Gå til innhold

Har dere samlivskontrakt og testamente?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Dere som er samboende, har dere samlivskontrakt? Har dere testamente?

Jeg foreslår det her hjemme nå, men når jeg tar det opp føles det som om vi snakker om at et brudd vil skje en gang... Og det ender opp med krangling om hvem som skal bli boende i huset og hva utflytteren skal få :tristbla: Det er ikke det jeg vil diskutere, jeg vil ha en samlivskontrakt som sikrer våre formuer i dag og i fremtiden. Jeg får snart en betydelig arvesum, og jeg vil ikke se min samboer gripe tak i denne dersom vi en gang splitter lag. Han kan ende opp med større arvesummer også. Og dette vil jeg holde langt unna et evt samlivsbrudd.

I tillegg vil jeg ha gjensidig testamente, først og frems pga våre barn. Men dette får jeg liksom ikke diskutert fordi han henger seg opp i huset, hvem som blir boende og hva den andre skal få (les: hva han skal få når han er den som flytter ut og jeg blir sittende med huset).

Hvordan snakke om dette på en mer fornuftig måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det at dere allerede nå har problemer med å snakke om fordeling av verdier, viser jo at dere bør ha en avtale hvis det en dag skal komme til brudd.

Ta iallefall kontakt med advokat for å sikre dine verdier. Om samboer ikke vil samarbeide, finnes det sikkert noe du kan sette opp for å sikre deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida

Han kan uansett ikke få kloa i dine penger/arv når dere bare er samboere uten noen form for kontrakt. Da vil dere måtte ta med dere det som hver av dere eier ved evt. brudd, og det dere har anskaffet undervies tilhører i utgangspunktet den som har betalt for det. Det kan slå skeivt ut.

Men for å sikre dere selv og barna er det veldig lurt å lage en avtale og et testamente. Hvis en av dere dør kan den gjenlevende få det vanskelig, og det kan som du sier blir trøblete ved evt. brudd. I tillegg føles det trygt å vite hva man har å forholde seg til.

Det kan være en utfordring å lage en samboeravtale, for det er ikke alle spørsmål som er like lette. Ofte tjener man litt forskjellig, eller hadde forskjellig økonomi når man møttes, og det kan være vanskelig å bli enige om hvordan man løser det.

Her i huset har vi laget samboeravtale, men har ikke helt fått ut fingern til å skrive gjensidig testamente ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skrev gjensidig testamente og samboerkontrakt den dagen vi kjøpte leilighet sammen. Jeg fikk helt angst for hva som kunne skje hvis en av oss skulle falle fra. Da ville den ene halvdelen av leiligheten arves av foreldrene. Livsforsikringer ville også gått rett til foreldrene. Som samboer uten testamente har du ingen rettigheter.

Nå er vi gift. Det er en helt vanntett samboerkontrakt, må jeg si..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Snart medlem*

Vi har ingen kontrakt, men når vi kjøper leilighet sammen og får mer felles inventar vil kontrakt være naturlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må innrømme at jeg ikke skjønner at noen tør å være samboere med felles hus/leilighet og barn UTEN kontrakt :overrasket:

Når man bor sammen, tom. i leid leilighet og kanskje ikke har så mange ting, så er det litt annerledes. Men har man begynt å bli "skikkelig" etablert, så forstår jeg det ikke. Litt for utrygt, spør du meg!

Det er jo en sikkerhet for begge to, ikke bare for deg?? Burde jo være til fordel for han også, mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skrev gjensidig testamente og samboerkontrakt den dagen vi kjøpte leilighet sammen. Jeg fikk helt angst for hva som kunne skje hvis en av oss skulle falle fra. Da ville den ene halvdelen av leiligheten arves av foreldrene. Livsforsikringer ville også gått rett til foreldrene. Som samboer uten testamente har du ingen rettigheter.

Nå er vi gift. Det er en helt vanntett samboerkontrakt, må jeg si..

I fordikringen kunne dere begunstige hverandre, sånn at en eventuell utbetaling kunne gått til den lengstlevende av dere - ellers er ejg helt enig med deg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også opprettet et gjensidig testamente. For at ingen eventuelt skal si noe på det i etterkant, fikk vi det bekreftet av en dommer i skifteretten.

Jeg var så glad da det var i orden, nå er det ingen andre som kan komme inn og kreve den lengslevende av oss for noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi flytta sammen hadde vi ikke noe testamente men gjensidig samoberkontrakt. Når vi fikk barn ilag fikk vi testamente og når vi gifta oss fikk vi ordna alt slik at det er på stell om èn av oss skulle falle fra, bli invalid, syk...etc etc...

Trygghet for alle sammen hvis noe skulle skje.

Det at TS møter motbør når hun tar opp noe så alvorlig som en kontrakt i et samboerforhold, synes jeg er noooe påfallende. HVORFOR blir det krangel liksom? Er ts' partner "redd for å ikke få noe"...? Hvis ikke - hva ligger da bak? Dette må jo ts få ordna opp i snarest - spesielt siden de har barn ilag!!!

Mtp arven du venter snart har du, som nevnt lenger opp, ingenting å frykte. Skulle du, sett scenarie, gå bort rett etter at du har mottatt arven og INGEN kontrakt e.lign. var satt opp etc - vil overformynderiet komme inn og ta vare på arven slik at de pengen ville gå til dine barn. Din samboer vil m.a.o ikke "få kloa i dem".

Har jobba for advokat før og jeg har sett og hørt det mest utroooligste mht penger-arv-familie. Utrolig hvor lite som skal til for å splitte en familie. Jeg ble mange ganger helt matt altså! Vanvittig hvor "gribbete" noen mennesker kan være altså!!! :roll:

Så, om HAN stiller seg motvillig til å få finger'n ut mht kontrakt/testamente etc - gjør iallefall det DU kan for å trygge deg selv - OG deres barn (så kan han sitte på gjerdet og kope hehe...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at vi er litt trege der. Jeg har begynt flere ganger på samboerkontrakten, men ikke helt kommet i land...

Nå gifter vi oss snart også da, så da vil det jo være i orden.

Nå har vi kjøpt sammen, men jeg tenkte mye på det før. Da bodde vi i min leilighet, og selv om han hadde brukt en del penger på den hadde han egentlig ingen rettigheter. Tror ikke min familie ville vært vanskelig, de har så de klarer seg...

Men vi har tegnet gjensidig livsforsikring, slik at hvis en av oss dør vil den andre få utbetalt en såpass stor sum at den har råd til å kjøpe ut den andres familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, vi har ikke kommet så lang å fylle ut slike papirer... Har tenkt tanken mange ganger, spesielt siden vi har barn og vi er snart boligeiere. Dette bør vi få unnagjort snarest. Hvor henvende seg for å få gjort et testamente?

TS, kanskje dere først bør konsentrere dere om selve samboerkontrakten som går på det "ufarlige" og deretter ta dere tid til å ta opp dette med eiendom og hva som skjer ved evt brudd i forhold til salg/kjøpe den ene ut osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida
TS, kanskje dere først bør konsentrere dere om selve samboerkontrakten som går på det "ufarlige" og deretter ta dere tid til å ta opp dette med eiendom og hva som skjer ved evt brudd i forhold til salg/kjøpe den ene ut osv.

Kremt...det er nettopp dette en samboerkontrakt omhandler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor henvende seg for å få gjort et testamente?

Herstår det endel om testamente. Vi kjøpte faktisk de papirene i en bokhandel. (Finnes flere skjema for testamente, samboerkontrakt, etc etc) Papirene ble så sendt inn til advokat og så tinglyst.

Alt dette gjorde vi i etterkant av bryllupet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Det er sant at egen arv for hver av partene er automatisk særeie ved et brudd.

Men det var den evinnelige bevisbyrden igjen da. Hvordan bevise at de kr X som det nye badet i leiligheten kostet faktisk ble kjøpt for den ene partens arv.

Ta vare på alle papirer. Jeg ville blitt svært mistenksom selv dersom en samtale om samboerkontrakt hadde medført krangel.

Kanskje du bør sette opp et forslag til hva du mener og så be han se på det. Når han begynner på den kjente platen som han har tatt hittil så forsikre han om at du ikke har noen skumle planer om å stikke i morgen, du vil bare forsikre deg mot eventuelle fremtidige problemer nå mens dere er venner.

Hvis ikke dette nytter heller ville jeg stilt meg alvorlige spørsmål ved dette forholdet ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at TS møter motbør når hun tar opp noe så alvorlig som en kontrakt i et samboerforhold, synes jeg er noooe påfallende. HVORFOR blir det krangel liksom? Er ts' partner "redd for å ikke få noe"...? Hvis ikke - hva ligger da bak? Dette må jo ts få ordna opp i snarest - spesielt siden de har barn ilag!!!

Han er redd for å ende opp med nesten ingenting, ja. Huset er mitt barndomshjem og kjøpes for en slikk og ingenting, langt under normal takst. av ulike grunner. Vi vet begge at det aldri kan selges til vanlig takst heller, det har vi snakket om flere ganger, for det må selges innen familien igjen dersom vi vil flytte en gang. Så vi er liksom låst her da, men det visste vi før vi gikk inn i det og gjorde det med åpne øyne. Men når vi nå snakker om brudd, da skal han plutselig kunne få igjen en halvpart av hva verdien er, og ikke hva vi kjøpte huset for. Og hvordan skal jeg få det til da? Nå er verdien 3 mill, vi får det for 2 mill (og det er her litt arv kommer inn, så det er ikke i rene penger). Om hus og eiendom stiger til 4 mill i verdi, hvordan skal jeg da kunne kjøpe han ut? Og han er redd for å sitte med bare noen hundretusener som ikke rekker til en liten ettroms engang dersom han må flytte.

Det ble en diskusjon/krangel av dette her. Mulig jeg tar feil også. Men han begynte plutselig å snakke om barna våre og hvor de skulle bo ved evt brudd. Vi har hatt et brudd tidligere (my fault), og jeg måtte leve uten barnet over lang tid (pga hva jeg synes var guttens vår sitt beste ut i fra situasjonen), det var den verste perioden i livet mitt. Og da han begynte å snakke om det fikk jeg angst og tårene begynte bare å trille, for tanken på å leve hverdagen uten våre to barn er helt grusom. Så der sluttet vår diskusjon/krangel i går. Vi snakket ikke mer sammen og han var også sint i natt da han måtte stå opp og hjelpe vår sønn på toalettet. Da ville ikke han si hva han var sint for, fordi han må visst vente til mitt tema er over (samboerkontrakt eller ikke) før han kan ta opp sitt tema (hva får han ved et evt brudd). Jeg prøver å foreslå en samboerkontrakt, men får ikke et svar om hva han synes om det fordi han med en gang skal snakke om hva han sitter igjen med.

Og siden det var min feil sist det var brudd, er dette vanskelig å ta opp. Jeg har sviktet min samboer en gang tidligere, og nå å snakke om samboerkontrakt og et evt brudd får meg til å føle at han tenker sitt om dette; at jeg kommer til å svikte han igjen osv. :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, men vi gifter oss neste år og ordner alt av papirer og slikt da. Vi burde egentlig ha skrevet slik kontrakt for lenge siden, vi har vært samboere i mange år, men det har liksom blitt glemt eller utsatt hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vi gift da, men vi hadde ingen slike papirer da vi var samboende. Nå arver vi vel hverandre uansett, men jeg tror det er veldig lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fruktfat
Dere som er samboende, har dere samlivskontrakt? Har dere testamente?

nei, det har vi ikke. eier hus sammen og bør ha det. vi skal ha det og har prata om det i tre år nå, vi får bare ikke ut fingern. ;)

regner med at det ikke blir noe problem å skrive den, vi eier like mye av huset, betaler like mye av lånet (selv om han tjener nesten dobbelt så mye som meg), og like mye på regninger. møbler kjøper vel den som har penger, vi spleiser ikke på det. det er også en grunn til at vi ikke har helt felles økonomi.

er det ikke på dinside de har samboerkontrakt man kan skrive ut?

Endret av Fruktfat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...