Gjest Gjest Skrevet 16. august 2006 #1 Skrevet 16. august 2006 Er det normalt at kjøleskapet er veldig varmt bak ved "motoren"? Synes det avgir mye varme.
Gjest HB Skrevet 16. august 2006 #2 Skrevet 16. august 2006 Ja det er normalt med varme på baksiden av et kjøleskap, men er det veldig varmt ville jeg vært litt på vakt. Det er jo pga. denne varmen at man må sørge for luftsirkulasjon rundt kjøleskapet dersom man skal bygge det inn. Hilsen Lille meg
Gjest Gjest Skrevet 16. august 2006 #3 Skrevet 16. august 2006 Jepp. Normalt. Det lages varme på utsiden når man lager kulde inni kjøleskapet. (ØH, jeg fulgte ikke så godt med i fysikktimen så jeg kan ikke forklare bedre).
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 16. august 2006 #4 Skrevet 16. august 2006 Takker for svar, dere to Ble litt oppgitt her. Jeg bor i en leilighet på noenogtyve kvm, og syntes det tidvis var så uforklarlig varmt her inne. Utlufting hjelper ikke heller. Men så var jeg bortom kjøleskapet en tur og la hånda inntil baksiden, og da gikk det opp et lys. Sikkert kjekt å, vinterstid, ha et kjøleskap som også fungerer som varmeovn, men i denne sensommer-varmen blir det skikkelig pes.
Gjest HB Skrevet 16. august 2006 #5 Skrevet 16. august 2006 Et kjøleskap er jo en omvendt varmepumpe som snart annenhvert hus har gått til anskaffelse av for å spare strøm. Så til vinteren blir det nok bra. Men du kan jo prøve å skru ned kjøleskapet litt slik at motoren ikke må gå så mye. Ikke la døren stå mye åpen og ikke fyll opp med masse "varme" varer som gjør at motoren må jobbe ekstra. Hilsen Lille meg
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 16. august 2006 #6 Skrevet 16. august 2006 Hadde "termostaten" på full guffe, men har nedjustert det noen hakk nå. Håper det blir litt svalere her inne Takk for tips!
skrue Skrevet 16. august 2006 #7 Skrevet 16. august 2006 Det er et kjølemedium (væske og gass) som sirkulerer inne i og uten for kjøleskapet i et lukket røropplegg. Det blir kaldt inne i kjøleskapet fordi kjølemediet går over fra væske til gassform i rørene inne i skapet. Når noe fordamper tas energi fra omgivelsene og kjøleskapet blir kaldt (prøv å helle litt sterk sprit på hånden) Når kjølemediet er blitt en gass føres det ut av skapet og blir komprimert av en kompressor (det er den du hører durer) til flytende form igjen. Dette øker temperaturen i væsken til noe som er varmere enn rommet kjøleskapet står i og radiatroren på baksiden av kjøleskapet virker da som en ovn for resten av rommet. Dermed er varmen i kjøleskapet flyttet til utsiden. Det blir varmt på utsiden fordi kompressoeren i seg selv blir varm (det er en motor) og fordi kjølemediet skal kvitte seg med varme. Her er tegninger og en sikkert bedre forklaring. http://home.howstuffworks.com/refrigerator.htm
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå