Gjest Gjest Skrevet 15. august 2006 #1 Skrevet 15. august 2006 NAV, står for "Ny arbeids- og velferdsordning". Den som fant på, og de som godkjente, dette navnet: tenkte de på at om noen år og framover i tid, så vil ikke aktøren være ny lengre? Hvorfor leide de ikke inn mer realistiske og samtidig visjonære mennesker som kan kunsten å kommunisere? Man er vel ikke programforpliktet til å være stokk dum eller firkantet fordi man jobber i en statlig etat, eller?
Cognizance Skrevet 15. august 2006 #2 Skrevet 15. august 2006 Muligens sparte de penger på ikke å leie inn et reklamebyrå for å finne et fænsy navn. Det heter nye kripos, new scotland yard, new york. Kommunehelsetjenesteloven het en gang den nye loven om helsetjenester i kommunene.
Gjest gjest1 Skrevet 15. august 2006 #3 Skrevet 15. august 2006 Har NAV noe med aetat å gjøre? Hvis ikke så er jeg blitt svin dlet.
minienthe Skrevet 15. august 2006 #4 Skrevet 15. august 2006 Har NAV noe med aetat å gjøre? Hvis ikke så er jeg blitt svin dlet. ← ja, det er sosialetat, aetat og trygdekontor som slår seg sammen for visstnok å kunne koordinere og samarbeide til klientenes beste.
loffen Skrevet 15. august 2006 #5 Skrevet 15. august 2006 Det spørs hvor mye koordinering og samarbeid det blir.. SAMRØRE - hvem sa det??
loffen Skrevet 15. august 2006 #6 Skrevet 15. august 2006 Ha! De tenker dessuten ikke på klientens beste, men på å presse enhver syk stakkar ut i arbeidslivet for enhver pris!! For at han/hun skal kunne føle seg enda mindre verdt enn normale friske mennesker.
Bønna Skrevet 16. august 2006 #7 Skrevet 16. august 2006 Ha! De tenker dessuten ikke på klientens beste, men på å presse enhver syk stakkar ut i arbeidslivet for enhver pris!! For at han/hun skal kunne føle seg enda mindre verdt enn normale friske mennesker. ← Helt klart. Det handler om ideologi og å spare middelklassen for penger. Det er jo lave nok klasseforskjeller som det er, må vite.
Gjest gjest1 Skrevet 16. august 2006 #8 Skrevet 16. august 2006 ja, det er sosialetat, aetat og trygdekontor som slår seg sammen for visstnok å kunne koordinere og samarbeide til klientenes beste. ← Det spørs hvor mye koordinering og samarbeid det blir.. SAMRØRE - hvem sa det?? ← Røre blir det nok. Denne organiseringen av tjenester har da vitterlig vært prøvd før (bla i Sverige) hvor det ikke gav bedre tilbud til brukere eller ble billigerer å drive Men her i Norge skal vi jo finne opp kruttet selv hver gang, så vi prøver allikevel....
Gjest gjest1 Skrevet 16. august 2006 #9 Skrevet 16. august 2006 Ha! De tenker dessuten ikke på klientens beste, men på å presse enhver syk stakkar ut i arbeidslivet for enhver pris!! For at han/hun skal kunne føle seg enda mindre verdt enn normale friske mennesker. ← Ah! Det var der jeg var i intervju med psykopat-dama :-) Skrev om det på karriære og utdanning. Hun som rakket ned på vitnemål, hår og piercinger istedenfor å ta det opp på en normal menneskelig måte.
Gjest Gjest Skrevet 16. august 2006 #10 Skrevet 16. august 2006 NAV, står for "Ny arbeids- og velferdsordning". Den som fant på, og de som godkjente, dette navnet: tenkte de på at om noen år og framover i tid, så vil ikke aktøren være ny lengre? Hvorfor leide de ikke inn mer realistiske og samtidig visjonære mennesker som kan kunsten å kommunisere? Man er vel ikke programforpliktet til å være stokk dum eller firkantet fordi man jobber i en statlig etat, eller? ← Det er nettopp det at de har tenkt på at etaten ikke kan hete "ny" om noen år. Derfor påstår de at "nav" ikke er en forkortelse for noe som helst, men er et nykonstruert ord uten noen annen mening, akkurat som ordet "bil" ikke er en forkortelse. Grunnen til at det har blitt slik er at nav har blitt brukt som betegnelse når planene har blitt utarbeidet. Men når etaten skulle få navn følte de at de ikke bare kunne fjerne n-en, siden forkortelsen da blir "av". Og oppgaven til etaten er å få folk på, ikke av. Forstå det de som kan
Gjest Gjesta Skrevet 16. august 2006 #11 Skrevet 16. august 2006 Jeg synes faktisk NAVnet er helt utmerket. Hva er et nav, folkens? Navet er i sentrum av hjulet, og det punktet som holder det hele sammen.
punktom Skrevet 16. august 2006 #12 Skrevet 16. august 2006 (endret) Jeg tipper etaten til slutt blir kalt norsk/Norges arbeids- og veldferdsordning. Men ja, jeg har selv reagert på dette navnet. Endret 16. august 2006 av punktom
Gjest Gjesta Skrevet 16. august 2006 #13 Skrevet 16. august 2006 Nå heter det vel strengt tatt arbeids- og velferdsforvaltning. http://www.nav.no/index.html JEg synes NAV er et utmerket navn i seg selv, uten at man behøver å bruke energi på hva som skal ligge i ordene bak forkortelsen. Hvor mange sier Norges Automobilforbund, Arbeidernes Ungdomsfylking eller Scandinavian Airlines System sånn til daglig? Rekk opp hånden dere som ikke bruker forkortelsene. Når to statlige etater blir en, i tillegg til deler av kommunens sosialtjeneste (minimum er vel økonomisk sosialhjelp, etter det jeg har sett), er dette en svær reform både organisatorisk, faglig, tjenestelig og økonomisk. Disse etatene har langt over en million brukere, og de forvalter vel over en tredel av statsbudsjettet. Sånn sett er, som Tispa sier, NAVnet NAV både helt utmerket i seg selv, og i tillegg dekkende.
SuperNova Skrevet 16. august 2006 #14 Skrevet 16. august 2006 Ha! De tenker dessuten ikke på klientens beste, men på å presse enhver syk stakkar ut i arbeidslivet for enhver pris!! For at han/hun skal kunne føle seg enda mindre verdt enn normale friske mennesker. ← Litt arbeidssky?
Gjest Gjesta Skrevet 16. august 2006 #15 Skrevet 16. august 2006 Ha! De tenker dessuten ikke på klientens beste, men på å presse enhver syk stakkar ut i arbeidslivet for enhver pris!! For at han/hun skal kunne føle seg enda mindre verdt enn normale friske mennesker. ← Dette er åpenbart logisk. Det er nok derfor det ikke er flere enn drøyt 700 000 i yrkesaktiv alder som står utenfor arbeidslivet, vi andre er for enhver pris presset ut hit.
Gjest Gjest Skrevet 16. august 2006 #16 Skrevet 16. august 2006 Ha! De tenker dessuten ikke på klientens beste, men på å presse enhver syk stakkar ut i arbeidslivet for enhver pris!! For at han/hun skal kunne føle seg enda mindre verdt enn normale friske mennesker. ← Tja, de siste årene, under bondevik-regjeringen har aetat gjort det motsatte, nemlig å skvise folk over på uføretrygd, for å få ned arbeidsledighetsstatistikken, så det er kanskje på tide å tenke nytt?
aline Skrevet 16. august 2006 #17 Skrevet 16. august 2006 ja, det er sosialetat, aetat og trygdekontor som slår seg sammen for visstnok å kunne koordinere og samarbeide til klientenes beste. ← og DET, er noe trygdekontoret ikke har blitt fortalt! ihvertfall ikke her hos meg, samarbeid med aetat er de IKKE interessert i, verken for aetat eller brukerens del. og det nå etter at det har blitt sammenslått og liksom skal fungere sammen..... aetat her hos meg er ett servicekontor med saksbehandlere som virkelig er serviceminded og blide og mer en gjerne hjelper, mens trygdekontoret ikke gidder hjelpe med en ting så lenge du ikke er en sterk syk person som har tenkt å fortsette å være syk en stund til i tillegg til at personen er frisk nok til å stå på krava....
Cognizance Skrevet 16. august 2006 #18 Skrevet 16. august 2006 Jeg tipper at NAV er navnet de vil bruke på reformen - men når den skal settes i verk, blir det nok brukt noen millioner på å få et reklamebyrå til å finne på et hipt og kult navn med passende logo. Kom i arbeid? KomIArbed - KIA hmm.
Gjest Gjesta Skrevet 16. august 2006 #19 Skrevet 16. august 2006 Jeg syns NAV er et helt greit navn på denne tjenesten jeg. Lett å huske, og gir meg asosiasjoner til et hjul med mange eker. Jeg syns tanken om NAV er veldig god, tanken er vel å gjøre det enklere for brukeren og spare masse unødvendig byråkrati. Til beste for alle hvis det fungerer! Og jeg klarer ikke se noe negativt i at flere mottar lønn istedenfor trygd. Så hvis NAV kan gjøre det lettere for flere å være i arbeid istedenfor å motta trygd er det en flott ting for den trygdede og for samfunnet.
loffen Skrevet 16. august 2006 #20 Skrevet 16. august 2006 (endret) Litt arbeidssky? ← Endret 16. august 2006 av loffen
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå