppdra" deg selv litt (og for all del - ikke prøv å "oppdra" andre!).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...