Gjest gjesten Skrevet 16. august 2006 #1 Skrevet 16. august 2006 Det diskuteres mye interessant om voldtekt her om dagen, men jeg har en problemstilling som kan være lurt å ha i en egen tråd. Slik at ikke de man har sporer over på feil emner og moderatorene får en kjempejobb.. Det fokuseres på menn og kvinners ansvar i forbindelse med voldtekt. Men hva er voldtekt? Er det voldtekt når man blir slått, tvunget eller truet til å ha seksuell omgang med noen? Ja, ifølge lovverket. Selvsagt knusende enig i en slik beskrivelse. Men så er det alle disse gråsone-voldtektene som diskuteres... Hva om ei jente (vil dere diskutere menn så for all del, men jeg spør om jentene) blir med noen hun er hypp på, og sender disse såkalte signalene. Det ene fører til det andre, og til slutt er det sex i bildet. Er det da voldtekt om hun egentlig ikke vil, men faktisk ikke gjorde motstand, prøvte å trekke seg bort fra situasjonen eller sa nei? Hvordan kan "overgriperen" vite at dette er noe som ikke ønskes, når jenta ikke gir tegn til dette på noen som helst måte? Hvordan kan han vite at sexen er "avlyst" om jenta ikke sier et pip eller gjør motstand? Etter hva jeg vet ligger de fleste jenter stille som..ja, mus. Hvordan se forskjell på ei som er kjedelig i senga og ei som ligger og tenker "herregud dette er voldtekt for dette vil jeg ikke!"? Og igjen, kan det defineres som voldtekt?
Gjest Gjest Skrevet 16. august 2006 #2 Skrevet 16. august 2006 Det diskuteres mye interessant om voldtekt her om dagen, men jeg har en problemstilling som kan være lurt å ha i en egen tråd. Slik at ikke de man har sporer over på feil emner og moderatorene får en kjempejobb.. Det fokuseres på menn og kvinners ansvar i forbindelse med voldtekt. Men hva er voldtekt? Er det voldtekt når man blir slått, tvunget eller truet til å ha seksuell omgang med noen? Ja, ifølge lovverket. Selvsagt knusende enig i en slik beskrivelse. Men så er det alle disse gråsone-voldtektene som diskuteres... Hva om ei jente (vil dere diskutere menn så for all del, men jeg spør om jentene) blir med noen hun er hypp på, og sender disse såkalte signalene. Det ene fører til det andre, og til slutt er det sex i bildet. Er det da voldtekt om hun egentlig ikke vil, men faktisk ikke gjorde motstand, prøvte å trekke seg bort fra situasjonen eller sa nei? Hvordan kan "overgriperen" vite at dette er noe som ikke ønskes, når jenta ikke gir tegn til dette på noen som helst måte? Hvordan kan han vite at sexen er "avlyst" om jenta ikke sier et pip eller gjør motstand? Etter hva jeg vet ligger de fleste jenter stille som..ja, mus. Hvordan se forskjell på ei som er kjedelig i senga og ei som ligger og tenker "herregud dette er voldtekt for dette vil jeg ikke!"? Og igjen, kan det defineres som voldtekt? ← Dette var så hinsides all virkelighet og til de grader et overgrep mot de som allerede har blitt voldtatt - jeg håper moderator sletter tråden.
Gjest Bellatrix Skrevet 16. august 2006 #3 Skrevet 16. august 2006 Har man ikke gitt uttrykk for at man ikke vil kan selvsagt ikke mannen beskyldes for voldtekt. Med mindre hun ikke var i stand til å si nei.
Gjest Gjest_jente_* Skrevet 16. august 2006 #4 Skrevet 16. august 2006 Dette var så hinsides all virkelighet og til de grader et overgrep mot de som allerede har blitt voldtatt - jeg håper moderator sletter tråden. ← Nå må du gi deg Dersom du ble støtt av dette ja da har du et alvorlig problem. I det gitte eksempelet over er da vitterlig ikke voldtekt. Det minste en mann må kunne forlange er da at jenta sier NEI !!
Gjest gjesten Skrevet 16. august 2006 #5 Skrevet 16. august 2006 Har man ikke gitt uttrykk for at man ikke vil kan selvsagt ikke mannen beskyldes for voldtekt. Med mindre hun ikke var i stand til å si nei. ← ja selvsagt, om hun er dopet eller noe sånn!
Duracell Skrevet 16. august 2006 #6 Skrevet 16. august 2006 Dette var så hinsides all virkelighet og til de grader et overgrep mot de som allerede har blitt voldtatt - jeg håper moderator sletter tråden. ← Jeg synes det er en interessant debatt! Spesielt i disse dager, hvor det ropes mye om voldtekt. Utrolig tragisk for de som opplever voldtekt, jeg kan ikke begynne å forestille meg hvordan det må være å få sin kropp krenket på den måten, få sin personlighet nærmest kvestet... Men jeg synes det er bra å diskutere, for det må da nødvendigvis en annen person til for at det skal bli en voldtekt, og hvordan kan denne personen kjenne sitt ansvar når han/hun ikke blir gjort oppmerksom på det?
Gjest gjesten Skrevet 16. august 2006 #7 Skrevet 16. august 2006 Jeg synes det er en interessant debatt! Spesielt i disse dager, hvor det ropes mye om voldtekt. Utrolig tragisk for de som opplever voldtekt, jeg kan ikke begynne å forestille meg hvordan det må være å få sin kropp krenket på den måten, få sin personlighet nærmest kvestet... Men jeg synes det er bra å diskutere, for det må da nødvendigvis en annen person til for at det skal bli en voldtekt, og hvordan kan denne personen kjenne sitt ansvar når han/hun ikke blir gjort oppmerksom på det? ← Ja det er mitt poeng også! Man blir jo med hjem til fremmede hele tiden i disse dager, onenightsstand er legitimisert og kvinners seksuelle frigjøring har ført til at kvinnene også går aktivt ut for å ha spennende sex med nettopp: fremmede. Når man ikke kjenner hverandre, men ting ser ut til å lede opp til sex, har da ikke den som ikke vil et ansvar i å informere om dette? Jeg ville følt meg passe ekkel om jeg hadde sex med ei jente som etterpå sa hun følte seg misbrukt! Skitten, rett og slett.. Lurt, tilogmed, i ekstreme tilfeller?
Leo Skrevet 16. august 2006 #8 Skrevet 16. august 2006 Er det da voldtekt om hun egentlig ikke vil, men faktisk ikke gjorde motstand, prøvte å trekke seg bort fra situasjonen eller sa nei? Hvordan kan "overgriperen" vite at dette er noe som ikke ønskes, når jenta ikke gir tegn til dette på noen som helst måte? Hvordan kan han vite at sexen er "avlyst" om jenta ikke sier et pip eller gjør motstand? Etter hva jeg vet ligger de fleste jenter stille som..ja, mus. Hvordan se forskjell på ei som er kjedelig i senga og ei som ligger og tenker "herregud dette er voldtekt for dette vil jeg ikke!"? Og igjen, kan det defineres som voldtekt? ← Straffeloven kaller det ikke voldtekt, men jfr. § 200, så er det like fullt straffbart: § 200. Den som foretar seksuell handling med noen som ikke har samtykket til det, straffes med bøter eller fengsel inntil 1 år. "Populærbetegnelsen" er "uaktsom voldtekt" og bestemmelsen har vært svært omdiskutert bl.a. nettopp p.g.a det du nevner. Selv synes jeg vel også at den er i grenseland siden det, i hvert fall i enkelte tilfeller, vil være nærmest umulig for den som utfører overgrepet å vite at det føles som et overgrep. Det står for meg som nærmest utenkelig at det skal være helt umulig å uttrykke et "nei" eller på annen måte tilkjennegi at man ikke ønsker å være med lenger. (Overgrep i yrkessammenheng eller andre "skjeve maktforhold" ser jeg bort fra, siden disse reguleres av andre bestemmelser i Straffeloven). Dette var så hinsides all virkelighet og til de grader et overgrep mot de som allerede har blitt voldtatt - jeg håper moderator sletter tråden. ← Jeg forstår ikke helt hva du mener? Hvordan kan du tolke dette innlegget som et overgrep mot de som allerede har blitt voldtatt :klø:
Gjest Gjesta Skrevet 16. august 2006 #9 Skrevet 16. august 2006 Kanskje jeg er rar, men jeg skjønner ikke helt at man totalt kan unngå å merke om den man ligger med er med på det som skjer eller ikke. :klø: Og voldtekt eller ikke, jeg skjønner ikke at noen kan ha glede av å ligge med noen som tydeligvis ikke koser seg. Jeg tror det kan gå an å føle seg voldtatt uten at den som voldtok kan ta ansvar for det som skjedde. Men da bør man kanskje kalle det noe annet enn voldtekt?
Leo Skrevet 16. august 2006 #10 Skrevet 16. august 2006 Kanskje jeg er rar, men jeg skjønner ikke helt at man totalt kan unngå å merke om den man ligger med er med på det som skjer eller ikke. :klø: Og voldtekt eller ikke, jeg skjønner ikke at noen kan ha glede av å ligge med noen som tydeligvis ikke koser seg.← Litt av problemet er vel at slike situasjoner gjerne oppstår når en eller begge er ruset og da er vel ikke alltid sansene helt med. I tillegg kjenner partene ofte hverandre dårlig. Jeg tror det kan gå an å føle seg voldtatt uten at den som voldtok kan ta ansvar for det som skjedde. Men da bør man kanskje kalle det noe annet enn voldtekt? ← Jeg har heller ingen problemer med å forstå det og det kalles da heller ikke voldtekt formelt sett. Det bør det heller ikke gjøre siden det verken involverer psykisk eller fysisk vold (Også regulert av andre bestemmelser i Straffeloven). Hva man skal kalle det, vet jeg ikke helt, men de fleste setter det vel på kontoen for "mindre heldige seksuelle opplevelser"...
Gjest Gjest Skrevet 17. august 2006 #11 Skrevet 17. august 2006 Offeret vil som regel tape slike saker, fordi det sjelden kan bevises. Imidlertid har man jo eks tilfeller av kvinner som har blitt voldtatt av sin mann flere ganger over lengre tid, og ikke lenger makter motstand. Om en kvinne ligger og gråter helt urørlig mens man har sex med henne, og man tidligere har voldtatt henne gjentatte ganger, ja så kan det tenkes mannen kan dømmes. Fordi han burde visst at hun ikke ville.
Gjest Elfrida Skrevet 17. august 2006 #12 Skrevet 17. august 2006 Etter hva jeg vet ligger de fleste jenter stille som..ja, mus. Hvordan se forskjell på ei som er kjedelig i senga og ei som ligger og tenker "herregud dette er voldtekt for dette vil jeg ikke!"?←Etter hva jeg vet (jeg har ikke hatt sex med noen jenter, men jeg har snakket om sex med en god del) så ligger ikke de fleste jenter stille som mus. Hvis jeg ramla til sengs med en som lå dønn stille i senga ville jeg spurt om noe var i veien, og om vi kanskje skulle spare sexen til en annen gang.
Gjest Bellatrix Skrevet 17. august 2006 #13 Skrevet 17. august 2006 Kanskje jeg er rar, men jeg skjønner ikke helt at man totalt kan unngå å merke om den man ligger med er med på det som skjer eller ikke. :klø: Og voldtekt eller ikke, jeg skjønner ikke at noen kan ha glede av å ligge med noen som tydeligvis ikke koser seg. ← Enig. Har man sex og nyter det så ligger man neppe stille som en mus.
Gjest Sorte Får Bææ Skrevet 17. august 2006 #14 Skrevet 17. august 2006 (endret) Det er egentlig ikke verre for mannen at han lar være, hvis han er i tvil om hun vil. De som ikke er født i går, skjønner når hun vil eller ikke. Er hun dopet, sterkt beruset bør man også la være. Endret 17. august 2006 av Slangen
Gjest Gjest Skrevet 17. august 2006 #15 Skrevet 17. august 2006 Det er egentlig ikke verre for mannen at han lar være, hvis han er i tvil om hun vil. De som ikke er født i går, skjønner når hun vil eller ikke. Er hun dopet, sterkt beruset bør man også la være. ← Søren, skrev masse bra og så sletta jeg det.. Det jeg skulle si var om hva om begge er pærefulle og ingen egentlig får helt med seg at man har sex? Og det er jo ikke alle som er seksuelt oppegående, det finnes jo folk som ikke er vant til sex og iallefall ikke onenightsstands. Hvordan da vite hvordan lite villige folk ser ut..? Vanskelig problemstilling! Ja, og så var jeg helt enig i innlegget jeg siterte!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå