Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en stor Haneke-fan, og gledet meg veldig til filmen Skjult som kom til Norge i februar. Men jeg skjønte altså ikke bæra! Hvis det var noe å skjønne?

Jeg har liksom inntrykk av at dette er en film der det fins et fasitsvar ("Hvem har satt opp videokamerene?"), men jeg skjønner det ikke.

Kunne en vennlig sjel hjelpe meg, vær så snill?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er ikke akkurat alene om å ikke skjønne bæra, skal jeg si deg! :ler:

Jeg tror ikke det er meningen at man skal "skjønne" hvem som filmet hele tiden. Det er vel opp til hver enkelt seer å tolke dette. Jeg lette desperat etter info på bl.a IMDb,- meninger, teorier osv. men kom like langt. Du kan lete der, på "message board" for filmen...

Effektfullt var det ihvertfall med den filminga! Veldig ekkelt og klaustrofobisk.

Skrevet

Hei!

Jeg ble også frustrert og skjønte ingenting. I ettertid tror jeg heller ikke at det var meningen at man skulle forstå. Som om handlingen med forfølgelsen og kameraene bare var regissørens triks for å få vist hovedpersonens opplevelse fra barndommen. En slags guddommelig inngripen fra regissøren, altså. Hvis jeg tolker det slik, trenger jeg ikke være så frustrert over ikke å forstå døyten.

:)

Gjest Cosmic Girl
Skrevet

Skjønte heller ingen ting av filmen. Men tror heller ikke det er meningen at man skal det.

Vi så den på kino, og da filmen var ferdig og lyset gikk på, var det ingen som reiste seg opp for å gå. Alle ble bare sittende.. Fikk inntrykk av at det var ganske mange andre der som synes det var en rar film og som ikke skjønte den

Skrevet

Men hvorfor sier "alle" anmeldere at meningen ligger godt skjult, da :sur:

Uansett, godt å høre jeg ikke er aleine :sjenert:

Takk.

Skrevet
Men hvorfor sier "alle" anmeldere at meningen ligger godt skjult, da  :sur:

Kanskje de ikke tørr å innrømme at de ikke fikk meningen med seg de heller....

Har ikke sett denne filmen, men tror jeg holder meg unna, om det er slik at jeg kommer til å gå å irritere meg over at jeg ikke skjønte handlingen i ettertid.

Skrevet

For meg blir det nesten omvendt, Krista83. Jeg blir nysgjerrig og ønsker å finne SVARET :sur:

Den blir forresten sluppet på DVD i neste uke så jeg kommer nok til å kjøpe og se den. Omatt og omatt.

I'll be back :sjarmor:

• 2 uker senere...
Skrevet

Kjøpte DVD'en og hørte intervjuet med Haneke og gjett?! Han VIL at vi skal gå utfra kinosalen og diskutere forskjellige løsninger! Så han sier i hvert fall sjøl at det ikke fins noe fasitsvar, men at det handler om hvordan man forholder seg til skyld: akspeterer man den eller skyver man den vekk?

Da jeg så filmen i dag så jeg noe jeg ikke så sist gang, nemlig de to sønnene pratende på skoletrappa. Hva de diskuterte? Nei se det, det er opp til oss ...

Skrevet

Jeg så Skjult på kino, og syntes den var helt fantastisk!

Den er kanskje først og fremst en allegori over Frankrike, dets kolonier og oppgjørets time som aldri kom... Jeg husker at det tok flere dager før den forlot hodet mitt, og jeg endte opp med et eget perspektiv på det meste som skjedde i filmen. (Er det vrangt av meg å ikke gå nærmere inn på det jeg kom fram til...? ;))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...