Gå til innhold

samvær med far

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei eg ville lufte eit tema som eg tenker veldig mye på..eg har en datter på 3 1/2 år,eg har ny sambuer..datteren min har eit fint og nert forhold til min sambuer,og stabilt forhold i den nye barnehagen ho har begynt i..ho storkoser seg der :) men det eg ville ha sakt er at faren hennes,skal med rett ha samvær med henne 1 gang i mnd,mot at han leverer urinprøver 1 gang i mnd og viser henvisning til psykolog.var i retten i des i fjor..har fått det nedskreve av dommer med underskrift av både advokatene og oss selv..men problemet er at han har ikke hatt henne nå siden februar pga at han mener det er for dyrt for han og ta dei urinprøvene for dei skal videresendes til labrotorium i bergen..og det har ikke han penger til og så må han stå oppført som rusmisbruker i tilleg..og det vart ikke aktuelt..og psykolog har han kun gått en gang til og fikk videre henvisnig som han ikke har fulgt opp..gjer eg da feil i og holde datteren min igjen når ikke han følger opp det som står i avtalen?det står og at han har rett på eit dagsamvær i mnd men det har han kun benyttet seg av ein gang i mnd..?kva er lurt i ein sånn situasjon? :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge du holder deg til avtalen så er det helt i orden.

Skriv ned og dokumenter på alle vis du kan når far ikke følger sin del av avtalen - inkludert hans begrunnelser for å ikke følge opp. Skriv også ned det du selv gjør.

Gi han beskjed om at du forholder deg til avtalen dere inngikk i retten, og den gjelder. Dersom han er uenig i avtalen så må han ta det opp via ny sak. Så lenge du forholder det 100% til den avtalen dere faktisk har inngått, så har du ditt på det tørre.

Ditt anliggende er å beskytte barnet ditt. Det gjør du ikke ved å sende henne avgårde til en far som er ustabil.

Skrevet
hei eg ville lufte eit tema som eg tenker veldig mye på..eg har en datter på 3 1/2 år,eg har ny sambuer..datteren min har eit fint og nert forhold til min sambuer,og stabilt forhold i den nye barnehagen ho har begynt i..ho storkoser seg der :) men det eg ville ha sakt er at faren hennes,skal med rett ha samvær med henne 1 gang i mnd,mot at han leverer urinprøver 1 gang i mnd og viser henvisning til psykolog.var i retten i des i fjor..

...

...

Jeg synes du håndterer denne saken helt riktig iforhold til hva jeg ville gjort i tilsvarende situasjon (uten at jeg sier at jeg gjør riktig ;) )

Å sende sin 3 1/2 år gamle datter til en far som ikke følger opp avtalen mht rusmisbruk og test synes jeg er uforsvarlig.

Du har sansynligvis mer erfaring fra rettssytemet enn det jeg har, så jeg skal være forsiktig med for mange råd. Det jeg ville gjort var å kontakte et familievern kontor og forhøre meg om hvordan du skal håndtere saken videre uten å komme i ny konflikt/rettsak med barnefaren. Det er mulig barnevernet også kan komme med råd, men jeg tror de vanligvis ønsker å holde seg borte fra rettsapparatet om mulig. Jeg antar at det er viktig at du har "bevis" for årsaken til å holde barnet borte. Det er mulig at du kan få bevis fra det kontoret som skulle ha hatt prøvene inne til vurdering (ved en evt rettsak). Men for å slippe å evt gå så langt kan det være en fordel å ha dokumentasjonen tilgjengelig så tidlig at det aldri blir noen rettsak.

Jeg håper faren tar seg sammen slik at den lille jenta kan få litt tid sammen med han. Men slik det er nå synes jeg ikke det er tilrådelig å sende henne dit.

Gjest Blondie65
Skrevet

Er helt enig med de over her.

Når far nekter å forholde seg til avtalen pga den ene eller den andre grunn er det hans ansvar at han ikke gjør det. Tenker det skulle blitt huskestue dersom du av den ene eller den andre grunn ikke overholdt avtalen dersom han gjorde sin del.

Henvend deg skriftlig til han og gjenta det han har sagt muntlig - ala

"Nå har du ikke hatt besøk av ditt barn N.N. siden februar. Grunnen for dette er at du ikke har fulgt opp avtalen med hensyn til å levere urinprøve. Din begrunnelse for ikke å overholde denne delen av avtalen er at du ikke har råd til det. Jeg forholder meg til den rettslig oppnevnte avtalen og så lenge du ikke følger opp din del vil det ikke bli noe samvær med ditt barn. Dersom du er uenig i dette, forventer jeg å få en skriftlig forklaring på hvorfor."

Nå har du lagt ballen i hans banehalvdel - samt at du har bevist for senere spørsmål at grunnlaget for å holde tilbake barnet er HANS brudd på avtalen.

Dessverre er det dette å si: Hvis barnet hadde vært viktig nok hadde han ikke syntes det var dyrt med urinprøvekontroll. Eller han hadde funnet en ordning som gjorde at han hadde råd.

Hvorfor skal din datter tilbringe tid med en som ikke tar sitt rusproblem alvorlig nok?

Skrevet

Jeg er enig med de andre, men ser et problem til:

Hvis han nå skulle begynne å følge avtalen, og levere urinprøver, har altså det tre år gamle barnet ikke sett faren sin på et halvt år. Da er det ikke bare å sette igang med samvær uten en tilvenningsperiode.

Det er mulig du kan få gode råd hos barnevernet, men pass på at de ikke oppfatter det som at du vil bruke dem i en barnefordelingssak, det har Far til 2 helt rett (sic!) i at de ikke vil være med på.

Skrevet

tusen hjertelig takk for så mangen tilbake meldinger..det varmet.. :) eg synst det er litt tungt til tider og tenke på alt dette her aleine,om eg gjer det rette osv..eg prater jo ein god del med sambueren min og om dette men kjekt og få andre innputter om deres meninger her på KG ;) setter utrolig pris på dei svarene eg får...kanskje det er nåken andre som er i samme situasjon som meg?så kan me dele erfaringer?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...