Gå til innhold

Psykologflekkene

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Tiril_*
Skrevet

Lurer egentlig litt på hva det er psykologene ser etter når de viser frem disse blekkflekkene. Nå ha jeg jo ikke tatt noe psykologi, men tenkte kanskje noen her inne hadde :)

Videoannonse
Annonse
Gjest LilSweetie
Skrevet

Det er vel hva man/underbevisstheten ens tenker på. Hvis du f.eks ser sex i hver blekkflekk tenker du nok mye på sex ;)

Når det er sagt tror jeg ikke det er en metode mange psykologer bruker mye i dag....

Skrevet (endret)

Det kalles for Rorchach Test

Psykologen kan finne ut mye om hvordan en person ressonerer og tenker ved at pasienten/klienten forteller hva h*n "ser"...

Jobba en gang ilag med ørten psykologer ved en klinikk....og for artighetsskyld skulle jeg "deschiffere" hva JEG trodde de forskjellige tegningene viste. Nuvel, for meg ble det enten flaggermus (se plate V hehe....), blomstervaser eller en dårlig tegna karnevalsmaske. :ler:

Psykologen mente det ikke var håp for meg :hoho:

Endret av Scorpina
Skrevet

Jeg har vært gjennom denne testen jeg. Og jeg ble litt "skremt" av hva psykologen kunne fortelle om mine traumer og problemer. De stemte nemlig veldig godt med ting jeg hadde opplevd (negative opplevelser) og mine tanker rundt dette. :tristbla:

Utfra mine svar i den testen så kunne psykologen legge opp en del av behandlingen.

De sort/hvit bildene som Scorpina viser til er helt anderledes i farger - og tolkningen av fargebildene er noe helt annet enn de sort/hvitt-bildene.

Skrevet

Jeg har også tatt testen, og det tok laaaang tid. For det var jo flere "ark" med disse flekkene, også skulle jeg si hva jeg så - og jeg så jo masse forskjellig ting på hvert eneste ark. Deretter måtte vi kartlegge hvor i bildet jeg så de ulike tingene, og notere det.

Hvordan de klarer å finne ut av ting vet jeg ikke, men jeg har en teori om at de både ser på hvordan man oppfører seg under testen, hvordan man forholder seg til de ulike tingene man ser ("Jeg ser... eh.. en nisse... *fnis fnis*) Altså om man synes det man ser er greit, tåpelig, flaut eller hva det nå enn er man tenker om sine egne tanker og assosiasjoner. Og hva man ser sånn billedlig. Men jeg har ikke peiling, bare gjetter litt.

Slik jeg ble forklart sånn halvveis, så var det ikke sånn at "jeg ser en is", dermed er jeg enten glad i, hater eller er likegyldig til is.

For tro meg, jeg har forsøkt utallige ganger å få folk til å fortelle meg "hemmeligheten" bak Rorchach-testen, men de holder det meget hemmelig alle sammen. Så jeg vet ikke helt hvordan de gjør det. Vet at psykologer må gå egne kurs/veiledning på hvordan man utfører og scorer den - for det er ikke alle psykologer som kan det.

Det stemte overraskende godt på meg også. Ikke alt, men mye. Og for min egen del handlet det mye om personlighet og følelser, fremfor at de kunne si noe om "du har vært utsatt for overgrep" eller "du slanker deg fordi ditt og datt". Det var mer helheten i meg. Og det var interessant.

Er flere år siden jeg tok den, og kunne tenke meg å prøve på nytt og se om det har endret seg noe.

Jeg så forresten masse nisser overalt, og det var litt pinlig. "Ehm.. enda en nisse, ja. Jeg er ikke sååå opptatt av jula altså. Lover." :ler: Men har hørt flere som har tatt den at de også så en hel del nisser, så jeg tror nok heller at det er de som laget den som er nissefiksert. :ler:

Skrevet

Har du tenkt på at nisser ikke trenger å være julenisser?

Nisser kan f.eks. være våre tanker som "følger med på lasset" - hendelser/episoder som vi drar med oss videre i livet.

En traumatisk opplevelse i barndommen kan være en såkalt "nisse".

Selv så så jeg fryktelig mye blod og underlivsbilder i den testen.......... noe som forklares med overgrep jeg har vært utsatt for - og redsel for ting som skal skje med underlivet. Så som sex f.eks. - jeg klarer ikke å ha sex, jeg forbinder det med vonde ting. For meg er ikke sex forbundet med noe positivt og godt.

Når årets GU skal skje - ja da har jeg mareritt i forveien. :tristbla:

Skjønner at noen ler av denne testen................men den er nok alvorligere enn som så. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...