Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk brev fra Lånekassen idag om at jeg ikke har rett på utdanningsstøtte. Har kommet inn på privatskole, 1 år. Har fra før et halv år på en skole der jeg slutta, så et nytt halv år på en ny skole der jeg også slutta :sjenert: Fulførte ingen av halvårene og har heller ingen beståtte eksamener. Har jeg ikke krav på noe støtte da? Kan det hende lånekassen tror jeg har gått dette sammenhengende og at jeg derfor henger igjen i utdanningen?

Er så nervøs at jeg holder på å begynne å grine her, skal ringe lånekassen imorgen tidlig, men jeg er så nervøs så jeg håper noen her kan berolige meg :tristbla:

Ble noe rotete, klarer ikke konsentrere meg...

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg klarer ikke helt å tolke hva som er riktig utfra beskrivelsen din, men du har fått støtte for ett eller to år så langt. Stemmer?

Du har imidlertid ikke tatt noen eksamener, og dermed henger du pr definisjon etter i utdanningen.

Det er OK å "henge etter" inntil ett år, men om du er et helt år på etterskudd kan du ikke få lån/stipend før du har tatt nok studiepoeng/eksamener til være mindre enn ett år på etterskudd.

*Edit: Fjerna feil*

Endret av Tispa
Gjest Bøllefrøet
Skrevet

Hvis du fikk støtte de to halvårene du gikk på skole uten å ta noen eksamener og det var fulltidsstudier så henger du nok dessverre etter 60 studiepoeng, og hvis du henger etter 60 stp eller mer så har du dessverre ikke krav på støtte.

Du kan derimot ta et eller flere ekstra fag et semester (f.eks 40 stp nå i høst), og da kan du få støtte fra lånekassen igjen :) Dessverre må du nok få penger et annet sted fra før du har tatt igjen noen av de forsinkede studiepoengene :(

Skrevet

Du ligger 60 studiepoeng etter om du har et år totalt du fått støtte for men ikke bestått. Det vil si at du må at en eksamen før du får støtte igjen, en kan ligge max 59 studiepoeng etter.

Skrevet

Men når det jeg har gått er to forskjellige utdanninger?

Jeg har gått:

Høstsemester - Førskolelærer

Høstsemester + januar - Sykepleie

Vil det si at jeg ikke kan begynne på skole det da? :tristbla:

Gjest Bøllefrøet
Skrevet
Eller er det nok å ta eksamener slik at du til sammen er litt under et år på etterskudd?

Ble plutselig litt usikker her...

Jepp, det er nok :)

Skrevet

Er det noen andre steder som gir studielån da?

Skrevet
Men når det jeg har gått er to forskjellige utdanninger?

Jeg har gått:

Høstsemester - Førskolelærer

Høstsemester + januar - Sykepleie

Vil det si at jeg ikke kan begynne på skole det da? :tristbla:

Hva du har studert og ikke studert er uvesentlig, for lånekassa teller bare måneder og studiepoeng.

Hvis du hadde hoppa av et studium og over på et annet ville det vært OK for lånekassa.

Det er ikke vesentlig hva slags eksamen du tar, så lenge du får studiepoeng.

Om du tar et studium der du ikke har eksamen før til våren blir det et helt år uten støtte, men har du eksamener til høsten kan du komme deg under grensa tidligere.

Skrevet

Okei, men er det noen andre som gir ut studielån? og hjelper det om jeg feks betaler tilbake for et semester?

Skrevet
Okei, men er det noen andre som gir ut studielån? og hjelper det om jeg feks betaler tilbake for et semester?

Det er jo tydligvis at det er en risikoprosjekt å låne ut penger ( til studier ) til deg så tror du vil få lite hjelp i vanlige banker også. I tillegg vil betingelsene der være atskikkelig verre en lånekassa.

Og en ting til. Hvor lurt er det egentlig å ta opp mer lån i dene situasjonen du er i nå ?

Mener ikke å kritisere da jeg sjøl har drit på draget en gang når det gjaldt lånekassa.

Anbefaler deg til å jobbe og studere ved siden av ( ta noen fag uten støtte ) for å komme ajour med lånekassa. Da kan du starte med blanke ark på noe du virkelig er motivert for å gjøre.

Gjest Gjest_Julia_*
Skrevet

"

Det er jo tydligvis at det er en risikoprosjekt å låne ut penger ( til studier ) til deg så tror du vil få lite hjelp i vanlige banker også."

Dette svaret synes jeg var frekt...

Men rådet om å vente med å studere til man finner noe man er skikkelig motivert for er ikke dumt. Allsidig arbeidserfaring kan hjelpe deg å finne ut hva du har lyst å jobbe med. Hvilket studium var det du søkte i år?

Skrevet

Du kan jo være inntil ett år, altså inntil 60 stp forsinket, og fremdeles få lån. Altså dersom du kun fikk støtte i akkurat to semestre, skal du fremdeles kunne få lån for dette semesteret, men dersom du nå ikke består alle eksamener normert, vil det bli stopp i støtten. Jeg tolker ditt innlegg som om du fikk støtte i to semestre + en måned, altså har du fått støtte for en måned for mye til å få lån og stipend nå.

En eventuell annen årsak til at du ikke får støtte: Du skriver at du skal gå på privatskole. Du er sikker på at denne er stønadsberettiget i Lånekassen? Det er nemlig ikke alle utdanninger som er det.

Skrevet

Studiet har støtte fra Lånekassen. Skal snakke med dem imorgen, krysser fingrene for at det er en misforståelse.

Vet det er mye å ha avbrutt utdanning to ganger, men begge gangene var med god grunn, som jeg helst ikke vil komme innpå. Denne gangen kan ikke dette skje igjen for å si det sånn, jeg er motivert som aldri før og gleder meg veldig til å begynne.

Skrevet

Enkelte banker gir støtte til studier, men de har helt andre(og strengere) betingelser enn lånekassen. Ellers kan du låne Stipend og Legathåndboken på nærmeste bibliotek. Mye å hente der.

Ang. Lånekassen, så må du nok desverre jobbe inn noe av forsinkelsen før du kan få mer støtte fra dem.

Skrevet

Jeg ville ha sendt inn en klage på vedtaket, der du viser at du er akkurat 60 stp forsinket. Da skal du kunne få lån, siden du kan være 60 stp etter, men ikke mer, som en over her skriver. Jeg fikk iallfall støtte da jeg lå 60 stp etter.

Om du ikke får støtte trenger du bare å produsere nok til å komme under 60 stp før du får støtte igjen, og å jobbe ved siden av studier i 1/2 år bør være fullt mulig.

Skrevet
Studiet har støtte fra Lånekassen. Skal snakke med dem imorgen, krysser fingrene for at det er en misforståelse.

Vet det er mye å ha avbrutt utdanning to ganger, men begge gangene var med god grunn, som jeg helst ikke vil komme innpå. Denne gangen kan ikke dette skje igjen for å si det sånn, jeg er motivert som aldri før og gleder meg veldig til å begynne.

Det spiller ikke noe rolle for lånekassen hvorfor du avbrøt. de ser bare at du ligger etter skjema. Men da du avbrøt utdanningen tidligere fikk du ikke da beskjed om å betale tilbake lånet du hadde fått for inneværende semester? Dette skjedde meg da jeg kuttet ut sykepleien i februar mnd. Jeg måtte da betale tilbake lånet som jeg hadde fått i januar mnd.

Gjest Hilde79
Skrevet

Det kommer også an på om denne skolen du kom inn på har høgskole-status. Man kan få støtte fra Lånekassa i fire år som ikke er høgskole/universitet. (Vgs, folkehøgskole, div private skoler) Så hvis du allerede har brukt disse fire årene, har du ikke lenger krav på støtte i akkurat dette tilfellet.

Skrevet

Høres ut til at du har mottatt støtte for 2 høstsemestre og litt av et vårsemester. Da henger du etter med mer enn 60 poeng.

Da må du avlegge eksamen tilsvarende et semester for å innhente forsinkelsen. Da spørs det hvilket studium du nå skal ta, og om du allerede første semester skal ta eksamener, eller om det skjer først til våren. Tar du 30 poeng til jul, så vil du antakelig få støtte allerede fra våren. Hvis ikke blir det nok fra neste høst.

Skrevet

Hvis du avbrøt utdanninga pga sykdom skulle du fått sykemelding og levert til lånekassa. Alle andre unnskyldninger ("kjørlighetssorg", "valgte feil" osv) er helt uinteressant for lånekassa. Det eneste de svarer deg i slike tilfeller er at de har 700.000 kunder og ikke kan ta individuelle hensyn :forvirret:

Skrevet

Når slutter lånekassen å gå etter foreldrenes inntekt?

Nytter ikke at de tjener godt når jeg får for lite..

Fikk avslag på lån pga foreldrenes inntekt.19 år. på vgs. :forvirret:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...