Gjest Gjesta Skrevet 15. august 2006 #1 Skrevet 15. august 2006 Hva kan vi gutter gjøre med oss selv, med vår egen atferd som individ og i gruppe og med våre egne holdninger for å sørge for at tallet på voldtekter reduseres til et mer akseptabelt nivå (0)? Strengt tatt like viktig som hva jentene kan gjøre for å beskytte seg..?
Gjest Bellatrix Skrevet 15. august 2006 #2 Skrevet 15. august 2006 Godt spørsmål. Fint at denne vinklingen også kommer fram.
Gjest Gjest Skrevet 15. august 2006 #3 Skrevet 15. august 2006 Dere kan snakke om det i vennekretsen og sørge for å lære barna deres at slikt gjør man ikke - uansett.
Caramba Skrevet 15. august 2006 #4 Skrevet 15. august 2006 Det første må være å gjøre det til et tema i kameratgjengen ved å ta avstand fra sånne handlinger. Ikke kalle jenter for "horete" eller si "hun ba om det". Holdninger er viktige. Sterke skikkelser i klassen eller gjengen kan ta avstand fra kvinnemishandlig.
Gjest Gjest Skrevet 15. august 2006 #5 Skrevet 15. august 2006 Dere kan komme ilende til unnsetning dersom dere oppdager et voldtektsforsøk. En bekjent av meg pluss kompiser banket opp en fyr som holdt på å voldta ei jente. Voldtektsmannen skreik da opp om rasisme! (Må bare tillegge at min bekjente er aktiv anti-rasist, så det er sagt. )
Gamle gode 10na Skrevet 15. august 2006 #6 Skrevet 15. august 2006 Hva kan vi gutter gjøre med oss selv, med vår egen atferd som individ og i gruppe og med våre egne holdninger for å sørge for at tallet på voldtekter reduseres til et mer akseptabelt nivå (0)? Strengt tatt like viktig som hva jentene kan gjøre for å beskytte seg..? ← Forlate jordens overflate? Fra spøk til alvor, voldtekt og overgrep vil alltid eksistere, dessverre. Respekt, respekt og atter respekt er nøkkelord her. Men, så lenge det finnes grupperinger i samfunnet som har, og som innprenter sine barn i generasjoner et kvinnesyn som er under pari, så vil vi aldri få bukt med faenskapet. Dessverre
Gjest Gjesta Skrevet 15. august 2006 #7 Skrevet 15. august 2006 Dere kan komme ilende til unnsetning dersom dere oppdager et voldtektsforsøk. ← Been there, done that. Han var fra Bærum, på sørlandsferie med yachten sin.
Gjest Bellatrix Skrevet 15. august 2006 #8 Skrevet 15. august 2006 Dere kan snakke om det i vennekretsen og sørge for å lære barna deres at slikt gjør man ikke - uansett. ← Jepp. Dessuten er det kanskje bra med en holdning i kameratflokken at det å få et "nei" ikke er verdens undergang.
Gjest Sorte Får Bææ Skrevet 15. august 2006 #9 Skrevet 15. august 2006 (endret) Dere kan snakke om det i vennekretsen og sørge for å lære barna deres at slikt gjør man ikke - uansett. ← Jeg har aldri hørt noe annet enn at folk synes voldtekter er grusomt. De som synes det er greit å voldta tror jeg mangler noe alvorlig mellom ørene og vanskelig å snakke til fornuft. Blir litt som å si til en psykopat at han kan ta feil. Endret 15. august 2006 av Slangen
Gjest Gjesta Skrevet 15. august 2006 #10 Skrevet 15. august 2006 Jeg har aldri hørt noe annet enn at folk synes voldtekter er grusomt. De som synes det er greit å voldta tror jeg mangler noe alvorlig mellom ørene og vanskelig å snakke til fornuft. ← Min erfaring fra kundegrunnlaget der jeg jobber er todelt. Noen er sannsynligvis notoriske, mens andre har klikket i en eller annen rus og angrer langt inn i det kålblå på det de faktisk har gjort.
Gjest Tuppelure Skrevet 15. august 2006 #11 Skrevet 15. august 2006 Supert at noen (attpåtil en mann!) tar opp dette! Denne problemstillingen har jeg nemlig savnet i sommerens mediedebatt om voldtekter. Det har liksom bare dreid seg om hva vi jenter kan gjøre for å beskytte oss - forsåvidt viktig nok, men det er da ikke bare det dette handler om! Jeg har savnet en debatt om hva det er som gjør at det tydeligvis er stadig flere menn som begår overgrep mot kvinner (ut fra det vi har sett i sommer). Hvilke faktorer i samfunnet er det som virker inn her? DET skulle jeg ønske at en eller annen med autoritet (og helst en mann!) turde å initiere en debatt om i norske medier. Synes at det har vært et ganske ensidig fokus på at kvinner må ta taxi hjem fra byen, og begynne på selvforsvarskurs. Det må kunne gå an å ha to tanker i hodet samtidig. Særlig fordi det alltid er minst to personer involvert i en voldtekt! Jeg er enig med dem som sier at menn/gutter må tørre å ta opp dette som et tema seg imellom, selv om de aller, aller fleste sikkert er enige i at slike overgrep er forkastelige greier. Kanskje er det også på sin plass med en seriøs debatt om kvinnesyn og mannsroller? Stikkordet her er nok holdninger, som andre allerede har påpekt.
Gjest regine Skrevet 15. august 2006 #12 Skrevet 15. august 2006 til trådstarter for å bidra til å gjøre voldtekt til det det faktisk er - en MANNSPROBLEM og ikke et kvinneproblem. Alle mine velformulerte innlegg fra tidligere debatter i dag og i går om samme tema er dessverre blitt borte, men det var faktisk det jeg også ønsket fokus på. Det hjelper nemlig ikke hvor "dydig" kvinner er når (noen) menn uansett likevel voldtar. Det er dog for enkelt å hevde at de som voldtar er psykopater eller en eller annen type avviker, da gjør man det igjen til et privat problem for den jente/kvinne som er så uheldig å komme ut for en sånn type. Tror bl.a. carambas forslag er veldig viktig - menn må seg i mellom faktisk ta avstand fra denne typen adferd, og det begynner faktisk med å ikke ha en nedlatende holdning til jenter med "for dyp" utrigning eller "for kort" skjørt.
punktom Skrevet 15. august 2006 #13 Skrevet 15. august 2006 Ingen verdens ting. Annet enn å eventuelt avverge en voldtekt som skjer, eller anmelde hvis jeg vet om at noe har skjedd. Ellers er det lite jeg kan gjøre. Selv jobber jeg ikke med kriminielle, er 12 år og må prate om hvordan vi behandler jentene i klassen, lærer, psykolog, sosialarbeider eller vanker i et spesielt machomiljø. Mulig det er meg det er noe rart med, og jeg ikke har fått med meg det hemmelige mannemiljøet, hvor menn fra alle sosiale lag og kulturer møtes og hvor man kan diskutere slikt. Jeg ser på dette som et individuelt problem, og ikke et kjønnsgenerelt problem (det kan muligens være et generelt problem i visse subgrupper).
Gjest Gjesta Skrevet 15. august 2006 #14 Skrevet 15. august 2006 Ingen verdens ting. Annet enn å eventuelt avverge en voldtekt som skjer, eller anmelde hvis jeg vet om at noe har skjedd. Ellers er det lite jeg kan gjøre. Selv jobber jeg ikke med kriminielle, er 12 år og må prate om hvordan vi behandler jentene i klassen, lærer, psykolog, sosialarbeider eller vanker i et spesielt machomiljø. Mulig det er meg det er noe rart med, og jeg ikke har fått med meg det hemmelige mannemiljøet, hvor menn fra alle sosiale lag og kulturer møtes og hvor man kan diskutere slikt. Jeg ser på dette som et individuelt problem, og ikke et kjønnsgenerelt problem (det kan muligens være et generelt problem i visse subgrupper). ← Jeg tenker i utgangspunktet ikke så ulikt deg, men jeg synes faktisk at det i dette spørsmålet er mer interessant å høre hva kvinner mener. Vi pleier å være ganske flinke til å mene noe om hva de selv kan gjøre, jf. ymse andre tråder om emnet, så det er ikke helt unaturlig at det kan komme noen kloke ord i retur.
Gjest regine Skrevet 15. august 2006 #15 Skrevet 15. august 2006 det er faktisk ikke et individuelt problem at kvinner voldtas. NOEN begår faktisk denne forbrytelsen, og disse NOEN er menn. At menn overhode ikke er villig til å se det på den måten er forståelig, all den tid det betyr at ansvaret for voldtekten dermed kan skyves over på den enkelte kvinne. At det er den riktige måten å se det på, er derimot ikke sant. Vi lever faktisk i et samfunn. Og at halve befolkningen i noen grad må leve i frykt for den andre halvpartens overgrep - er faktisk noe litt annet enn et individuelt problem....
Gjest BagLady Skrevet 15. august 2006 #16 Skrevet 15. august 2006 Jeg synes Caramba sier mye bra, det er først og fremst holdningene det må gjøres noe med. Det er kanskje ikke alle menn som fullt og helt forstår at de stort sett har et fysisk overtak over kvinner, og at dette kan føles skremmende og truende i visse situasjoner. Muligens kan det være nyttig for noen menn å bli mer bevisste på hvordan de oppfører seg og hvilke talemåter de bruker. Og gi tydelig uttrykk for, både når de er sammen med kvinner og andre menn, at den type maktmisbruk er uakseptabelt i alle situasjoner.
Gjest Gjesta Skrevet 15. august 2006 #17 Skrevet 15. august 2006 Vi lever faktisk i et samfunn. Og at halve befolkningen i noen grad må leve i frykt for den andre halvpartens overgrep - er faktisk noe litt annet enn et individuelt problem.... ← Jeg regner med at du selv ser at du generaliserer ganske grovt. "Den andre halvpartens overgrep" er ikke en betegnelse som oppfordrer til saklig meningsutveksling eller konstruktive innspill. Skyttergravstrådene ble vel slettet tidligere i dag, fint om man kan komme seg opp derfra.
Gjest Gjesta Skrevet 15. august 2006 #19 Skrevet 15. august 2006 Muligens kan det være nyttig for noen menn å bli mer bevisste på hvordan de oppfører seg og hvilke talemåter de bruker. Og gi tydelig uttrykk for, både når de er sammen med kvinner og andre menn, at den type maktmisbruk er uakseptabelt i alle situasjoner. ← Enig i dette. Talemåter, og ikke minst hva man fleiper om og kødder med blant gutta er viktige signaler. 99,73 % av oss oppfatter fleipen som det den er ment som, men for et lite mindretall kan slike meldinger (regner med at eksempler er unødvendig) bli tolket som en slags aksept for at egne holdninger og egen "praksis" er mer godtatt enn det som selvsagt er tilfelle.
Gjest Gjesta Skrevet 15. august 2006 #20 Skrevet 15. august 2006 Kvinneguden, vil du gifte deg med meg? ← Neierrugæærn, jeg sier bare dette for å få meg noe!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå