Gjest Gjest_*Anne*_* Skrevet 16. august 2006 #1 Skrevet 16. august 2006 Til dere med katt. Hva gjør dere med pus når dere drar på ferie ? Vi pleier å holde ham inne i huset, og la en nabo komme innom for å gi ham mat, vann og litt kos hver dag. Føler det er litt usikkert dersom han skal gå ute mens vi er borte. Hva om han blir påkjørt, ikke kommer hjem om kvelden osv. Synes ikke jeg kan pålegge naboen det ansvaret med å sørge for at han kommer i hus hver dag. Er det noen av dere som har erfaring med kattepensjonat ? Var og sjekket litt på nettet, men syntes det så litt stusselig ut med små bur, selv om hvert bur også hadde en luftegård. Noen med erfaringer som de har lyst til å dele ? Vil jo at pus skal ha det best mulig selv om ikke vi er hjemme.
Gjest gjest1 Skrevet 16. august 2006 #2 Skrevet 16. august 2006 Skjønner problemet ja! Vi har også tenkt på pensjonat til tider, men det var så dyrt, og det virket ikke særlig trivelig for lille-tassen, så vi fikk svigerinnen min til å passe pus istedet (vi var borte i 5 uker, og jeg hadde ikke hjerte til å sende han på et pensjonat....Virker så stusselig!). Ellers så har mine foreldre passet han (hvis det dreier seg om èn uke, f.eks) Ett tips: ikke vær redd for å spørre og "plage" familie og venner når det gjelder pass- mange synes det er koselig å "ha" katt for en stakket stund...!
Arkana Skrevet 16. august 2006 #3 Skrevet 16. august 2006 De første årene vi hadde katt brukte vi kattepensjonat. Jeg vet ikke hvor du bor, men vi har veldig god erfaring med Standal. Jeg vet katten får godt stelll og kos der. Etterhvert spurte naboen vår, som også har katt, om vi kunne passe hennes når hun var på ferie og til gjengjeld passer hun vår. Det fungerer veldig bra! I tillegg flyttet broren min til Oslo i fjor, og han bor bare noen minutter unna så han kan også passe hvis det er behov for det. Det beste er jo om katten får være i sine vante omgivelser.
Gjest Gjest_sassy_* Skrevet 17. august 2006 #4 Skrevet 17. august 2006 Dette var den første sommeren med katt for meg, og det var kun en uke vi skulle på ferie og siden det var her i landet så tok vi katten med oss. Og hun koste seg. Og jeg kommer vel til å ta henne med senere også når vi skal feriere her i landet, når vi er bofast på en hytte e.l. Ellers har vi familie som mer enn gjerne tar vare på henne hvis vi drar til utlandet. Jeg føler meg ikke helt bekvem med at naboer skal passe henne, hadde nok gått rundt og bekymret meg for hvordan hun hadde det eller om hun var blitt borte. Hun kan selvfølgelig bli borte når noen i familien passer henne også, men jeg tror at de får en mer eierfølelse for henne når hun hører til familien. Ellers så fleiper familien med at de skal skaffe meg en flaske valium, de syns jeg er en veldig bekymret katteeier.
Lilith Skrevet 17. august 2006 #5 Skrevet 17. august 2006 Hvis du bor i Oslo, kan du kontakte www.passeriet.no. Marika kommer hjem til deg mens du er på ferie og tar inn post, vanner planter og passer de små vennene dine. Hvert besøk koster ca 250, mener jeg å huske, og jeg er i hvert fall veldig fornøyd!
Scorpina Skrevet 17. august 2006 #6 Skrevet 17. august 2006 Skjønner problemet ja! Vi har også tenkt på pensjonat til tider, men det var så dyrt, ....← Hvor mye kostet det der dere hadde sett?? Vi har et kattepensjonat/hotell her hvor jeg bor (sånn ca 30 min kjøring utenfor byen) Jeg derimot er superfornøyd med hvordan alt er lagt til rette for kattepusene og dama som eier hele greia har holdt på med dette i ørten år. Leste nå i sommer at et NYTT kattepensjonat nærmere byen skal åpne snart. Jaggu på tide!! Jeg har ingen betenkeligheter om å levere katta mi fra meg til et slikt sted. Men, jeg VET jo også at de som driver dette er seriøse og VET hva de holder på med. Jeg ville IKKE hatt hjerte til å la katta være alene i f.eks fjorten dager, SELV om noen kom å så til katta èn gang i døgnet med mat, vann og litt kos... Det blir for lite, sjøl for ei katt. (katter er jo veeeldig selvstendige da og mange vil bestemme selv når de skal koses på hehe...) Det er tryggheten - både for meg som eier og for kattepusen vår. Skal JEG ha det godt i ferien (les: Slappe av og vet at han har det bra) må katta mi også ha det godt! Så enkelt er det.
Lilith Skrevet 17. august 2006 #7 Skrevet 17. august 2006 Kattepensjonat passer for noen katter, men ikke for alle. Noen katter er sky og veldig knyttet til hjemmet, og trives best der. Mine er sånn, og derfor er passeriet en god løsning for meg når jeg skal bort en helg, eller en liten uke. Noe lenger enn det, og jeg forsøker å finne en annen løsning - helst å sette dem bort til noen de kjenner godt. Katter er forskjellige, de òg
Scorpina Skrevet 17. august 2006 #8 Skrevet 17. august 2006 Absolutt Lilith!!! Det har du helt rett i. Katter er som oss mennesker. Veldig individuelle. Men, må man så MÅ man. Første gang vi skulle bort fra han (2 uker til Bulgaria) så ringte jeg etter to dager til R. (hun som driver "hotellet") Hun fortalte at Chiwas hadde stura litt etter at vi dro. Han hadde spist veldig lite men drukket bra. Stort sett oppholdt seg i rommet sitt og lekt lite, men det virka som han kom seg til... Ringte etter halvannen uke igjen og da fortalte R. at han storkosa seg. Spiste og sov godt. Lekte med de andre kattene og hadde det virkelig okey. Året etter når vi skulle levere han til R. ringte jeg etter 3 dager og da sa hun at han hadde tatt seg godt til rette allerede samme kveld. Ingen sturing eller no sånt. Så, han huska vel at "her er det bra å være". I år hadde det gått utroolig bra. Han begynte dog å "gaule" når vi skulle henta han hjem. Han satt i buret og mjauuua så sårt....og så ut av vinduet retning pensjonatet. I vinduet der satt ei pusi og så på ham og mjaua tilbake. Aaawww....kjærlighetssorg hehe...
Nita Skrevet 17. august 2006 #9 Skrevet 17. august 2006 Jeg vurderer å anskaffe meg en katt, men siden jeg ikke har nettverk her jeg bor, vil jeg jo være avhengig av kattepensjonat o.l. hvis jeg skal ut å reise. Det hadde derfor vært interessant å vite litt om hva dere betaler for å ha pusen på pensjonat og lignende steder
Gjest Kitten Skrevet 17. august 2006 #10 Skrevet 17. august 2006 Jeg har alltid hatt noen kommer innom og ser etter kattene. de siste årene har jeg fått søstern til å bo hos meg, men det er fordi vi har to hunder som også trenger pass... Så feriene her i huset er svært planlagte..
MiniMjau Skrevet 17. august 2006 #11 Skrevet 17. august 2006 Hjemmepass koster ca 250,- pr gang, som regel en times besøk pr dag. Så da er katten alene de andre 23 timene. Ikke holdtbart for lengre ferier. Jeg allierer meg med venner, kjente, familie. De som passer pusen min nå, er såååå glad for å kunne ha katt å kose med og passe på for en periode.
Arkana Skrevet 17. august 2006 #12 Skrevet 17. august 2006 Standal tar 150 kroner døgnet for en katt (50 kroner ekstra i skoleferier). De har fått svært gode anmeldelser i Aftenpostens tester og vi er kjempefornøyde.
ajax- Skrevet 17. august 2006 #13 Skrevet 17. august 2006 Vi får noen venner til å komme innom å fylle på mat ( har forautomat) og ellers går kattene som de ønsker da vi har kattedør .
*Lene* Skrevet 18. august 2006 #14 Skrevet 18. august 2006 (endret) Hvis du bor i Oslo, kan du kontakte www.passeriet.no. Marika kommer hjem til deg mens du er på ferie og tar inn post, vanner planter og passer de små vennene dine. Hvert besøk koster ca 250, mener jeg å huske, og jeg er i hvert fall veldig fornøyd! ← Skriver under på denne. Vi bruker også Marika til våre 2 katter, og hun er super I tillegg har vi kattedør, slik at kattene kommer og går som de vil! Endret 18. august 2006 av *Lene*
Linn3c Skrevet 18. august 2006 #15 Skrevet 18. august 2006 Me har plassert vår pus hos mamma og pappa i flytte-/ferie-perioden vår. Er utan fast bopel i ein månad, så då tenkte me at pusen hadde det best ein stad ho har vore tidlegare.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå