Naken Skrevet 15. august 2006 #1 Skrevet 15. august 2006 Jeg skal holde samlingsstund i barnehagen,- noe jeg ikke har gjort før, har noen ideer, men er litt usikker.. Har noen av dere tips til noe som kunne være gøy å gjøre?
brumma* Skrevet 15. august 2006 #2 Skrevet 15. august 2006 Du kan fortelle eventyr, det pleier å være veldig populært. Spesielt de eventyrene med litt lyder og bevegelser osv... Å lese en bok kan også slå godt an, synge sanger (hvis du har tid til å forberede kan du jo gjøre det litt ekstra morsomt. F.eks lage fisker med sanger på, og med binders på, så kan ungene fiske med en hjemmesnekra fiskestang med magnet). Nå vet jeg ikke helt hvor gamle barna "dine" er da, men Kims lek er gøy! (Der man får se på noen ting en liten stund, så tar du bort en av tingene, og ungene skal gjette hva som mangler.) Å gjemme seg under et teppe er også underholdene. En av ungene venter på gangen/rundt hjørnet eller lignende, en av de andre gjemmer seg under et teppe, og så skal det gjettes hvem det er! Min erfaring er at det ikke spiller så stor rolle hva du gjør, så lenge ungene får være med på moroa (og da kan "være med" like gjerne bety at de får velge en sang de har lyst til å synge osv. Trenger ikke være komplisert!). Samlingstund er gøy! Lykke til!
liv Skrevet 15. august 2006 #3 Skrevet 15. august 2006 Kluet er å ikke gjøre så mye ut av det! La barna styre mest mulig. Har dere et tema dere jobber med så snakk litt om det. Eks; Snakk om høsten som kommer, syng en høstsang, les et høstdikt. Spør barna om de vet hva høsten er?
Lassie Skrevet 15. august 2006 #4 Skrevet 15. august 2006 Hvilken aldersgruppe er det du skal ha samlingsstund for?
Loevinna Skrevet 15. august 2006 #5 Skrevet 15. august 2006 (endret) Har dere "snakkepakken" i din barnehage?? Hvis det er tilfellet - Ta gjerne en liten titt i den boken som følger med den.. Der kan man få veldig mange gode tips både til samtaler med barna, til eventyr og til aktiviteter. Jeg kom på en ting jeg gjorde med en gruppe 4-5 åringer i en samlingstund en gang. Jeg leste en bok som handlet om det å hjelpe hverandre. Deretter fikk hver enkelt av barna lov til å tegne en ting fra boken på en slik wipeboard-tavle (er ikke sikker på hvordan man skriver detegentleg ). Så tok jeg en kopi av tavlen, og hengte opp tegningene på avdelingen, slik at barna kunne vise hva de hadde tegnet til foreldrene, og fortelle om boken vi hadde lest.... Dette syntes barna var stas Og dermed fikk barna med seg poenget i boken på egen hånd :-D Endret 15. august 2006 av Loevinna
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå