Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke helt jeg, men er nå på uke to i barnehage med min gutt på 15 måneder, og liker ikke att han gråter når jeg går. Han slutter etter alt fra 2-10 min, men i bilen på vei hjem tenker jeg likevell om dette er det beste for min dyrebare lille gutt. Aller helst vil jeg snu og hente ham, og ta han med hjem og kose. Samtidig ser jeg jo hvor gøy han har det når jeg skal hente ham. Da løper han rundt med de litt større barna og koser seg, og vil nesten ikke hjem. Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget. Kanskje bare få høre att det er sundt for barn å være i barnehage, og ikke hjemme med mamma...........

Videoannonse
Annonse
Gjest Gamle Alex
Skrevet

Jeg er av den mening at det er sundt for barn å være i barnehage eller park. Gråting er helt vamnlig når de er så små og jeg regner med at barnehage personalet er flinke til å trøste han. Så lenge du ser at han trives når du kommer og henter han tror jeg han har det bra. Min mening er at det er bra at barn lærer og omgåes andre en bare foreldrene og ta hensyn, lære og vente på tur og ikke minst det pedagoiske opplegget en barnehage har å tilby.

( heldig du, vi fikk avslag.)

Skrevet

Jeg er også på andre uken med innkjøring med min datter på drøyt 2. I dag var første dag hun ikke gråt såre tårer, men vinket og ga slengkyss. Det varmet en mammas hjerte! Men de var flinke til å avlede henne med alt de skulle i dag, så jeg regner ikke med at tårene er borte fra nå av allikevel!

Trøsten er uansett at hun har det mye morsommere i barnehagen enn hjemme med mamma......

(fikk også avslag på plass, men jobbet selv for å få det til!)

Skrevet

Det skjærer i hjertet å gå fra et gråtende barn i barnehagen, men de aller fleste slutter å gråte når foreldrene er ute av syne.

Kan du ikke avtale med barnehagen at de sender en sms og forteller hvordan det går, eller at du ringer litt senere på dagen? Det har jeg gjort noen ganger, for å forsikre meg om at alt er bra.

Gjest Gamle Alex
Skrevet

(fikk også avslag på plass, men jobbet selv for å få det til!)

(Har ringt siden avlaget, men med 150 unger i kø, er det som godt som umulig, men vi har verdens beste dagmamma vi DA :) )

Skrevet
(Har ringt siden avlaget, men med 150 unger i kø, er det som godt som umulig, men vi har verdens beste dagmamma vi DA :)  )

Dagmamma er ett flott tilbud tross alt, jeg er bare glad jeg fikk det til - her i Bærum er det noe sånnt som 817 barn i kø uten tilbud..... Håpløst!

Skrevet
Dagmamma er ett flott tilbud tross alt, jeg er bare glad jeg fikk det til - her i Bærum er det noe sånnt som 817 barn i kø uten tilbud..... Håpløst!

Litt utenfor tema, men vi fikk heller ikke plass i Bærum da vi bodde der. I år, derimot, fikk jeg plutselig brev om at vi hadde fått plass i bhg i Bærum - selv om vi ikke bor der lenger, og ikke hadde søkt! :sjenert:

Skrevet

Jeg tror dette er noe de fleste foreldre har opplevd i større eller mindre grad.

Vi opplevde det samme i lang tid (flere månder ?) og det var naturligvis en forferdelig opplevelse hver gang. Men som du sier glemmer barna det vonde iløpet av noen få minutter og har det kjempefint. Når jeg kom for å hente skulle de altid vise det fine de hadde laget på dagtid. Noen ganger når jeg leverte forsøkte vi å å se på det fine de hadde laget dagen før (men denne avledningen hadde vi vekslende hell med).

Det går over. Men det er en ny rutine for barnet som trenger tid. Og noen bruker kort tid andre bruker kjempelang tid.

Skrevet

En annen ting jeg lurer på er om måten de "oppdrar" barna på er bra...Gråter barna tar de dem ikke opp, men lar dem gråte. Men er barna blide og glade, blir de tatt opp på fang og kost med etc...Hva syns dere om dette?

Skrevet

"En liten jente står i gangen med jakka i hånden. Hun hører latter og sang. En varm klem ønsker henne velkommen og leken der inne trekker i henne. Det er bittelitt skummelt og tårene truer når den siste klemmen er gitt og døra lukker seg. En annen liten barnehånd trekker henne mot vinduet og sammen står de og vinker til meg. En stolt liten jente har blitt stor."

- Ingen kan være mer stolt enn en mamma eller en pappa da!

Skrevet

Det synes jeg hørtes rart ut. Barn som gråter skal ha trøst, ellers vil de bare gråte mer. Kan du si det til dem på en diskret måte? Si at du er engstelig fordi barnet ditt gråter, og du ville føle deg bedre hvis du vet at h*n blir holdt når h*n er lei seg.

Skrevet
En annen ting jeg lurer på er om måten de "oppdrar" barna på er bra...Gråter barna tar de dem ikke opp, men lar dem gråte. Men er barna blide og glade, blir de tatt opp på fang og kost med etc...Hva syns dere om dette?

Dette synes jeg høres rart ut... Trøster de ikke barna når de er leie seg?

Hvis ungene trasser/gråter av sinne kan jeg forstå at de ikke blir dulla med, men... Hadde tatt dette opp med barnehagen hvis det er sånn at de overser sår gråt.

Skrevet

Hør med en av de annsatte om de kan sende deg en sms eller ringe, når han har sluttet å gråte :) Vi har den ordningen med flere av foreldrene som har barna sine til tilvenning nå. Tror det er litt godt for dem å vite at barna har det bra, og er sluttet å gråte.

Selvfølgelig er det jo trist når mamma/pappa går om morgenen, og ofte så er det tårer og skrik, kanskje til litt etter at de har fått vinket til mamma eller pappa fra "vinkevinduet", men så oppdager de at alle de morsomme tingene de pleier å leke med i barnehagen er der fortsatt, og vips, så er de i full gang med lek.

Flere av førskolelærerene hos oss kaller det "port-syndromet", altså at gråten er over når mamma eller pappa er ute av porten ;)

Gjest *-*Pinky*-*
Skrevet

Vår datter gråter også når vi drar. Hun er på andre uken der nå.

Å barnehagetantene er veldig flinke når barna gråter.. De løfter opp barnet å prater litt med det å spør om de skal gå bort i vinduet å vinke til mamma/pappa... Å det synst jeg er veldig greit :)

Skrevet

gutten min blir selfølgelig tatt hånd om når han gråter når jeg drar. Pleier å få melding når han har sluttet å gråte :)

Skrevet

Det er nok en overgang.

Pass på at du ikke formidler din egen uro. Hans gråt kan være et spørsmål til deg: Er det virkelig ok at jeg skal være her, uten deg? Vink ha det og se glad ut, så formidler du at det er ok.

Barnehagepersonale sier at fedre ofte er flinkere til dette. De har ikke så mye dårlig samvittighet selv, og lager ikke så mye oppstyr rundt leveringen.

Kanskje pappaen kan levere i en periode?

Skrevet

pappan hans må være på jobb 0700-0730 hver dag...så han kan ikke levere.

Skrevet (endret)
Vet ikke helt jeg, men er nå på uke to i barnehage med min gutt på 15 måneder, og liker ikke att han gråter når jeg går. Han slutter etter alt fra 2-10 min, men i bilen på vei hjem tenker jeg likevell om dette er det beste for min dyrebare lille gutt. Aller helst vil jeg snu og hente ham, og ta han med hjem og kose. Samtidig ser jeg jo hvor gøy han har det når jeg skal hente ham. Da løper han rundt med de litt større barna og koser seg, og vil nesten ikke hjem. Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget. Kanskje bare få høre att det er sundt for barn å være i barnehage, og ikke hjemme med mamma...........

Da har jeg lyst til å si et par ord ifra mitt ståsted, nemmelig som ansatt i en barnehage, og opplever dette mange ganger. Jeg bruker å gi beskjed til den som leverer at om de ønsker det, så er det bare å ringe etter en stund for å høre hvordan det går og slike ting. For det er jo ikke enkelt å gå ifra barnet når det gråter (jeg forstår jo det, selv om jeg ikke har barn selv). Og i den barnehagen jeg jobber i, så gjør vi vårt beste til å avlede barnet - finne ut hva barnet vil leke med, prøver å få barnet i prat osv. Vi merker da at som oftes så går gråten over relativt raskt (alt frå 2 min til 10 min osv). Og ofte begynner barna å gråte bare fordi noen andre på avdelingen gråter ( et barn som kanskje har slått seg f.eks), for gråting kan være ganske så smittsomt. Men så klart, alle barn er forskjellige, så alt dette er individuelt.. jeg har bare fortalt hva jeg som oftest opplever...

Jeg har igrunnen ikke lyst til å kaste meg ut i en diskusjon om hva som er sunnest om det å være i barnehage, kontra det å være hjemme.. det får eventuelt bli en annen gang :) Det kan heller dere foreldre få diskutere dere imellom, for min del :)

Men jeg vil gi deg det rådet, at er det noe du lurer på eller misliker ved barnehagen til gutten, snakk med de om det.... Bedre å få skikkelige svar, enn at du går og er usikker og lurer. I vår hadde vi en spørreundersøkelse blant foreldrene, og der er blant annet et spørsmål som går på det om barnehagen samarbeider med deg om oppdragelsen av ditt barn...

Jeg håper du får til en åpen dialog med barnehagen, og ikke at du sitter igjen med følelsen av at de overkjører deg fullstendig...

:klem:

Endret av Loevinna
Gjest Tweetypie
Skrevet (endret)

Vår eldste gråt når vi gikk og det varte en 2-3 uker. Jeg ringte alltid og da sa de at h*n slutta å gråte med en gang jeg var ute av døra. Jeg vet at barna mine blir godt ivaretatt i b.hagen. De får masse trøst når de har slått seg og kos når de vil ha det. Eldste min har gått på liten avd. frem til denne uka (h*n er 3). På liten er de ca 10 små fordelt på 3-4 voksne. Har vært superfornøyd med oppfølging og alt og barnet mitt elsker de ansatte.

Endret av Tweetypie
Skrevet

Jeg jobber i barnehage og er veldig letta når foreldre går selv om barnet gråter.

En del foreldre blir værende igjen for å trøste, og jeg skjønner det er i beste mening selv om det ikke er det beste for barnet.

Så masse ros til dere foreldrene her i denne tråden.

Dere bør være klar over at gråting når dere drar fra barnehagen er noe som kommer og går. Selv om barnet ditt har gått i barnehagen en stund kan det komme tilbake igjen.

Ønsker dere lykke til med tilvenning og videre tid i barnehagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...