Gå til innhold

Desinfisering

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått småfluer på kjøkkenet (dumme varmen i sommer..) og lurte på om jeg skulle prøve å desinfisere alt..

Men hvor får jeg tak i slikt??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Butikker med storkjøkkenutstyr har ofte slikt, men vet ikke om det er spesielt effektivt mot småfluer. Du kan jo prøve å blande klorvann i en sprayflaske og bruke det? Spray på og tørk av. Bare ikke bland andre vaskemiddler i klorblandingen, da kan det dannes giftige klorgasser.

Forresten kan det være lurt å tømme litt klor i sluker etc siden fluene ofte legger egg på slike steder.

Skrevet

Takk for godt tips!

:)

Gjest Labellamia
Skrevet

Du får også kjøpt desifinering på apoteket, da har du litt i vaskevannet så blir helt rent og desinfisert.

Skrevet

Det viktigste er vel ikke å spraye på desinfisering, men å finne årsaken til at fluene er der, og gjøre noe med det.

Er det sluk som ikke har vært renset på lenge, er det mat/drikkerester som gjærer/mugner en plass, har du planter du vanner alt for mye i nærheten?

Hvor er fluene? I vasken, ved planter?

Skrevet (endret)

Fluene er stort sett rundt vasken, og jeg har hatt i klorin, og satt ut 7 skåler med eddik, uten resultat.. Jeg kaster matavfall etc med en gang, så det blir ikke liggende framme heller..

Tror jeg blir smårar..

ps, hvilken eddik er best?

Jeg kjøpte både brun og blank, begge 7%.

Ingen fangst i løpet av natta, men det satt noen på kanten av et par av skålene..

Har lest i en annen tråd at flere har hatt hell med eddik..

Endret av Seterjenta
Skrevet

Hva med å bruke plumbo i vasken. Det freser vekk gamle fett- og matrester som fluene lever av.

Ikke sett frem eddik. En del av disse fluene elsker det (blir som næring for dem).

Skrevet

Og forresten. Når du sier vasken. Er de oppi vasken (i sluket) eller er de under vasken (i nærheten av søplebøtta)?

Skrevet

De flyr rundt vasken, over benken. Har ikke matavfallsbøtte, for vi har kvern, og den renser vi og har i tillegg hatt klorin i nå da...

Fjerner eddiken tvert!

(lukter jo ikke no godt på kjøkkenet heller av den!! )

Skrevet

Jeg har aldri vært borte i avfallskvern. Kan du fortelle hvordan den virker? Hvor havner søpla da? Kan fluene komme ned dit? Jeg tror kanskje det er der de holder til, uansett om du har helt klorin oppi.

(NB: Klorin er miljøskadelig, så det er synd at du bruker det.)

Og hvis det er kverna fluene kommer fra, så ville jeg tatt kontakt med en produsent eller forhandler av disse og spurt der. Du sier jo at dere renser den, så da trenger du nok spesialtips for å bli kvitt problemet ditt.

Skrevet

Du sette fram en skål med følgende blanding:

veldig søt saft, litt eddik og en dråpe eller tre med oppvaskmiddel.

den søte safta trekker fluene til seg. Oppvaskmiddelet ødelegger overflatespenningen slik at fluene drukner

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...