Gå til innhold

Personnr.

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

fødselsdagen og kjønn er de første nummerne hvertfall

Skrevet

Fødselsnummeret består av 11 siffer hvorav de 6 første angir personens fødselsdato, i rekkefølge dag, måned, år. De 3 neste er et individnummer som tildeles fortløpende innen den enkelte fødselsdato. Det første sifferet angir i hvilket århundre en person er født (født fra 1850 - 1899 har individnummer 750 - 500, mens personer født 1900 -1999 får individnummer 499 - 000) og siste siffer angir personens kjønn (like tall for kvinner og ulike tall for menn). Personer som blir født i tidsrummet 2000-2049 skal ha individnummer fra 999- 500. De 2 siste sifrene er kontrollsifre som beregnes etter modulus 11. Det første kontrollsifferet beregnes på grunnlag av de 9 første sifrene, mens det siste beregnes på grunnlag av alle de 10 sifrene foran.

Kilde: http://www.skatteetaten.no/Templates/Artik...&epslanguage=NO , du kan også lese mer om det der.

Skrevet
og siste siffer angir personens kjønn (like tall for kvinner og ulike tall for menn).

....hm........... jeg er kvinne, og siste siffer i mitt personnr er et ulikt tall (oddetall). Hva er jeg da :grine: *kjenner at en mulig identitetskrise murrer*

Gjest BagLady
Skrevet
....hm........... jeg er kvinne, og siste siffer i mitt personnr er et ulikt tall (oddetall). Hva er jeg da  :grine:  *kjenner at en mulig identitetskrise murrer*

Ikke siste siffer i personnummere, men siste siffer i individnummeret som kommer etter fødselsdato. Altså det midterste av de 5 siste sifrene :)

Gjest prestekrage
Skrevet

Fryktet samme identiteskrise her jeg også!! Men etter oppklaringen er jeg forsatt kvinne... enda godt...

Gjest Sorte Får Bææ
Skrevet
fødselsdagen og kjønn er de første nummerne hvertfall

Fødselsnr= Fødselsdato (6 siffer) + Personnr (5 siffer)

Skrevet
Ikke siste siffer i personnummere, men siste siffer i individnummeret som kommer etter fødselsdato. Altså det midterste av de 5 siste sifrene :)

puh...... takk for oppklaringen. JAAA JEG ER KVINNE :danse: både her og der..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...