Arwen Skrevet 16. august 2006 #1 Skrevet 16. august 2006 Kan man ta Ibux eller paracet når man er gravid?
Scorpina Skrevet 16. august 2006 #2 Skrevet 16. august 2006 (endret) noen tips ang smertestillende under svangerskap. Jeg tok Ibux siste jeg var gravid. Legen min sa det ikke var noe problem. (tok bare x1 200 mg Ibux) Endret 16. august 2006 av Scorpina
Hilde Skrevet 16. august 2006 #3 Skrevet 16. august 2006 Ibux bør ikke brukes i 1 og 2 trimester, pga mulig økt risiko for abort. Mange leger anbefaler å ikke bruke ibux i svangerskapet overhodet. I 3 trimester kan ibux føre til skader på barnet. Paracet regnes som trygt. Felleskatalogen har mer info.
Gjest *Just-Me* Skrevet 16. august 2006 #5 Skrevet 16. august 2006 Jeg har også blitt fortalt av andre gravide, legen mion og JM at ibux må jeg IKKE ta. Mens paracet går helt fint å ta. Jeg lå i et par dager med forferdelig hopepine, forkjølelse og feber uten å tørre å ta smertestillende pga jeg trodde det ikke var lurt Var ca 5æ-6 uker på vei da. Da jeg endelig fikk vite fra lege at paracets kulle jeg bare ta var det SÅ deilig å legge seg den kvelden med 2 paracet og få sove og kjenne smerten avta
Murmelmy Skrevet 16. august 2006 #6 Skrevet 16. august 2006 Jeg har ikke tatt en eneste smertestillende gjennom hele svangerskapet selv om jeg har vært sterkt plaget med hodepine fram til juli. Legen min sykmeldte meg tidlig for at jeg heller skulle slappe av enn å ta smertestillende. Ibux skal man visst ikke ta, men paracet regnes som trygt. MEN, som min lege sa så er det ikke forsket nok på området til at man kan si at noe er trygt. Derfor sykmeldte hun meg.
Gjest Mireya Skrevet 16. august 2006 #7 Skrevet 16. august 2006 Jeg har heller ikke tatt en eneste smertestillende under svangerskapet. Er 35+2 i dag. Regner med at ungen påvirkes nok av epiduralen jeg vil ha når han skal ut...
Leanne Skrevet 17. august 2006 #8 Skrevet 17. august 2006 Jeg har også blitt fortalt av andre gravide, legen mion og JM at ibux må jeg IKKE ta. Mens paracet går helt fint å ta. ← Det sa legen min også. Men at man ikke skal ta paracet med mindre man virkelig trenger det.. fordi man ikke har forsket nok på dette, så man aldri er helt sikker på evt. bivirkninger
Windy Skrevet 17. august 2006 #9 Skrevet 17. august 2006 Uff, jeg (og babyen ) fikk min/vår dose i påsken da jeg måtte ha paracet, paralgin forte og narkose... Ikke gøy å tenke på i ettertid, men blindtarmen måtte vekk :blaaveis:
Vingedama Skrevet 17. august 2006 #10 Skrevet 17. august 2006 Jeg har tidligere nærmest vært pillemisbruker hva inntak av ibux/ paracet gjelder. Legen sa at jeg ikke skulle bruke ibux, men at paracet var ok. Men på sykehuset sa de jeg kunne ta ibux og paracet sammen for å se om magesmertene ble borte (men de regnet kanskje med at den første libelullen hadde sluknet allerede). Enig i at man bare bør ta når man virkelig trenger det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå