Gå til innhold

P-piller, hva er best??

Fremhevede innlegg

Skrevet

Heisann!

Jeg har gått på p-spröyten i flere år og det har fungert utmerket!

Nå funderer jeg imidlertid på å gå over på p-piller igjen, lettere å planlegge en graviditet da :wink: .

För jeg begynnte på p-spröyte tok jeg Trinordiol, men nå kjennes det som om jeg ikke er helt "oppdatert" på de ulike typene p-piller, finnes det noen her som har kjennskap til de ulike typene og som kan gi meg en gjennomgang?

Jeg tenker da först og fremst på bivirkninger av de ulike typene.

Jeg kan ikke huske at jeg opplevde noen bivirkninger i det hele tatt da jeg gikk på Trinordiol, og jeg kan jo kanskje like gjerne gå tilbake til den, men jeg tenkte bare få litt info på området först - anyone?

Kan jo ellers nevne at jeg er livredd for å gå opp i vekt, og for å miste sexlysten....

Takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann:-)

Personlig så tror jeg ikke noen p-piller er bedre enn andre.

Vi reagerer jo alle forskjellig, så selv om trionetta fungerer bra for meg er de ikke sikkert de gjør det for deg.

Så du gjør sikkert lurt i å prøve de som har fungert for deg før.

Bivirkninger kan du lese om på www.felleskatalogen.no

Men da må du vite navnet på pillene.

Skrevet

Tror jeg vil anbefale deg en "nyere" type ppiller.

Mange er veldig fornøyd med Diane. Jeg brukte Loette.. Den var kjempebra.

For all del.. ALDRIALDRIALDRI bruk microgynon... Jeg fikk det av en lege.. Og fastlegen holdt på å fly i taket.. "Vi bruker ikke microgynon som ren ppille lengre. Vi bruker den som angrepille pga. hormoninnholdet"

Resultatet av den var strekkmerker på magen som ikke kom av at jeg la på meg. (Gikk ned i vekt den tiden jeg fikk dem.. og nå vil de ikke bort:()

Gjest Virvel
Skrevet

Hmf, jeg bruker da Microgynon og er kjempefornøyd.

Det nytter ikke å anbefale p-piller når vi reagerer så forskjellig på dem.

Gjest eminel
Skrevet

Prøv Diane!! Har bare hørt jenter snakke fint om dette merket!

Selv har jeg gått på både Yasmin og nå Trionetta. Fikk ingen fysiske plager av Yasmin, men ble deprimert og konstant i dårlig humør. Eneste bivirkning jeg har fra Trionetta er kvalme. Ganske irriterende... Har lyst å bytte merke nok en gang, eller slutte på p-pillen!

Skrevet

Jeg har brukt Microgynon i 7 år, og har ikke hatt noen problemer - jeg er veldig fornøyd.

Ble operert i oktober, fjernet en svulst på den ene eggstokken min. Var inne til kontroll 2 ganger før jeg ble operert, og ingen av legene som undersøkte/opererte meg reagerte da jeg sa at jeg bruker Microgynon. De eneste de sa var at dette er en eldre generasjon pille, og at de er en såkalt en-fasepille. Og at de aller fleste ikke får noen bivirkninger eller ubehag av den. Gynekologen min har heller ingen betenkeligheter.

Den funker hvertfall for meg, så jeg fortsetter med den!

Skrevet

Jeg har tidligere erfaringer med Yasmin, som jeg nå har tatt laang avstand fra i ettertid. Bivirkningene sto i kø; depresjoner, humørsvingninger osv. Men dette er selvsagt individuelt..

Jeg bruker nå Diane, og er rimelig fornøyd.. :-)

Gjest Starya
Skrevet

Jeg har gått på Yasmin i hele tre måneder (...) og er strålende fornøyd. Jeg har ingen bivirkninger, bortsett fra så å si ingen menssmerter og punktlig mens... :roll:

Skrevet

Har også brukt Microgynom i et par år og har vært kjempe fornøyd med de, enkel og bruke og har aldri vært plaget med noen bivirkninger..

Skrevet

Til alle dere som bruker microgynon. Her er eksakte ord fra fastlegen min:

"Microgynon er noe vi sluttet å bruke som ppiller for ca 20år siden. Det er en av de første ppillene som kom og de inneholder store mengder hormoner. I dag brukes de oftes til angrepiller"

Jaja.. Dere blir iaffal ikke gravid.. :ler:

Men jeg vil ikke anbefale andre å gå på slike ppiller da man ikke ønsker å utsette kroppen for mer en nødvendig mengde kunstige hormoner.

Kanskje spesielt for de som er i fare for å få blodpropp. (Røykere over en viss alder og overvektige personer)

Skrevet

Vel, Jordbær, nettopp derfor passer Microgynon for meg.....fordi jeg har en hormonsykdom, og derfor er de "ekstra" hormonene bare til hjelp for meg :D

Må jo legge til at jeg hverken er overvektig eller røyker - så det er vel også derfor det er greit at jeg bruker denne pillen.

:hoppe: Hello Kitty :hoppe:

Gjest Virvel
Skrevet

Men jordbær, hvis Microgynon ikke brukes som p-piller, hvorfor er det så mange som går på dem da? Syntes bare det var litt rart...

Skrevet

Seff er det en ppille. Men pga. det høye hormoninnholdet tror jeg de fleste leger ikke vil anbefale den. Hvis du tviler kan jeg sende deg en PM med navnet og tlf til fastlegen min, så kan du spørre henne selv:)

Som sagt. Det var en av de første ppillene som kom på markedet. Det sier seg selv at de nye er forbedret osv...

Men nå tåler ikke jeg hormoner så godt, og søstra mi fikk svulst på hypofysen etter ppille bruk mens mamma fikk så mye vann i kroppen av de at hun satt på toalettet i to dager i strekk etter ppille slutt.. :P

Men som andre har nevnt tidligere så er det individuelt hvilken ppille som passer hvem. Jeg fikk iallefall strekkmerker på magen etter en ukes bruk av microgynon. Legen min mente det var fordi den inneholder mye hormoner. For all del.. Fortsett på microgynon for min del... Men jeg vil ikke anbefale den til andre. Spesielt ikke etter det legen min fortalte!

Gjest Starya
Skrevet

Det står om denne på Lommelegen og på doktoronline ser jeg at en kvinne som har plager med trionetta anbefales å prøve microgynon. Jeg har ikke funnet noe som setter denne pillen i et negativt lys.

Du nevner svulst på hypofysen, jeg antar du mener et prolaktinom? (godartet svulst som forårsaker hormonforstyrrelser). Fikk dere bekreftet at det var p-pillene som var årsaken til denne?

Skrevet
Du nevner svulst på hypofysen, jeg antar du mener et prolaktinom? (godartet svulst som forårsaker hormonforstyrrelser). Fikk dere bekreftet at det var p-pillene som var årsaken til denne?

Hva jeg mener vet jeg ikke.. Jeg vet bare at hu hadde/muligens har en godartet svulst på hypofysen. Jeg har heller ikke lest det skriftlig at det var ppillene, men når hun sier det så må jeg jo tro på det. :)

Gjest Starya
Skrevet

Vel, jeg bare lurte, siden jeg ikke har hørt om prolaktinom i forbindelse med p-piller før. Jeg har forresten selv vært i ct grunnet mistanke, men hadde det ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...