Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Jente_81
Skrevet

Jippi jeg har fått jobb!

Etter regninger og alle faste utgifter (bensin, lån, forsikringer, husleie og lign) sitter jeg igjen med ca 6000 kr. Dette skal da holde for mat, klær og småting.

Klarer jeg meg bra på dette? Er dette vanlig, lite, eller mye?

Jeg har levd på attføring i noen år så detter er helt nytt for meg.... Satte opp et budsjett på alle tingene jeg vet hva koster som er faste. Mat vet jeg ikke hvor mye jeg bruker i mnd......

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det bør holde bra det. Er heller ikke sikker på hvor mye jeg bruker på mat, men ganske sikker på at det ikke er så mye.

Bare vær klar over hvor mye du har. Noen måneder er det kanskje litt trangt, andre ganger nok i massevis :)

Gjest Elfrida
Skrevet

Det er kjempesmart å sette opp et budsjett! Når et par måneder har gått kan du revidere budsjettet litt når du ser hva du faktisk bruker på ting som mat og klær. I tillegg er det lurt å prøve å sette unna en liten sum hver måned slik at man har en buffer mot uventede utgifter.

Skrevet

Jeg vil tro det går helt fint. Jeg har den samme summen (studielån) til alt av utgifter, og jeg lider ingen nød!

Ellers anbefaler jeg også at du sparer litt pr måned. Det er utrolig greit å ha litt penger på lur til uforutsette utgifter!

Skrevet
Jeg vil tro det går helt fint. Jeg har den samme summen (studielån) til alt av utgifter, og jeg lider ingen nød!

Ellers anbefaler jeg også at du sparer litt pr måned. Det er utrolig greit å ha litt penger på lur til uforutsette utgifter!

Alle utgifter, inklusive husleie, blir dekket av 6000 kr i måneden? Hvor lenge har du isåfall klart deg på så lite penger til overs til mat, klær osv? Er du en veldig spartansk person? :)

Skrevet

Mange småbarnsfamilier, for ikke å snakke om alenemødre, sitter igjen med mindre enn 6000 og de skal forsørge flere enn seg selv. Dette bør du greie helt fint.

Skrevet

Viktig å spare litt hver måned til uforutsette utgifter.. Kjøleskapet ryker, vaskemaskina ryker, TV'en ryker... En liten ferietur, bilen som skal på verksted..

Det bør gå helt fint. Lurt å handle mat på tilbud og fylle fryseren, så har du iallefall mat i dårligere tider...

Lykke til.

Skrevet
Alle utgifter, inklusive husleie, blir dekket av 6000 kr i måneden? Hvor lenge har du isåfall klart deg på så lite penger til overs til mat, klær osv? Er du en veldig spartansk person? :)

Alle studenter har jo utbetalt ca 6000 kr i mnd, så da må en klare seg på det en har. Teoretisk sett er det 8000 kr i mnd når de 16 000 fra august og januar fordeles likt over alle mnd, men de pengene ryker jo ofte fort... :)

Skrevet

Jeg har 3200 kr. i mnd (til mat/klær/småting) og jeg lever fint. Så ja. ;)

Skrevet

Yepp, no problem!

Derimot MÅ du sette opp et lite regnestykke over alle de store regningene som kommer i løpet av året. Tenker da på kringkastingsavgifta, årsavgift, forsikringer, kommunale avgifter, og regne strømforbruken sammen til en ca årsregning. Så må du dele alle disse utgiftene på tolv, og sette denne summen til en regningskonto hver eneste måned. Alt som er utover dette er jo slikt som kommer deg til gode i form av mat, klær og fornøyelser.

En absolutt god idè er å planlegge litt når det gjelder mat handlingen. Du kan spare MASSE penger årlig om du handler for en uke av gangen og ikke fra dag til dag. Har en venninne som levde på ca 2000.- til mat, klær, toalettartikler hver måned over en periode på 18 måneder. Tror ikke hun sultet eller hadde det vondt på noen måte, men måtte tenke seg om før hun handlet. Alt går om du vil ;)

Gjest Jente_81
Skrevet

Grunnen til jeg spurte om dette er at siden jeg nylig har fått jobb og før har gått på attføring så har jeg null følelse hvordan det er å ha penger......

Jeg har regnet ut forsikring, årsavgift og alt det går an å dele på 12 av utgifter. En ca pris på mobil i mnd + hundemat til voffsene mine.

Pengene som er igjen går til mat og fornøyelse. Da jeg vil prioritere å ha mc (lån og årsavgift, forsikring ink i budsjettet) ønsker jeg råd på hvordan å spare penger på mat? Hvilke matretter som er billige og gode..... Legger inn en ny tråd på dette :)

Skrevet

Jeg får 80 000 i studielån i året, og så jobber jeg så mye som mulig i ferier. De ekstra pengene jeg tjener da, prøver jeg å spare. Det er så greit med de reservepengene på konto...

Jeg har hatt studielån i 2 1/12 år, så jeg har klart meg på dette en stund.

Jeg er ikke spesielt spartansk. Spiser stort sett det jeg har lyst på (men har ikke råd til å spise ute flere ganger i mnd da), klær har jeg i massevis av (men shopper mye på HM, Vero Moda og den type butikker). Heldigvis har jeg ikke så høy husleie, så det hjeper godt!

Det kan jo også nevnes at jeg ikke har bil og alle utgifter det fører med seg.

6000 igjen til bare klær og mat kommer til å gå kjempebra!

Skrevet

Vi er to og sitter igjen med halvparten av det du sitter igjen med hver mnd, så dette burde du klare helt fint :)

Skrevet
Vi er to og sitter igjen med halvparten av det du sitter igjen med hver mnd, så dette burde du klare helt fint :)

:overrasket: 3000 til mat og klær og fornøyelser for to stykker i måneden?

Skrevet
:overrasket: 3000 til mat og klær og fornøyelser for to stykker i måneden?

Ja.. Mat, klær, røyk og fornøyelser, faktisk. :)

Skrevet

Vi er to voksne personer, og dette er ca det vi bruker pr måned:

Husleie: 3300 kr

Strøm: Gjennomsnitt 1000 kr

ADSL: Mener det er i underkant av 400.

Telefon: Bruker nesten ikke telefonen, så det blir omtrent 0 i tellerskritt, men kanskje 100 til sammen.

Mat, sjampo, vaskemidler og lignende: Rundt 2000

Luksusartikler som reiser, klær, bøker, sminke, osv ligger på i gjennomsnitt ca 1000 for begge to.

Så dette klarer du helt fint ;)

Et tips kan være å leve litt spartansk i starten, og legge til side så mye du klarer opp til et forhåndsbestemt beløp, som gjerne kan være på 30-50.000 eller mer. Da har du en god buffer i tilfelle et eller annet skulle hende.

Og gratulerer med jobb! :-D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...