Gjest Gjest Skrevet 16. august 2006 #41 Skrevet 16. august 2006 Et lite eksempel: på min jobb har vi en hard kjerne på ca to-tre stk som alltid får dominere på firmafester og turer. De forteller grisete historier om ekser eller tilfeldige sexpartnere som vi andre må sitte å høre på. Alle jentene synes dette er utrolig kvalmt og reagerer. Det at vi sier fra synes de bare er morsomt, og ler rått. Det som er synd er at alle de snille gutta på kontoret, som egentlig er i flertall, blir dratt med på dette. De sier til oss jentene etterpå at historiene var kvalme og ekle, men der og da så ler de og er kompis. Gutta sender også en god del temmelig kvalme "moromailer" til hverandre, som ingen av jentene får. Det er kanskje der man kan begyne? Ikke la "grisene" få dominere, men si fra at man ikke liker sånt snakk?
Gjest regine Skrevet 16. august 2006 #42 Skrevet 16. august 2006 Et lite eksempel: på min jobb har vi en hard kjerne på ca to-tre stk som alltid får dominere på firmafester og turer. De forteller grisete historier om ekser eller tilfeldige sexpartnere som vi andre må sitte å høre på. Alle jentene synes dette er utrolig kvalmt og reagerer. Det at vi sier fra synes de bare er morsomt, og ler rått. Det som er synd er at alle de snille gutta på kontoret, som egentlig er i flertall, blir dratt med på dette. De sier til oss jentene etterpå at historiene var kvalme og ekle, men der og da så ler de og er kompis. Gutta sender også en god del temmelig kvalme "moromailer" til hverandre, som ingen av jentene får. Det er kanskje der man kan begyne? Ikke la "grisene" få dominere, men si fra at man ikke liker sånt snakk? ← Dette er faktisk et eksempel på at også menn må vise holdning i debatter om voldtekt. Det handler om respekt og i ovennevnte eksempel så er det jo helt tydelig at noen få menn ikke respekterer kvinner noe særlig. Og klart - det er heldigivs et langt steg fra ord til handling, men det sier likevel noe om holdningen. Jeg tror at kampen mot voldtekt ville blitt bedre og bredere hvis også menn innså at dette var et problem de også er "del" av. Og ære være til de mennene som svarer i denne debatten og forsøker å se og si at dette faktisk også er "deres" problem.
Gjest Sorte Får Bææ Skrevet 16. august 2006 #43 Skrevet 16. august 2006 Et lite eksempel: på min jobb har vi en hard kjerne på ca to-tre stk som alltid får dominere på firmafester og turer. De forteller grisete historier om ekser eller tilfeldige sexpartnere som vi andre må sitte å høre på. Alle jentene synes dette er utrolig kvalmt og reagerer. Det at vi sier fra synes de bare er morsomt, og ler rått. Det som er synd er at alle de snille gutta på kontoret, som egentlig er i flertall, blir dratt med på dette. De sier til oss jentene etterpå at historiene var kvalme og ekle, men der og da så ler de og er kompis. Gutta sender også en god del temmelig kvalme "moromailer" til hverandre, som ingen av jentene får. Det er kanskje der man kan begyne? Ikke la "grisene" få dominere, men si fra at man ikke liker sånt snakk? ← Merkelig nok har jeg sett en del slike kvinner også. Hvorfor du blander inn sexhistorier med voldtekt når de to tingene ikke har noe med hverandre å gjøre, er veldig rart. Hvorfor er menn med seksualitet sexforbrytere, mens kvinner med seksualitet frigjorte?
Gjest LilSweetie Skrevet 16. august 2006 #44 Skrevet 16. august 2006 Veldig bra tråd! Jeg tror heller ikke det eksisterer masse hemmelige mannlige subkulturer der voldtekt er akseptert. Jeg tror de aller fleste menn avskyr voldtekt. Men siden voldtekt handler så mye om mangel på respekt for kvinner, tror jeg menn som kan bidra til bedre holdninger til kvinner i kameratflokken/på jobb/andre steder likevel kan gjøre en preventiv forskjell. Jeg var i et miljø før der det ikke var noen verre mannsjåvinistiske holdninger enn andre steder, bare endel idiotiske vitser, noen som mente at kvinner aldri helt kunne få til det samme som menn o.l. Og mange flere som ikke mente det, men som ikke sa så mye. Dette greide én gutt å forandre på. Han hadde litt ekstra autoritet i miljøet, og brukte den på å alltid slå ned på sånne holdninger, men på en humoristisk måte så det ikke ble dårlig stemning, men veldig klart hva han ville få frem. Det var utrolig imponerende. Og gjorde en forskjell. Jeg tror ingen i det miljøet hadde kommet til å voldta noen. Men å slå ned på dårlige holdninger og oppmuntre gode holdninger vil alltid hjelpe uansett. Når det er sagt tok jeg en gang heisen med to gutter på ca 18 år som snakket lett og uanstrengt om tvangspuling...om hvordan man gjorde det (helte noe dop i glasset hennes så hun sovnet og så pulte henne) osv. Ikke at de nødvendigvis hadde gjort det selv, men at det var et helt normalt konsept. De hadde trengt en tredje kamerat som sa noen sannhetens ord! Dette tilhører de ekstreme tilfellene, men jeg ble sjokkert.
Gjest Gjesta Skrevet 16. august 2006 #45 Skrevet 16. august 2006 siden voldtekt handler så mye om mangel på respekt for kvinner, tror jeg menn som kan bidra til bedre holdninger til kvinner i kameratflokken/på jobb/andre steder likevel kan gjøre en preventiv forskjell. Jeg var i et miljø før der det ikke var noen verre mannsjåvinistiske holdninger enn andre steder, bare endel idiotiske vitser, noen som mente at kvinner aldri helt kunne få til det samme som menn o.l. Og mange flere som ikke mente det, men som ikke sa så mye. Dette greide én gutt å forandre på. Han hadde litt ekstra autoritet i miljøet, og brukte den på å alltid slå ned på sånne holdninger, men på en humoristisk måte så det ikke ble dårlig stemning, men veldig klart hva han ville få frem. ← Veldig enig i dette, og derfor er det litt for enkelt å si at vi ikke kan gjøre noen verdens ting, vi menn som tilhører det store flertallet. Både i arbeidsmiljøet, studentmiljø, vennekrets (for dere som har venner, that is) etc kan man faktisk bidra til kulturendringer. Holdninger og kultur skapes og endres gjennom praksis, de kan ikke vedtas.
punktom Skrevet 16. august 2006 #46 Skrevet 16. august 2006 Ja, jeg er enig i at vi trenger faglig input også, det er tross alt det viktigste. Men det har for meg stått som litt merkelig at det i hovedsak er kvinner som diskuterer hvorfor noen menn voldtar, og menn sjelden deltar i debatten. Hvilke debatter prater du om? Blant venninnene dine? Jeg tviler ikke ett sekund på at jenter prater oftere om dette, da det jo tross alt er de som er potensielle ofre for dette. Jeg forstår veldig godt at det er vondt å bli assosiert med en slik handling som man tar sterkt avstand fra, men jeg mener at det går an å prøve å sette seg inn i en slik situasjon uten at man dermed har sympati med voldtektsmannen. Selv har jeg en oppvekst fri for arvesyndstanker så selv føler jeg meg ikke assosiert med slike handlinger. Ellers kan jeg fint sette meg inn hodet til en voldtektsmann, men igjen så er det på bakgrunn av mine erfaringer og synsinger, og ikke testiklene mine. Jeg tror nemlig ikke at alle voldtekstmenn er ufyselige beist uten impulskontroll og anger, og det er ikke dermed sagt at jeg ser en potensiell voldtektsmann i alle, nei. Så jeg vil tro at mange voldtekstmenn i bunn og grunn ikke er så ulike deg eller meg, men hva består egentlig forskjellene i? ← Jeg tror faktisk det er en forskjell mellom deg, meg og en voldtektsmann. Men jeg tror faktisk ikke det er en like stor forskjell mellom en overfallsvoldtektsmann og en som voldtar en kjæreste/ektefelle, selv om sistnevnte nok ikke vil overfalle noen på gata. Og ser vi bortfra psykopatene, som nok er en nogenlunde tidsuavhengig konstant andel av oss, tror jeg at vi kan få en viss økning av det med tiden. Iallfall midlertidig, og av andre årsaker enn at mannen ser på kvinnen som underlegen, men heller det motsatte. Og da ikke på tross av likestilling, men på grunn av den. Det farlige med en mann som føler seg som en taper eller underkuet er at selv om personen føler seg som en taper i forholdet eller i samfunnet, har han andre muligheter til å føle at han er i kontroll, og det er ved å bruke fysisk makt. Han kan ty til kriminelle aktiviteter, bli aggressiv, være voldelig og voldta, og skape en kunstig respekt ved å skape frykt i andre. For all del, vi har alltid hatt slike menn i samfunnet, men jeg tror faktisk vi vil kunne få flere da stadig flere gutter vil falle utenfor siden vi nå har en generasjon av gutter som har vokst opp i et mer feminint styrt samfunn, med manglende rollemodeller og en manglende gjenkjennelig og mannlig tilnærming til likestilling. Så til nyansene: Vi har mannlige tapere som før i samfunnet, som kan ty til vold og angripe tilfeldige ofre for å føle at de har kontroll og har makta. Vi har psykopatene som ikke føler seg som noen tapere, men liker å ha kontroll og kan følge samme mønster som taperene over. Vi har menn som sitter fast i et utdatert gammelt machotankemønster hvor fysisk makt fortsatt er det viktigste. Vi har mannlige tapere i et "femi-paradigme" som er som tidligere kvinnelige tapere i "macho-paradigmet": det er trist, men de er ikke en direkte fare for samfunnet (annet enn på et etisk plan). Vi har menn som er tapere, eller føler seg som tapere, av samme grunner som over, men som velger å bruke fysisk makt og vold for å gi dem en illusjon av kontroll. Og dette kan sikkert nyanseres enda mer og ikke minst enda bedre.
Gjest BagLady Skrevet 16. august 2006 #47 Skrevet 16. august 2006 Hvilke debatter prater du om? Blant venninnene dine? Jeg tviler ikke ett sekund på at jenter prater oftere om dette, da det jo tross alt er de som er potensielle ofre for dette. ← Hvis vi karakteriserer voldtekt som et samfunnsproblem, burde det jo være i alles interesse å gjøre noe med det. Også blant de mennene som synes voldtekt er forkastelig, og det er jo de fleste vil jeg tro. Men det blir jo litt vanskelig når man skal avfeie enhver invitasjon til å ytre sin mening med at "nei, noe slikt kunne jeg aldri gjort derfor har jeg ingenting å bidra med". Men i det siste innlegget ditt viser du jo at du har masse å bidra med likevel, selv om du i ditt første innlegg sier at det er "ingenting du kan gjøre".
punktom Skrevet 16. august 2006 #48 Skrevet 16. august 2006 Men i det siste innlegget ditt viser du jo at du har masse å bidra med likevel, selv om du i ditt første innlegg sier at det er "ingenting du kan gjøre". ← Mitt første innlegg var bare en utblåsning, men mitt siste innlegg gjorde ikke akkurat noe med voldtekter... Det var bare ukvalifiserte synsinger om hva slags menn voldtektsforbrytere er. Og ja, det er et samfunnsproblem, men samfunnsproblemer løses gjerne av politikere og statlige etater, mens det mer er en snakkis for resten av oss. Men så klart, det er ikke umulig at en mannlig pressgruppe vil hjelpe med å sette slike problemer på dagsordenen. Men aller helst hadde jeg sett for meg en litt mer moderne pressgruppe med begge kjønn, og uten de sedvanlige dårlige parolene som "menn som gruppe er ansvalig for voldtekt" eller den mannlige varianten "vi må ta vare på kvinnene våre". Begge deler er for meg ganske så kjønnsdiskriminerende.
Gjest BagLady Skrevet 16. august 2006 #49 Skrevet 16. august 2006 Og ja, det er et samfunnsproblem, men samfunnsproblemer løses gjerne av politikere og statlige etater, mens det mer er en snakkis for resten av oss. Men så klart, det er ikke umulig at en mannlig pressgruppe vil hjelpe med å sette slike problemer på dagsordenen. Men aller helst hadde jeg sett for meg en litt mer moderne pressgruppe med begge kjønn, og uten de sedvanlige dårlige parolene som "menn som gruppe er ansvalig for voldtekt" eller den mannlige varianten "vi må ta vare på kvinnene våre". Begge deler er for meg ganske så kjønnsdiskriminerende. ← Jeg er enig med deg i at både menn og kvinner må delta når det gjelder å sette dette problemet på dagsordenen. Men jeg er uenig i at det ikke er noe "resten av oss" kan gjøre, da tenker jeg i forhold til å være bevisst på holdninger og atferd overfor andre mennesker.
Gjest LilSweetie Skrevet 16. august 2006 #50 Skrevet 16. august 2006 Men så klart, det er ikke umulig at en mannlig pressgruppe vil hjelpe med å sette slike problemer på dagsordenen. Men aller helst hadde jeg sett for meg en litt mer moderne pressgruppe med begge kjønn, og uten de sedvanlige dårlige parolene som "menn som gruppe er ansvalig for voldtekt" eller den mannlige varianten "vi må ta vare på kvinnene våre". Begge deler er for meg ganske så kjønnsdiskriminerende. ← Dette er jeg egentlig helt enig med deg i! Men min erfaring er dessverre at de mennene som trenger å bedre holdningene sine mest, er de som hører minst på kvinner. Og at det derfor er så viktig med spesielt menns deltakelse.
Gjest Gjesta Skrevet 16. august 2006 #51 Skrevet 16. august 2006 Dette er jeg egentlig helt enig med deg i! Men min erfaring er dessverre at de mennene som trenger å bedre holdningene sine mest, er de som hører minst på kvinner. Og at det derfor er så viktig med spesielt menns deltakelse. ← Pokker, du kom (eller sa det) før meg! Selv om jeg ikke har tro på "pressgruppe" i ordets egentlige forstand i saker som denne, bortsett fra å sette holdningsspørsmål på dagsorden slik at det blir en "snakkis" også i de miljøene der man faktisk påvirker hverandre.
Gjest regine Skrevet 16. august 2006 #52 Skrevet 16. august 2006 Syns det har blitt sagt veldig mye bra her! Og det er viktig at også menn engasjerer seg. For å si det sånn, den likestilling vi faktisk har oppnådd i Norge er et resultat av at både kvinner OG menn har arbeidet for det!
Gjest Gjesta Skrevet 16. august 2006 #53 Skrevet 16. august 2006 For å si det sånn, den likestilling vi faktisk har oppnådd i Norge er et resultat av at både kvinner OG menn har arbeidet for det! ← Det tok dog litt tid før mennene kom på banen. Der også.
K.A. Skrevet 18. august 2006 #54 Skrevet 18. august 2006 (endret) Det tok dog litt tid før mennene kom på banen. Der også. ← Njaaa, egentlig ikke. De første kvinneforeningene hadde nemlig mannlige ledere, da kvinner rett og slett ikke fikk lov. Endret 18. august 2006 av K.A.
K.A. Skrevet 18. august 2006 #55 Skrevet 18. august 2006 For å si det sånn: for ikke mer enn 20 år siden ble det ansett som et privat problem om mannen banka kona. Det gjør det ikke lenger. Dette ses også som VOLD, som må tas like alvorlig som at man(n) banker opp man(n) på gata. Her har det skjedd en holdningsendring - og det er noe tilsvarende jeg mener må skje også i forhold til voldtekt. Nettopp fordi det ikke handler om skjørtelengder eller om kvinnen er "for" full. ← Da synes jeg det er et aldri så lite tankekors at det fortsatt anses som et privat problem når kona slår mannen.
Gjest Gjesta Skrevet 18. august 2006 #56 Skrevet 18. august 2006 Njaaa, egentlig ikke. De første kvinneforeningene hadde nemlig mannlige ledere, da kvinner rett og slett ikke fikk lov. ← Jaja, men husk at du da snakker om tider der den eneste aksepterte kvinnebevegelsen var motjukket. Og selv det var det delte meninger om.
Gjest Gjest Skrevet 26. august 2006 #57 Skrevet 26. august 2006 Dette blir bare et svadasvar dersom du ikke samtidig kommer med de nyansene du savner i diskusjonen bag lady. prøver du å si at det er en potensiell voldetkstforbryter i alle menn eller? ← Det er de definitivt ikke, men menn kommer ikke med lapp i panna hvor det står "voldtektsmann" eller "trygg" så personlig så er jeg forsiktig med alle menn jeg ikke kjenner veldig godt. Det er det jo ingen som tar skade av akkurat.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå