Gå til innhold

Hva skjer hvis man trykker feil KID-nummer?


Gjest LilSweetie

Anbefalte innlegg

Gjest LilSweetie

Hver gang jeg betaler en regning i nettbank lurer jeg på dette: Hva skjer hvis man taster feil KID-nummer? Blir ikke betalingen utført? Kan man være så uheldig å betale regningen til en annen? Eller sjekker de alltid opp med navn og adresse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65

Du får en feilmelding om at kidnummeret er ugyldig. Kidnummeret er en formel av ditt kundenr, fakturanr etc (varierierer fra betalingsmottaker til betalingsmottaker). Det er BANKKONTONR som bestemmer hvilken konto betalingen går til.

Dersom du trykker feil kidnr og det skulle bli godtatt vil betalingen komme frem, men den vil kanskje ikke bli registrert som betaling fra deg. I verste fall får du da en purring og med en kontoutskrift kan du da bevise at du virkelig har betalt. Dermed forsvinner alt som heter purregebyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg jobbet før unngikk hun ene konsekvent å legge inn KID nummer, hun ble så lei av alle sifferene. Det gikk greit det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kid nr er viktig for bedriften som sender ut regningene. Det gjør at betalingen blir registrert elektronisk via en ocr fil som blir tilsendt fra banken hver virkedag.

Hvis du da ikke har kidnr vil denne betalingen komme på manuellt bilag fra banken. Det tar lengre tid, og må registreres manuelt hos bedriften. Derfor får man OFTE purringer, og må ofte ringe inn for å si man har betalt og masse surr hvis man har feil eller ingen kidnr. For det kan være at bedriften ligger etter i registrering og finner da ikke innbetalingen din selv om du har innbetalt. Du vil da bli bedt om å fakse inn en kvittering fra banken at du har betalt.

ALTSÅ: Mye surr kan oppstå hvis man ikke bruker kid. Så bruk det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kid nr er viktig for bedriften som sender ut regningene. Det gjør at betalingen blir registrert elektronisk via en ocr fil som blir tilsendt fra banken hver virkedag.

Hvis du da ikke har kidnr vil denne betalingen komme på manuellt bilag fra banken. Det tar lengre tid, og må registreres manuelt hos bedriften. Derfor får man OFTE purringer, og må ofte ringe inn for å si man har betalt og masse surr hvis man har feil eller ingen kidnr. For det kan være at bedriften ligger etter i registrering og finner da ikke innbetalingen din selv om du har innbetalt. Du vil da bli bedt om å fakse inn en kvittering fra banken at du har betalt.

ALTSÅ: Mye surr kan oppstå hvis man ikke bruker kid. Så bruk det!

Ja, stemmer dette her. Men der jeg jobber avstemmer vi banken ofte, og hvis vi finner en innbetaling som ikke er registrert i regnskapet sjekker vi ut med banken for mer info. Ja, det tar tid, men for vår del må vi jo også ha orden i regnskapet, og da skal det stemme overens med bankkontoen.

Forøvrig finnes det ulike typer Kid-numre etter det jeg har skjønt. Det sikreste er jo når kid-nummer må stemme overens med fakturanummer og beløp. Men når man betaler til lånekassa feks så bruker man jo bare kundenr som kid-nr, og betaler bestemmer selv beløp (hvis man følger sin egen betalingsplan). Hvis man da trykker feil kid, vil man jo ha nedbetalt på en annen sin studielån, hvis de ikke sjekker navn/adr (noe som jeg tviler på at de gjør?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at det ikke ligger et kontrollsiffer i KID fra lånekassen? De fleste KID-numre har kontrollsifre som gjør at feilmeldingen kommer hvis KID er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...