Gjest Gjest Skrevet 16. august 2006 #1 Skrevet 16. august 2006 Les innlegget mitt en gang til, er du snill. Jeg er heller ikke uvant med dagpendling og lang reisetid. 20-40 minutter er ikke lang reise til jobb. I eksempelet snakker jeg om avstander som er så lange at man må flytte, underforstått ikke rekker å reise fram og tilbake hver dag. ← Det er da mange som er ukependlere. Ja, mange er da borte på jobb i uker i strekk, så det er ikke noe nytt eller enestående for de som bor usentralt. Jeg synes det sier seg selv at man ikke kan være bosatt på en plass der man ikke kan forsørge seg selv. Man kan ikke bare overlate det ansvaret til den norske stat.
Gjest Gjesta Skrevet 16. august 2006 #2 Skrevet 16. august 2006 (endret) Gjest 21:27 Jeg er helt enig med deg! Jeg sitter bare her og reflekterer litt over dette landet vårt. Norge er et land for spesielt interesserte, og svært mange steder er det vanskelig, kanskje umulig å få jobb uten å måtte flytte fra familien. Hva er det vi, altså samfunnet, vil? Skal vi avfolke bygdene våre fordi vi sentraliserer arbeidsplassene? Skal vi gi en slags "bosetningsstøtte" (a la landbrukstilskudd) eller bør vi gjøre noe for å få aktivitet der folk bor spredt? Men nå er vi på viddene i forhold til trådens opprinnelige innhold. Jeg tror jeg ber en moderator dele tråden... Endret 16. august 2006 av Tispa
Gjest Gjest Skrevet 16. august 2006 #3 Skrevet 16. august 2006 Gjest 21:27 Jeg er helt enig med deg! Jeg sitter bare her og reflekterer litt over dette landet vårt. Norge er et land for spesielt interesserte, og svært mange steder er det vanskelig, kanskje umulig å få jobb uten å måtte flytte fra familien. Hva er det vi, altså samfunnet, vil? Skal vi avfolke bygdene våre fordi vi sentraliserer arbeidsplassene? Skal vi gi en slags "bosetningsstøtte" (a la landbrukstilskudd) eller bør vi gjøre noe for å få aktivitet der folk bor spredt? Men nå er vi på viddene i forhold til trådens opprinnelige innhold. Jeg tror jeg ber en moderator dele tråden... ← Fortsetter litt med å være på viddene I Finnmark har de Finnmarkstillegget, og i indre Troms bor de i skatteparadiset (sier de som bor i Lyngen) Jeg mener at de også har ekstra barnetrygd. Så ja, hvorfor ikke skattefordeler til de som bor usentralt. Tilbake til pendlerlivet. Mange av de jeg kjenner der den ene parten pendler sier at selvsagt er det slitsomt å være hjemme alene med barna i opptil 3 uker i strekk. Pendleren sier at når man er ute på jobb så jobber man mye mer enn man gjør om man har en vanlig jobb. Men når familien er samlet så har de muligheter til å bruke mye tid på familien, og de voksne blir nesten forelsket på nytt. Kan ikke se at det skal være så negativt.
Gjest Gjesta Skrevet 16. august 2006 #4 Skrevet 16. august 2006 Fortsetter litt med å være på viddene I Finnmark har de Finnmarkstillegget, og i indre Troms bor de i skatteparadiset (sier de som bor i Lyngen) Jeg mener at de også har ekstra barnetrygd. Så ja, hvorfor ikke skattefordeler til de som bor usentralt. Tilbake til pendlerlivet. Mange av de jeg kjenner der den ene parten pendler sier at selvsagt er det slitsomt å være hjemme alene med barna i opptil 3 uker i strekk. Pendleren sier at når man er ute på jobb så jobber man mye mer enn man gjør om man har en vanlig jobb. Men når familien er samlet så har de muligheter til å bruke mye tid på familien, og de voksne blir nesten forelsket på nytt. Kan ikke se at det skal være så negativt. ← Det er fordeler med alt, vet du -Men dette er vel ganske individuelt, og avhengig av livssituasjonen? Jeg tror (men kan ikke vite, siden jeg aldri har vært i en slik situasjon) også at det er stor forskjell på "vanlig ukependling" (der man har en "vanlig" jobb langt borte, bor på hybel og er hjemme "på besøk"), og på den type pendling man f. eks har offshore (der man er f. eks tre uker ute og tre uker hjemme).
Gjest Gjest Skrevet 16. august 2006 #5 Skrevet 16. august 2006 Det er fordeler med alt, vet du -Men dette er vel ganske individuelt, og avhengig av livssituasjonen? Jeg tror (men kan ikke vite, siden jeg aldri har vært i en slik situasjon) også at det er stor forskjell på "vanlig ukependling" (der man har en "vanlig" jobb langt borte, bor på hybel og er hjemme "på besøk"), og på den type pendling man f. eks har offshore (der man er f. eks tre uker ute og tre uker hjemme). ← Selvsagt er det individuellt. Jeg har heller aldri vært i den situasjonen, men kjenner endel som er i den situasjonen. Er man på jobb i 2 - 3 uker, å hjemme tilsvarende tid så har man tid til å hente seg inn igjen samtidig som man har muligheter til å følge opp barna i hverdagen de ukene man er hjemme. Man har tid til å f.eks gjøre forefallende arbeid i hjemmet, holde kontakt med venner og familie osv. De mulighetene har man ikke om man er hjemme en kort helg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå