Gå til innhold

Har hundeallergi

Gjest -gjest-

Anbefalte innlegg

Gjest -gjest-

Jepp, det er et stadig tilbakevendende tema. Men jeg lurer altså på hvordan jeg skal gå frem når jeg ønsker å ha hund, men er allergisk. Jeg vet jo at det er mange som har hunder som er allergivennlige og som fungerer bra sammen med hunden, på tross av allergi.

Men hva gjør man for å finne ut om det i det hele tatt er mulig? Og hvordan finner man en rase som passer? Jeg mener, man kan ikke bare anskaffe valp og håpe at man ikke må kvitte seg med den før det er gått en måned. :forvirret:

Det ideelle for meg hadde jo vært om jeg kunne låne en hund ei ukes tid og ta det derfra, men jeg vet liksom ikke om noe slikt tilbud... :sjenert:

Jeg bor i Trondheim og antar at aktuelle raser for meg vil være de uten underull. Puddel, Curly coated retriever, Portugisisk vannhund, Bichon Frisé... men hva gjør jeg? Noen som bor i Trondheim og trenger "trillepike" til puddelen sin? :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

- du finner deg en aktuell oppdretter, drar og hilser på foreldrene til den kommende valpen og kjenner hvordan du reagerer på de. Får du en heftig reaksjon veit du at det antakeligvis ikke lønner seg.

- snakk med legen din om aktuelle allergitabletter du kan bruke daglig + evt. "akutt tabletter"

- ta godt vare på immunforsvaret ditt

- ha hundefrie rom i leiligheten, eks soverommet

- benytt dette middelet etter å ha konsultert med veterinær :kan fungere

- pass på at hunden din ikke får midd - da reagerer man garantert!

Såkalte "allergivennelige raser" er stort sett tull. Jeg har reagert like mye på en bischon som jeg har på en golden. Det viktige er at DU finner den rasen du reagerer minst på og satser på en valp av denne rasen.

Lykke til!! :)

(sliter med det samme som deg, men har bestemt meg for å ta sjansen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har litt tro på at de rasene du nevner kan være greiere å ha for deg jeg da, men så spørs det jo hva ved hunder du reagerer på. Spyttet eller huden, eller begge deler. Det er jo uansett ikke hårene i seg selv man reagerer på, men huden som er festet til enden av hårstrået, og gjerne midd i pelsen.

Såvidt jeg vet er det ikke så mange oppdrettere av Portugisisk vannhund eller Curly coated retriever her til lands, så skal du besøke oppdretter må det vel nesten bli Puddel eller Bichon frise? Ellers kan du kanskje sette inn annonse på Finn, eller Canis om at du kunne tenke deg å passe en av disse hundene ei ukes tid?

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å passe hunden en ukes tid vil ikke ha noe å si... allergien vil for de fleste utvikle seg gradvis og bli bare verre og verre over noen år. Noen blir til slutt så allergiske at de får anafylaktisk sjokk, og mer vanlig utvikler kryssallergier. Denne utviklingen fører til at du kan risikere å utvikle en rekke matallergier, og til slutt blir så allergisk mot pelsdyr at du ikke kan sitte ved siden av noen som har klappet et pelsdyr.

Heldigvis skjer det store fremskritt innenfor legevitenskapen når det gjelder dette så om 5-10 år er det realistisk at du vil kunne ta en vaksine og bli "frisk". Hadde jeg vært deg hadde jeg ventet noen år selv om jeg veit at det nærmest kan være tortur.

Under har du en link som omhandler akkurat dette.

Krysser fingrene for at dette blir en realitet om ikke altfor mange år :)

Endret av Lamadama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer på hunder, men ikke på puddel. Hadde puddel i mange år, uten at det var noe problem. Men nå er ikke jeg veldig allergisk mot andre hunder heller da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Heldigvis skjer det store fremskritt innenfor legevitenskapen når det gjelder dette så om 5-10 år er det realistisk at du vil kunne ta en vaksine og bli "frisk". Hadde jeg vært deg hadde jeg ventet noen år selv om jeg veit at det nærmest kan være tortur.

Under har du en link som omhandler akkurat dette.

Krysser fingrene for at dette blir en realitet om ikke altfor mange år :)

Vet du hva, Lamadama - det der er den beste nyheten jeg har fått på aldri så lenge! :hoppe: Har hatt allergi i 20 år allerede, så jeg kan da sagtens vente 5 år til. Tør ikke tenke på hvilke muligheter som åpner seg hvis det nå er sånn at man kan kjøpe seg en vaksine en gang i fremtida. Har alltid ønsket meg egen hest også... :sjenert: Og katt! :) Stakkars mannen min, må kjøpe oss småbruk vi da... :sjarmor:

Det har ihvertfall fått meg til å tenke, det med vaksinen Selv om det antakelig vil ta lang tid før noe sånt er på markedet. Tror jeg ser det litt an før jeg gjør noe mer i retning anskaffelse av hund pr.dd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Du sier du er allergisk mot hunder, men vet ikke hvor allergisk og at det kanskje går over. Betyr dette at du bare på papiret er allergisk og knapt nok har levd/vært med en hund eller har du prøvd det og reagerer kraftig?

Fikk diagnosen dyrehårsallergi da jeg var 4-5 år (hadde katt i 3 år før det). Katt scorer jeg 5 av 6 på, hest 6 og hund 4. Temmelig hardt angrepet mao. Mannen min hadde hund da vi møttes, og det var selvfølgelig ikke ideelt. Men iom. at allmenntilstanden min var/er veldig bra (trener og får plenty frisk luft) så tåler jeg mye og har vokst av meg en del av allergien. Levde med hunden et halvt år før den dessverre døde av hjernehinnebetennelse... :tristbla: Da var jeg rimelig preget av hundeholdet ja. Kan jo nevne at dette var en Berner Sennen. Røyta ekstremt to ganger i året, men ikke så mye ellers. Jeg kunne ihvertfall holde allergien i sjakk med tabletter. Men hadde jeg hatt den hunden lenger ville det kanskje ikke gått like bra...?! :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
Gjest Gjest_Marianne_*

Jeg er også allergisk mot hunder, men har nettopp skaffet meg en tibetansk spaniel som jeg ikke reagerer på. Har lest noen steder at de er "allergivennlige" og andre steder at de ikke er det.. Men jeg reagerer iallefall ikke på dem

Hvis du har lyst på en liten hund kan jeg iallefall anbefale det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en yorkshire terrier. de har ingen underull! røyter absolutt ingenting! har en venninne som er super allergisk, men reagerte ikke noe på denne hunden :)

vil bare anbefale denne hunden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er superallergisk og fikk astmaanfall bare jeg tok på en hund før. Prøvde alle mulige allergipiller men ingen virket. Så tok jeg Cenakorte sprøyter (husker ikke helt hvordan det skrives) og nå har jeg en liten rottweiler som sover i enden av sengen min hver kveld :eeeh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...