Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er ferdig utdannet nå, og har fått meg jobb. Lurer på hva jeg skal gjøre angånde bosituasjonen. Kan få lån og ha råd til å kjøpe en liten ettroms, eller jeg kan leie en liten ettroms som vil koste med ganske mye mindre enn hva lånet vil gjøre i måneden. Vet alle sier at kan man kjøpe så bør man det, men er liksom ikke helt sikker på hva jeg vil uansett.

Kommer ikke til å bli boende i en liten ettroms i årevis, og dersom jeg velger å leie vil jeg greie å sparen noen tusen pr. måned.

Er skikkelig rådvill for tiden. Noen som har tenkt på det samme eller kan komme med ett eller annet inspill.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prisene er veldig høye nå, så vet om mange som velger å vente i håp om at prisene vil gå noe ned. Men det tenkte jeg når jeg kjøpte leiligheten min for 5 år siden også. Synes det var fryktelig mye penger... Men kommer jo litt an på hvor du velger å bo. Så på TV i går at de skulle selge en etroms leilighet på 31kvm til 1.7 millioner. Klart da var alt nytt, men det er jo en helt hinsides pris. Der tror jeg det er STORE muligheter for å gå på en smell og tape masse penger.

Jeg var da i samme situasjon som deg. Var selvfølgelig fristende å ha en liten hybel og slippe unna de verste utgiftene, men jeg tror det er de færreste som klarer å spare like mye som du betaler ned på lånet...

Jeg valgte å fortsette å spare på BSU, og pusset opp leiligheten. (Fordelen med å eie selv er jo at du kan gjøre ting inne som du vil...)

Men i år har jeg virkelig oppdaget den store fordelen med å eie noe. Vi solgte min kjæres leilighet i fjor. Han hadde hatt den i nesten 2 år, pusset opp mye og tjente 240 000 på den. Trekker vi fra oppussing og melger satt han likevel igjen med 170 000. Min tjente vi nærmere 400 000 på. Hadde kanskje brukt 100 000 på megler og oppussing... Dette var VELDIG gode penger å putte inn når vi skulle kjøpe nytt. Vi hadde aldri klart å spare like mye.

Men selvfølgelig for en del år tilbake tapte mange store penger på at prisene gikk ned. Det kan skje igjen. Vår tanke når vi kjøpte nytt nå var at vi tåler en renteoppgang, dessuten vil vi bo der en stund. Går prisene ned må du ha råd til å beholde leilighetn.

Skrevet

Jeg leste nettopp på dinside.no at dersom man har tenkt å selge boligen igjen etter 1-2 år så vil det lønne seg å leie (og spare til noe bedre). Tenker du mer langsiktig kan det lønne seg å kjøpe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...