Gå til innhold

Voldtekt del 4

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ja - det var en generalisering, for å illustrere poenget om at voldtekt IKKE er et individuelt kvinneproblem.

Mange mener det, pg vil løse problemet ved at kvinner påtar seg ansvaret for IKKE på noe vis å "hisse opp" menn.

Poenget er fortsatt at voldtekt er et mannsproblem og ikke et kvinneproblem. Voldtekt som fenomen vil heller aldri forsvinne hvis MENN ikke er villige til å ta dette innover seg, og faktsik endre på egne holdninger. Og der kan det gjøres mye - også på individnivå hos menn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Neierrugæærn, jeg sier bare dette for å få meg noe!

Du har nok misforstått. Man får seg ingenting ved å være mot voldtekt! Det er de skikkelig slemme gutta som har draget, det har du vel fått med deg? Gi meg en skikkelig konebanker i stedet ;)

Skrevet
Du har nok misforstått. Man får seg ingenting ved å være mot voldtekt! Det er de skikkelig slemme gutta som har draget, det har du vel fått med deg? Gi meg en skikkelig konebanker i stedet ;)

Helvete!

Skrevet
Ja - det var en generalisering, for å illustrere poenget om at voldtekt IKKE er et individuelt kvinneproblem.

Mange mener det, pg vil løse problemet ved at kvinner påtar seg ansvaret for IKKE på noe vis å "hisse opp" menn.

Poenget er fortsatt at voldtekt er et mannsproblem og ikke et kvinneproblem. Voldtekt som fenomen vil heller aldri forsvinne hvis MENN ikke er villige til å ta dette innover seg, og faktsik endre på egne holdninger. Og der kan det gjøres mye - også på individnivå hos menn.

Det uthevede utsagnet møter man av og til, ja, og jeg må innrømme at det forbauser meg hvordan man i en sånn setning klarer å nedvurdere både kvinnen (sexobjekt) og ikke minst mannen (tenker kun med pikken, med andre ord gjennomsnittlig 15 cm).

Voldtekt er et uhyre sammensatt problem.

Ja, det er selvsagt et mannsproblem.

Ja, det er dessverre i stor grad kvinnens problem (fordi hun som oftest utsettes for det - både der og da og ikke minst traumene i ettertid)

Ja, det er et individproblem.

Ja, det er etter alt å dømme et (sub)kulturproblem

Ja, det er definitivt et problem man ikke klarer å løse ved enkle grep. Og det plager meg, som mann og som menneske.

Skrevet
det er faktisk ikke et individuelt problem at kvinner voldtas. NOEN begår faktisk denne forbrytelsen, og disse NOEN er menn.

Disse individene som voldtar er da vitterlig menn. Eller er kvinner individer og menn en gruppe? I så fall finner jeg det lite fruktbart å diskutere videre med deg.

At menn overhode ikke er villig til å se det på den måten er forståelig, all den tid det betyr at ansvaret for voldtekten dermed kan skyves over på den enkelte kvinne. At det er den riktige måten å se det på, er derimot ikke sant.

Jeg gjentar (da du fortsatt velger å misforstå eller ikke forstår), menn er også individer og det er disse mennene sitt problem. Og eventuelt er det et gruppens problem hvis det er en form for aksept for slik oppførsel innad i gruppen. Med gruppe mener jeg da ikke menn generelt, men en gruppe med individer.

Så med individ mener jeg individet som begår den kriminelle handlingen. Noe som vel ikke burde vært så vanskelig å forstå hvis hodet ikke var full av fordommer.

Skrevet
:klappe:  :klappe:  :klappe:  :klappe:

til trådstarter for å bidra til å gjøre voldtekt til det det faktisk er - en MANNSPROBLEM og ikke et kvinneproblem.

Alle mine velformulerte innlegg  ;) fra tidligere debatter i dag og i går om samme tema er dessverre blitt borte, men det var faktisk det jeg også ønsket fokus på.

Det hjelper nemlig ikke hvor "dydig" kvinner er når (noen) menn uansett likevel voldtar. Det er dog for enkelt å hevde at de som voldtar er psykopater eller en eller annen type avviker, da gjør man det igjen til et privat problem for den jente/kvinne som er så uheldig å komme ut for en sånn type.

Tror bl.a. carambas forslag er veldig viktig - menn må seg i mellom faktisk ta avstand fra denne typen adferd, og det begynner faktisk med å ikke ha en nedlatende holdning til jenter med "for dyp" utrigning eller "for kort" skjørt.

Jeg har aldri vært ute for gutter/menn som har forherliget voldtekt i noensomhelst form. Voldtektsmenn blir faktisk blandt de fleste norske menn nærmest likestillt med pedofile. Tror jeg har de fleste menn med meg på dette.

Når det gjelder nedlatende holdning til "for dyp" utrigning eller "for kort" skjørt så er det nok riktig tenkt, men jeg har også erfart at jenter/kvinner ofte er de verste til å slenge med leppa om andre "medsøstre" :tristbla:

Gjest ung mann
Skrevet

Dette du skriver her er helt bak mål. Jeg nekter nemlig å være kollektiv ansvarlig for det noen menn gjør mot dere damer. Mine holdninger til voldtekt er akurat de samme som majoriteten her inne både av hun og hankjønn. De fleste menn går nemlig ikke rundt å forherliger voldtekt selv om gjentatte ganger i flere tråder her har påpekt dette til det kjedsommelige.

At mange utlendinger begår voldskriminalitet og annen grov kriminalitet. Er dette noe som alle innvandrer skal være kollektiv ansvarlige for. Ja for det må jo være noe i veien med holdningene i disse gruppene siden de tydligvis har lettere å begå slike handlinger enn oss nordmenn??

Gjest Gorgonzola
Skrevet (endret)
Det uthevede utsagnet møter man av og til, ja, og jeg må innrømme at det forbauser meg hvordan man i en sånn setning klarer å nedvurdere både kvinnen (sexobjekt) og ikke minst mannen (tenker kun med pikken, med andre ord gjennomsnittlig 15 cm).

Voldtekt er et uhyre sammensatt problem.

Ja, det er selvsagt et mannsproblem.

Ja, det er dessverre i stor grad kvinnens problem (fordi hun som oftest utsettes for det - både der og da og ikke minst traumene i ettertid)

Ja, det er et individproblem.

Ja, det er etter alt å dømme et (sub)kulturproblem

Ja, det er definitivt et problem man ikke klarer å løse ved enkle grep. Og det plager meg, som mann og som menneske.

Så enig så enig :klappe:

Forholder meg til første del av begrepet som diskuteres, nemlig vold. Det er det det handler om, voldtekt er en voldshandling med "motivasjon" i ønsket om makt f.eks. Nå er ikke jeg hverken sosialkurator, sosionom eller lignende og uttaler meg derfor muligens på meget tynt grunnlag men det er så vidt meg bekjent at ordtaket "vold avler vold" holder vann. Ikke bare når man diskuterer utenrikspolitikk men også i forhold til familie/oppvekst. Har lest et eller annet sted at det store flertall av voldtektsforbrytere har selv vært utsatt for vold i oppveksten. Ja, da kan man hevde at voldtektsforbryteren også er et offer og i mange tilfeller stemmer nok det. Sånn sett er det absolutt et mannsproblem, i forhold til rollemodeller som fedre og mannlige omsorgspersoner forøvrig. I tillegg er det et digert samfunnsproblem, dette handler for meg i bunn og grunn om menneskeverd og menneskesyn, enten vi diskuterer frykten å bli voldtatt eller få grisebank i drosjekø eller bli utsatt for blind vold på åpen gate med kniv etc.

Kjenner at jeg egenlig har lyst til å dypdykke ned i faglitteratur og rettsdokumenter som er offentlige for å lære mer om akkurat dette.

Og som "Guden" sier, dette plager meg som mann og menneske :sur:

Det er nok viktig at vi menn kommer på banen og synliggjør vår avstand til dette stygge fenomenet som voldtekt faktisk er. Jeg er dog usikker på virkemidlene, om det å gå i protesttog vil hjelpe. Media generelt er vel en bra start?

Apropos: Gikk litt i tankespinn her nå, i forhold til vold og misbruk generelt. TV3 står på i bakgrunnen i skrivende stund, de sender en relativ brutal voldsfilm (Broken Arrow) og da slår det meg: Her kan vi zappe innom relativt mye brutalitet i løpet av en TV kveld mens myndighetene hyler og piper med en gang det vises noen struttende attributter og erigerte peniser og mennesker som begjærer hverandre - ekte eller avtalt skuespill. Rar verden.............. :forvirret: :klø:

Endret av Gorgonzola
Gjest BagLady
Skrevet

Det er vanskelig å forstå hvorfor noen menn voldtar, og det er nok derfor det istedet gjerne fokuseres på hva kvinner kan gjøre for å forhindre at det skjer. Men det paradoksale er jo at det er omtrent umulig å forhindre noe når vi ikke vet de virkelige årsakene til at slike overgrep skjer.

Det virker som mange menn distanserer seg fra denne debatten, og det kan nok være fordi de sjelden (aldri) er offer og fordi de mener det er noe de aldri ville gjort. Og det er nok sant i de fleste tilfeller. Men fakta er at det er flest menn som voldtar, og hvem er vel bedre til å forstå menn enn andre menn? Derfor synes jeg det er fint at det går an å se problemstillingen også fra denne siden.

Skrevet

Det virker som mange menn distanserer seg fra denne debatten, og det kan nok være fordi de sjelden (aldri) er offer og fordi de mener det er noe de aldri ville gjort. Og det er nok sant i de fleste tilfeller. Men fakta er at det er flest menn som voldtar, og hvem er vel bedre til å forstå menn enn andre menn? Derfor synes jeg det er fint at det går an å se problemstillingen også fra denne siden.

Helt enig i dette - og det er noe av det samme jeg forsøker å si.

Det handler ikke om at "menn er kollektivt ansvarlige" for enkelt menns handlinger. Derimot handler det om at VOLDtekt er noe NOEN menn bedriver, og så lenge det ikke er noen vilje blant alle menn til å se dette som noe annet enn den enkelte kvinnes problem, så vil det heller ikke skje noe særlig endring.

For å si det sånn: for ikke mer enn 20 år siden ble det ansett som et privat problem om mannen banka kona. Det gjør det ikke lenger. Dette ses også som VOLD, som må tas like alvorlig som at man(n) banker opp man(n) på gata. Her har det skjedd en holdningsendring - og det er noe tilsvarende jeg mener må skje også i forhold til voldtekt. Nettopp fordi det ikke handler om skjørtelengder eller om kvinnen er "for" full.

Gjest Gorgonzola
Skrevet
Helt enig i dette - og det er noe av det samme jeg forsøker å si.

Det handler ikke om at "menn er kollektivt ansvarlige" for enkelt menns handlinger. Derimot handler det om at VOLDtekt er noe NOEN menn bedriver, og så lenge det ikke er noen vilje blant alle menn til å se dette som noe annet enn den enkelte kvinnes problem, så vil det heller ikke skje noe særlig endring.

For å si det sånn: for ikke mer enn 20 år siden ble det ansett som et privat problem om mannen banka kona. Det gjør det ikke lenger. Dette ses også som VOLD, som må tas like alvorlig som at man(n) banker opp man(n) på gata. Her har det skjedd en holdningsendring - og det er noe tilsvarende jeg mener må skje også i forhold til voldtekt. Nettopp fordi det ikke handler om skjørtelengder eller om kvinnen er "for" full.

Well spoken Regine :smilyblomst:

Skrevet
Men fakta er at det er flest menn som voldtar, og hvem er vel bedre til å forstå menn enn andre menn? Derfor synes jeg det er fint at det går an å se problemstillingen også fra denne siden.

Dette argumentet kunne passet på 50-tallet lenge før feminismen og likestilling. Mennesker er litt mer enn kjønn, noe kvinnebevegelsen har ment lenge. Eller var det kanskje kvinnen som var mer enn et kjønn, mens mannen fortsatt ikke er noe annet?

Nei, for å forstå en voldtektsforbryter må man enten være en selv eller jobbe med slike. For all del jeg kan gjerne komme med mange ulegitimerte synsinger om hvorfor menn voldtar, men de vil i så fall være forårsaket av min kjennskap til og erfaring med mennesker, og ikke det at testiklene mine produserer testosteron.

Gjest BagLady
Skrevet (endret)

Det jeg mener å si er at diskusjonen stopper helt opp dersom man skal dele opp i vi (gode menn som ikke voldtar) og dem (slemme menn som voldtar).

Det går an å være litt mer nyansert enn som så.

Endret av BagLady
Skrevet
Det jeg mener å si er at diskusjonen stopper helt opp dersom man skal dele opp i vi (gode menn som ikke voldtar) og dem (slemme menn som voldtar).

Selvfølgelig, men jeg mener altså at en slik debatt blir mer vettug om man bruker saklige og faglige argumenter, og ikke tror at man kan komme fram til løsningen på grunn av hvilke hormoner kroppen din produserer mest av. Tross alt etterlyser du jo nyanser.

Så for meg er det ravende likegyldig om det er menn eller kvinner som diskuterer dette. De jeg vil ha på banen er menn og kvinner som faktisk har noe vettugt å komme med, annet enn at voldtekt er galt eller argumenter som speiler samfunnet slik det var for 20 år siden og ikke slik det er i dag.

Skrevet

Dette blir bare et svadasvar dersom du ikke samtidig kommer med de nyansene du savner i diskusjonen bag lady.

prøver du å si at det er en potensiell voldetkstforbryter i alle menn eller?

Gjest BagLady
Skrevet
Selvfølgelig, men jeg mener altså at en slik debatt blir mer vettug om man bruker saklige og faglige argumenter, og ikke tror at man kan komme fram til løsningen på grunn av hvilke hormoner kroppen din produserer mest av. Tross alt etterlyser du jo nyanser.

Så for meg er det ravende likegyldig om det er menn eller kvinner som diskuterer dette. De jeg vil ha på banen er menn og kvinner som faktisk har noe vettugt å komme med, annet enn at voldtekt er galt eller argumenter som speiler samfunnet slik det var for 20 år siden og ikke slik det er i dag.

Ja, jeg er enig i at vi trenger faglig input også, det er tross alt det viktigste. Men det har for meg stått som litt merkelig at det i hovedsak er kvinner som diskuterer hvorfor noen menn voldtar, og menn sjelden deltar i debatten. Jeg forstår veldig godt at det er vondt å bli assosiert med en slik handling som man tar sterkt avstand fra, men jeg mener at det går an å prøve å sette seg inn i en slik situasjon uten at man dermed har sympati med voldtektsmannen. Jeg tror nemlig ikke at alle voldtekstmenn er ufyselige beist uten impulskontroll og anger, og det er ikke dermed sagt at jeg ser en potensiell voldtektsmann i alle, nei. Så jeg vil tro at mange voldtekstmenn i bunn og grunn ikke er så ulike deg eller meg, men hva består egentlig forskjellene i?

Skrevet

Ja, jeg er enig i at vi trenger faglig input også, det er tross alt det viktigste. Men det har for meg stått som litt merkelig at det i hovedsak er kvinner som diskuterer hvorfor noen menn voldtar, og menn sjelden deltar i debatten.

Eh Det kan vel hende at det er fordi dette er kvinneguiden og at det derfor naturligvis er flest kvinner her inne. ;)

Gjest BagLady
Skrevet

Eh Det kan vel hende at det er fordi dette  er  kvinneguiden og at det derfor  naturligvis er flest kvinner  her  inne.  ;)

Jeg mener generelt i samfunnet. Men beklager hvis jeg ikke var tydelig nok :)

Skrevet
Jeg mener generelt i samfunnet.  Men beklager hvis jeg ikke var tydelig nok :)

jeg mener nå ikke mennene er helt fraværende i debatten i samfunnet generellt heller. Det er da ikke mer å forvente at dette diskuteres mest blant kvinner da det er jenter som kjenner følgene av en voldtekt på kroppen.

Uten sammenlikning forøvrig vil jeg tro at temaer som brystkreft også er noe som vi jenter er mest opptatt av fordi det kun rammer oss.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...